Jump to content

Hva er et forbruks batteri ?

Slagskibet

Recommended Posts

Nå er jeg særdeles tett i hue når det gjelder strøm men i går ble det bevist at jeg helt klart er helt på feil jorde. Var på shopping tur etter 2 forbruks batterier. På Mekonomen ble jeg tilbudt 2 stk Varta fritidsbatterier på 110aH hver seg. Iflg selgeren var dette egentlig startbatterier på 130aH som ble solgt som fritidsbatterier. Siden prisen var hyggelig,ca 860 kr pr stykk så ble de kjøpt inn. Full pris for 1 batteri var 1796 kr.

Selgeren påstod det ikke var noen forskjell på oppbygging av fritids batteri og start batteri-det eneste som skiller disse er betegnelsen. Sa han. "Alle" sier at et startbatteri kan belastes med mange ampere over kort tid men tåler dyputlading dårligere enn fritids batterier. Ihvertfall er det min forståelse.

Er et fritidsbatteri egentlig bare et startbatteri hvor aH er deratet som i tilfelle ovenfor? (Jeg er sikkert lurt trill rundt,men prisen var nesten på Biltema nivå da :lol: )

Da jeg oppgraderte batteriparken min like etter overtakelsen av båten i 2001, fikk jeg opplyst hos Excide/Sønnico i Sandviken at det i prinsippet ikke er forskjell på forbruk og start batterier. De utstyrte meg derfor med 3stk Excide Heavy Duty 130Ah batterier til forbruk. Så nå har jeg i 4 år kjørt rundt med 2stk Varta Freeline 110Ah på startsiden, og Heavy Duty lastebilbatterier på forbrukssiden. Alle batteriene lever i beste velgående. Bergen Batteriservice er dog skeptisk til levetiden i et slikt oppsett.

Må legge til at de er mer eller mindre alltid toppet ved enhver anledning, samt vedlikeholdsladning hele vinteren.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Kjøpte dem der jeg også Krapyl,hos Mekonomen på Haukerød. Jeg tok på meg mitt fattigste uttrykk og begynte å prute som den gjerrige gnomen jeg er. 70 kroner i foret er penger det og :lol:

Men hvis Blanco og Andreas har rett da er det ihvertfall all veldig god grunn til å se på prisen og ikke på batteritype. En annen tvangstanke i mitt lille hode er at fritidsbatterier er dyrere enn startbatterier ?

Redigert av thor (see edit history)

Et forbruksbatteri er et skikkelig deep cycle batteri, men de er så dyre at

ingen kjøper dem.

Et vanlig batteri slik som kalles startbatteri og fritdsbatteri tåler ikke å lades

helt og og opp igjen mer en et begrenset antall ganger, særlig tåler de ikke

å lades ut til 0% kapasitet. Et skykkelig deep cycle batteri tåler slik behandling

mye bedre.

I følge boka ""Sailboat electrics simplified" er tallene for antall deep cycles :

Automotive || Maintaince-free || Deep-cycle Marine || Gel

__20_____||_______20____||____400-2000___||_400-1000

På den annen side er bilbatterier så billige at jeg kjøper 120 Ah batteri hos

Biltema og bytter når det er utslitt.

Noen leverer skikkelige deep-cycle batterier :

http://www.gylling.no/batteriside.htm

Disse gutta vet hva de snakker om, men prisen er 5-8 x Biltema

for et deep-cycle batteri.

Noen linker kan være til hjelp:

http://www.uuhome.de/william.darden/carfaq9.htm

Ole

S/Y Sirius

Ole
S/Y Algol

Er et fritidsbatteri egentlig bare et startbatteri hvor aH er deratet som i tilfelle ovenfor?

<{POST_SNAPBACK}>

Den selgeren som påstår noe slikt, har neppe særlig peiling.

Går du inn på Exide Sønnak eller Tudor.se sine sider, får du forklart forskjellen i detalj.

Kort fortalt: Et startbatteri har mange tynne plater som kan gi store strømmer hurtig, men tåler selv små utladinger dårlig. Et fritidsbatteri har færre og tykkere plater som gir en lavere maksimalstrøm, men som tåler flere og dypere utladinger. Trekker man dette videre, kommer man til de skikkelig dyputladingsbatteriene. De med plater i massivt bly - tykke blyplater som er tunge som rakkeren i forhold til Ah- kapasiteten. Har et slikt hjemme. Tudor forseglet. Veier 63 kg og gir ca 140Ah ved 12h utlading. Superbra og dyrt. Med 20h gir det rundt 160Ah. Det har omtrent ikke selvutlading. Er beregnet til å ha en levetid på 12 år. Koster deretter.

Lotus

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...