Slagskibet Startet 16.August.2005 Del på Facebook Startet 16.August.2005 Nå er jeg særdeles tett i hue når det gjelder strøm men i går ble det bevist at jeg helt klart er helt på feil jorde. Var på shopping tur etter 2 forbruks batterier. På Mekonomen ble jeg tilbudt 2 stk Varta fritidsbatterier på 110aH hver seg. Iflg selgeren var dette egentlig startbatterier på 130aH som ble solgt som fritidsbatterier. Siden prisen var hyggelig,ca 860 kr pr stykk så ble de kjøpt inn. Full pris for 1 batteri var 1796 kr. Selgeren påstod det ikke var noen forskjell på oppbygging av fritids batteri og start batteri-det eneste som skiller disse er betegnelsen. Sa han. "Alle" sier at et startbatteri kan belastes med mange ampere over kort tid men tåler dyputlading dårligere enn fritids batterier. Ihvertfall er det min forståelse. Er et fritidsbatteri egentlig bare et startbatteri hvor aH er deratet som i tilfelle ovenfor? (Jeg er sikkert lurt trill rundt,men prisen var nesten på Biltema nivå da ) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 For at et batteri skal kunne levere mye strøm (mange ampere) må blyplatene være tykkere enn i et "standard batteri". Det er ihvertfall hva jeg har forstått. Hvorfor det da tåler dyputlading dårligere enn andre batterier skal jeg ikke gi meg ut på å forklare. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
OT-flyktning Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 For en stund siden leste jeg at forskjellen mellom forbruksbatterier og startbatterier har blitt mindre - teknisk sett - ettersom lastebilsjåførenes bruksmønster av elektrisk utstyr i bilene har endret seg. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Da jeg oppgraderte batteriparken min like etter overtakelsen av båten i 2001, fikk jeg opplyst hos Excide/Sønnico i Sandviken at det i prinsippet ikke er forskjell på forbruk og start batterier. De utstyrte meg derfor med 3stk Excide Heavy Duty 130Ah batterier til forbruk. Så nå har jeg i 4 år kjørt rundt med 2stk Varta Freeline 110Ah på startsiden, og Heavy Duty lastebilbatterier på forbrukssiden. Alle batteriene lever i beste velgående. Bergen Batteriservice er dog skeptisk til levetiden i et slikt oppsett. Må legge til at de er mer eller mindre alltid toppet ved enhver anledning, samt vedlikeholdsladning hele vinteren. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Krapyl Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Jeg er sikkert lurt trill rundt,men prisen var nesten på Biltema nivå da ) <{POST_SNAPBACK}> Det er jeg som er blitt lurt trill rundt. De kosta 35 kroner mer pr. stk hos Mekonomen i Sandefjord. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
TMe Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Det er viktig å merke seg at Heavy Duty er tingen å bruke i båt. De tåler vibrasjoner og utlading langt bedre enn std. batterier. Litt dyrere i innkjøp, men varer lenger og tåler mer. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 16.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2005 (redigert) Kjøpte dem der jeg også Krapyl,hos Mekonomen på Haukerød. Jeg tok på meg mitt fattigste uttrykk og begynte å prute som den gjerrige gnomen jeg er. 70 kroner i foret er penger det og Men hvis Blanco og Andreas har rett da er det ihvertfall all veldig god grunn til å se på prisen og ikke på batteritype. En annen tvangstanke i mitt lille hode er at fritidsbatterier er dyrere enn startbatterier ? Redigert 16.August.2005 av thor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Et forbruksbatteri er et skikkelig deep cycle batteri, men de er så dyre at ingen kjøper dem. Et vanlig batteri slik som kalles startbatteri og fritdsbatteri tåler ikke å lades helt og og opp igjen mer en et begrenset antall ganger, særlig tåler de ikke å lades ut til 0% kapasitet. Et skykkelig deep cycle batteri tåler slik behandling mye bedre. I følge boka ""Sailboat electrics simplified" er tallene for antall deep cycles : Automotive || Maintaince-free || Deep-cycle Marine || Gel __20_____||_______20____||____400-2000___||_400-1000 På den annen side er bilbatterier så billige at jeg kjøper 120 Ah batteri hos Biltema og bytter når det er utslitt. Noen leverer skikkelige deep-cycle batterier : http://www.gylling.no/batteriside.htm Disse gutta vet hva de snakker om, men prisen er 5-8 x Biltema for et deep-cycle batteri. Noen linker kan være til hjelp: http://www.uuhome.de/william.darden/carfaq9.htm Ole S/Y Sirius Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Slagskibet Svart 17.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2005 Olews,jeg leser det du skriver slik at det er et fett om en bruker start batteri eller fritidsbatteri? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Nesten, innmaten er nesten det samme. Deep-cycle batterier er mye dyrere. Marine og fritidsbatteri kan kanskje være litt anderledes enn starbatteri, men ingen av dem er deep cycle batterier. Ta en telefon til Gylling så lærer du mye om batterier. De har ofte stand på Båter i sjøen. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Lotus Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Er et fritidsbatteri egentlig bare et startbatteri hvor aH er deratet som i tilfelle ovenfor? <{POST_SNAPBACK}> Den selgeren som påstår noe slikt, har neppe særlig peiling. Går du inn på Exide Sønnak eller Tudor.se sine sider, får du forklart forskjellen i detalj. Kort fortalt: Et startbatteri har mange tynne plater som kan gi store strømmer hurtig, men tåler selv små utladinger dårlig. Et fritidsbatteri har færre og tykkere plater som gir en lavere maksimalstrøm, men som tåler flere og dypere utladinger. Trekker man dette videre, kommer man til de skikkelig dyputladingsbatteriene. De med plater i massivt bly - tykke blyplater som er tunge som rakkeren i forhold til Ah- kapasiteten. Har et slikt hjemme. Tudor forseglet. Veier 63 kg og gir ca 140Ah ved 12h utlading. Superbra og dyrt. Med 20h gir det rundt 160Ah. Det har omtrent ikke selvutlading. Er beregnet til å ha en levetid på 12 år. Koster deretter. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 18.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2005 Takk Lotus. Kortversjonen din holder for meg Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Informasjon fra leverandør av batteri... http://www.sonnak.com/annonser/pdf/boat.pdf Sitér dette innlegget kgt Link to post
hermansen Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Hvordan er det med gele batterier ? I hvilken kategori kommer de ? Jeg benytter Sønnaks 120 AH Geletype batteri i båten min som forbruksbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Lotus har vist seg å være en "racer" på å fakts og info om både det ene og andre. Kanskje han kan utdype nærmere om forskjellen mellom std. og HD batterier. Å velge HD-batterier fremfor std. synest være av større betydning enn om det er et fritid eller et startbatteri som benyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 18.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2005 Å sier du det TMe:confused: Her aner jeg at jeg vil bli enda mere forrvirret HD=Heavy Duty går jeg utifra? Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 (redigert) Fritids- og marinebatteriene er vel også lukket med lufteslange, dette fordyrer disse også. Kan være greit med slike da knallgass er no dritt i båt. Redigert 18.August.2005 av Steinar S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.