Jump to content

oppbygging av Natet Skipsgulv på terrasse.

Tigergutt1

Recommended Posts

Hei.  

Da jeg for mange år siden krysset Atlanteren med Statsraad Lehmkuhl  bestemte jeg meg får at jeg på ett eller annet tidspunkt ville ha et slikt gulv på terrassen min. 

Nå er tiden kommet.

Spørsmålet er bare hvordan skal dette gulvet bygges opp på en varig og god måte.  Grunnen til at jeg henvender meg her på forumet er at når jeg snakker med byggmestere og andre gulvfagkyndige blir de ofte svar skyldig.  Det virker som om ingen har tenkt noe videre på dette før.

Jeg lurer fælt på hvordan jeg skal få bygget opp dette gulvet uten at det blir for dårlig eller en alt for kostbar affære.

På Statsraaden er dekket antakelig bygget opp av  (ca) 2" x 4" teakplank over ståldekket med ca 10mm brede natinger.  Ikke har jeg stålunderlag og ikke har jeg råd til Teak-tømmer.  Men håper at det går ann å få dette til på en annen måte.

Utgangspunktet som følger:

Under er det boligrom med 40cm tak-bjelker 20mm gulvspon og protan membrantekking og 2% fall ut fra husveggen.

Terrassen blir på ca 4 x 8 meter.  Jeg tenker å legge et flytende dekke på 4 m bjelker (langs etter fallet).

Utfordringer er hvordan skipsgulvet skal bygges opp over bjelkene?

Bør det legges et dekke av gulvspon eller kryssfiner for så å skru eller lime terrassebordene i dette?

Hvor brede bør natene være? 

Jeg har kikket litt på to forskjellige tresorter.

Ene er Ipe 20x140 mm i med rett sidekant.  Monteres skruer i forborede forsenkede huller og plugger i hullene.

Den andre er Bambus 20 x 130 mm i faste lengder à 1850 mm med freste spor i sidene og not og fjer i endene.

Skjermbilde.JPG.1d0a396bcad5a49c8210556bdac051d1.JPG

Begge tresortene er harde og svært formstabile.

Jeg ser for meg at det er enklere å montere med klips enn med forsenkede skruer og plugger men hvordan vil natene bli i kombinasjon med freste spor?

Alle innspill mottas med takk!

Ved bruk av rett fuge/natemasse og dobling av antall underliggere skulle vel det la seg gjøre, dekket vil jo og være tett under så vi prater vel kosmetisk. Søk råd hos de som kan fugemassen og skaff deg rede på hvor stor bevegelse  det vil bli i dekket

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det blir i all hovedsak kosmetisk men det er også et poeng å holde det tørt i lufteskiktet over membrantekking.

Tenker du dobling av antall underliggere for å slippe spon- /finerplate?