Brumm Startet 3.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2018 Har en teinehaler med 300 w motor. Det ble levert med 4 meter 2,5 kvadrat kabel. Jeg hadde en sikringsholder fra tidligere som jeg satte på plusskabelen. Hvor mang ampere må sikringen være på? Husker aldri hvordan man regner ut dette...... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2018 (redigert) Det va da en veeeldig tynn kabel. Sikker på at den bare er 2,5mm2? For kabelen sin del er det vel 16A, men det blir jo for lite til haleren. 300 watt på 12v (300/12) trekker jo 25A, om du ikke har 24V da. Redigert 3.Oktober.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 3.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2018 Ja enig, jeg reagerte også på at kabelen som var montert bare var på 2,5 mm2. Har sjekket for sikkerhets skyld i bruksanvisningen, og der står det svart på hvitt under spesifikasjon. Haleren står i en jeep med gammel Yamaha 75 hk totaktsmotor, så det er et 12 V anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 3.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2018 Jeg ser at Maritim selger en teinehaler lik min men med 600 W motor (jeg har 300). Medf strømkabel oppgis å være 3 mm2. Anbefalt sikring 80A. Klein kabel her også. Men det var sikringer jeg lurte på. Noen tips om hvor jeg får tak i en løsning på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 3.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2018 16A sikring for å sikre kabelen. (2,5mm). 25A sikring for å sikre motoren. Kabelen er for mager. Du bør bytte den til 6mm2. Da trenger du bare en sikring på 25A som sikrer både kabel og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2018 Jeg har en annen haler på 300W den også. Trekker 25A på maks, men jeg har sikring på 40A og kabler på 25mm2. Kablene er litt tykkere en de trenger men det er pga langt strekk og for å redusere spenningsfallet. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2018 Brumm skrev for 3 timer siden: Har en teinehaler med 300 w motor. Det ble levert med 4 meter 2,5 kvadrat kabel. Jeg hadde en sikringsholder fra tidligere som jeg satte på plusskabelen. Hvor mang ampere må sikringen være på? Husker aldri hvordan man regner ut dette...... Eg vil sei: For kabelen sin del, sikring 15 A. (Desse flatpinsikringane er stempla 15A, ikkje 16) For teinehaleren sin del passer sikring på 30 A, igjen desse flatpin er 30A ikkje 32 eller 35. Om eg so foreslår å kutta desse 2,5 kvadratane so nær teinehaleren som praktisk mulig, og so skjøte inn 10 eller endog 16 kvadrat, so blir det heile adskillig bedre, men føl med stumpane av 2,5 som står att. Når dei blir so varm at det begynner å lukte, er det på høg tid å gi maskina ein pause. Ein annen ting: med tjukkare kabel til denne maskina, blir spenningstapet mindre og motoren blir sterkare, sopass at det kjennes. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 4.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2018 Ok, da kapper jeg kabelen og erstatter den med en som er mye grovere. Jeg trenger også tips om strømuttak som skal monteres ute på skottet til akterbenken og støpsel til kabelen fra haleren som passer til dette. Det nytter jo ikke med disse små 12 V greiene de har i båtbutikkene lenger pga kabel tverrsnittet dere foreslår, så jeg må skaffe noe annet og grovere. Men hva og hvor? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2018 Brumm skrev for 1 time siden: Ok, da kapper jeg kabelen og erstatter den med en som er mye grovere. Jeg trenger også tips om strømuttak som skal monteres ute på skottet til akterbenken og støpsel til kabelen fra haleren som passer til dette. Det nytter jo ikke med disse små 12 V greiene de har i båtbutikkene lenger pga kabel tverrsnittet dere foreslår, så jeg må skaffe noe annet og grovere. Men hva og hvor? Jeg satte slike på min haler. Denne er for 25mm2 men det finnes helt sikkert til tynnere kabler også. Kontakter ble diskutert i en annen tråd litt tidligere, og det var vel denne de fleste kunne stå inne for. Var egentlig en fordel at de var litt åpne for da rant vannet ut med en gang. Ikke var kontaktene for nærme heller. Min erfaring hittil er veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 4.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2018 (redigert) Noen som har tips om det finnes kontakt og støpsel som kan stå ute i jeepen og som tåler 300 W og 30 A. Det må også gå an å koble på en litt tykk kabel. Jeg ser at Seatronic bl a har en fra BEP https://seatronic.no/strom/kontakter-og-koblinger/stopsel-kontakt-bep-heavy-duty-12-24v men den koster 600 kroner og det blir litt drøyt synes jeg. Hos Biltema finner jeg ikke noe, heller ikke hos Claes O. Heller ikke i Maritim etc finner jeg noe som kan fungere. Går det an å bruke noe 230 V greier kanskje? Redigert 4.Oktober.2018 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2018 Har du sjekket hos Elfa Distrelec? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 4.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2018 Søk etter ladehanske, eller Anderson-kontakt, dette er navna på den som Kjellg har bilde av. Ein størrelse av desse er til 16 kvadrat, 50 A. Den kontakten er vel grei for deg og, Brumm ? Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 4.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2018 Takk, der kom et par interessante tips. Skal ringe og forhøre meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2018 Elfa er Anderson Power Products forhandler. Eller du kan kjøpe dem fra Ebay i 6/8 awg størrelse. https://www.ebay.com/itm/NEW-Battery-Quick-Connector-Kit-Plug-Connect-Disconnect-Winch-Trailer-50A-6-8AWG/302586989511?hash=item4673970bc7:g:BqYAAOSwPzhaSzWk&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 4.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2018 Til 16mm2 kabel kan du bruke Northlift sin 32A kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 4.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2018 Bra, takk! Der var kontakten jeg har søkt etter. Northlift: https://www.youtube.com/embed/ZJC0WF5viD4 40 sek ute i videoen. Maritim har den tydeligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.