Jump to content

Hvor stor sikring behøves til teinehaler


Brumm

Recommended Posts

Ja enig, jeg reagerte også på at  kabelen som var montert bare var på 2,5 mm2. Har sjekket for sikkerhets skyld i bruksanvisningen, og der står det svart på hvitt under spesifikasjon.  Haleren står i en jeep med gammel Yamaha 75 hk totaktsmotor, så det er et 12 V anlegg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Brumm skrev for 3 timer siden:

Har en teinehaler med 300 w motor. Det ble levert med 4 meter 2,5 kvadrat kabel.  Jeg hadde en sikringsholder fra tidligere som jeg satte på plusskabelen. Hvor mang ampere må sikringen være på? Husker aldri hvordan man regner ut dette......

 

Eg vil sei:

For kabelen sin del, sikring 15 A. (Desse flatpinsikringane er stempla 15A, ikkje 16)

For teinehaleren sin del passer sikring på 30 A, igjen desse flatpin er 30A ikkje 32 eller 35.

Om eg so foreslår å kutta desse 2,5 kvadratane so nær teinehaleren som praktisk mulig, og so skjøte inn 10 eller endog 16 kvadrat, so blir det heile adskillig bedre, men føl med stumpane av 2,5 som står att. Når dei blir so varm at det begynner å lukte, er det på høg tid å gi maskina ein pause. Ein annen ting: med tjukkare kabel til denne maskina, blir spenningstapet mindre og motoren blir sterkare, sopass at det kjennes.

Link to post
Share on other sites

Ok, da kapper jeg kabelen og erstatter den med en som er mye grovere.

Jeg trenger også tips om strømuttak som skal monteres ute på skottet til akterbenken og støpsel til kabelen fra haleren som passer til dette. Det nytter jo ikke med disse små 12 V greiene de har i båtbutikkene lenger pga kabel tverrsnittet dere foreslår, så jeg må skaffe noe annet og grovere. Men hva og hvor? 

Link to post
Share on other sites

Brumm skrev for 1 time siden:

Ok, da kapper jeg kabelen og erstatter den med en som er mye grovere.

Jeg trenger også tips om strømuttak som skal monteres ute på skottet til akterbenken og støpsel til kabelen fra haleren som passer til dette. Det nytter jo ikke med disse små 12 V greiene de har i båtbutikkene lenger pga kabel tverrsnittet dere foreslår, så jeg må skaffe noe annet og grovere. Men hva og hvor? 

 

Jeg satte slike på min haler. Denne er for 25mm2 men det finnes helt sikkert til tynnere kabler også. Kontakter ble diskutert i en annen tråd litt tidligere, og det var vel denne de fleste kunne stå inne for. Var egentlig en fordel at de var litt åpne for da rant vannet ut med en gang. Ikke var kontaktene for nærme heller. Min erfaring hittil er veldig bra. 

Link to post
Share on other sites

Noen som har tips om det finnes kontakt og støpsel som kan stå ute i jeepen og som tåler 300 W og 30 A. Det må også gå an å koble på en litt tykk kabel. Jeg ser at Seatronic bl a har en  fra BEP  https://seatronic.no/strom/kontakter-og-koblinger/stopsel-kontakt-bep-heavy-duty-12-24v men den koster 600 kroner og det blir litt drøyt synes jeg. Hos Biltema finner jeg ikke noe, heller ikke hos Claes O. Heller ikke i Maritim etc finner jeg noe som kan fungere. Går det an å bruke noe 230 V greier kanskje?

 

Redigert av Brumm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...