Worry II Svart 3.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2018 Kast anker skrev On 2.10.2018 at 1.05: Dette er min første kontakt med Baatplassen (Jeg er ny i dag) Takk for flott side for oss båtfolk! Jeg sliter med at batteriene tømmes hvis jeg er to døgn i uthavn.... Så kjøring av motor og lading via dynamo, samt et solcellepanel på 50 watt løser problemet. Koster svært lite. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 3.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2018 Har selv 100W solcellepanel, og det gjør at jeg kan ligge tre dager i stedet for to før det er behov for lading. Da krever også septiktanken sitt, så litt lading og oppvarming av varmtvannet følger naturlig med. Har 4 batterier på 110Ah, og både kjøleskap og kjøleboks som krever sitt. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 4.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2018 nordan family 27 skrev for 14 timer siden: Lithium bank med ombygging av ladesystem er 50-100 000? Ikke skrem han nå... Jeg bytter til 2x150 aH Lithium nå, og kosten er under 30.000,- inkl. laderegulator og Victron batterimonitor med Bluetooth. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 Jeg tror at for de fleste, vil f.eks Makspower sine LifePo4 batterier, med intern BMS være helt OK. Reduser ladespenningen litt på dynamo, og koble de i paralell med blybatteriene som er der. Så lar man landstrømsladeren sørge for karakteristikkene som blybatteriene må ha. En remoteswitch ved lithiumen, så kobles disse vekk når båten ikke er i bruk. Da blir vel prisen den halve av det som er nevnt over. Bytter man til en Balmardynamo på 150H, som man reduserer med 30%, kan man drive den på en reim, og den blir ikke svett. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 Kast anker skrev On 2.10.2018 at 10.50: Så solcellene gir deg strømmen du trenger? Jeg har 100w solcelle på rekka, og det gir oss det vi trenger, har ikke hatt landstrøm kabelen tilkoblet på årevis. Lader jo på motor også når vi går på motor såklart, men vi har seilbåt, så hvis det er seilvind bruker vi bare motor ut og inn av ankrings plass. Og da forbruker vi og litt underveis også, på AP og kartplotter etc, istedet for å lade. Har og god batterikapasiett, så har litt å tære på, men sjelden vi er under 80% igjen på batteriene til kvelds, og svært ofte jeg våkner til 100% på batteriene neste morgen. Før solcelle gikk jeg og i brenncelle og vindmølle tanker, men ikke nå lengre. PS : Solcellene mine er i ferd med å ta kveld, er delaminert litt (semi flexible), så gir ikke de 6A de gjorde før, men fortsatt er det nok på lange sommer dager til alt forbruk ombord (men har led lanterner og ledd lys). Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.