Jump to content

legging av epoxy og duk etter våt metoden

Jon-Kåre

Recommended Posts

Noen som har prøvd legging av duk og epoxy etter denne metoden, det er vel det eneste som går når du skal legge på utsiden av bunnen og du ikke kan snu båten.

- Er det en fordel å la epoxyen herde litt slik at den blir klebrig før du legger på duken?

- kan duken eventuelt stiftes fast for så å legges ette tørrmetroden.

Er det noen som vet noe / syns noe er jeg takknemelig for alle svar

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Noen som har prøvd legging av duk og epoxy etter denne metoden, det er vel det eneste som går når du skal legge på utsiden av bunnen  og du ikke kan snu båten.

- Er det en fordel å la epoxyen herde litt slik at den blir klebrig før du legger på duken?

- kan duken eventuelt stiftes fast for så å legges ette tørrmetroden.

Er det noen som vet noe / syns noe er jeg takknemelig for alle svar

<{POST_SNAPBACK}>

En forhandler av epoksy fortalte at det var vanlig å stifte på duken, slik at den liggende som den skal. Kan kansje være lurt og og prøve seg fram når det gjelder konsistensen på epoksyen. Hvis den er helt flytende vil den jo bare renne vekk.

Har du bestemt deg for å legge epoksy under vannlinja på båten din?

Jeg har vel ikke bestemt meg 100% enda men det "kjennes" slik ut jo mere jeg tenker på det. jeg har jo klinkbygd båt så jeg antar at det vil bli lettest å bare legge remser med duk som overlapper i bordgangene. Slik vil jeg jo og få doblet antall lag duk her. Når det gjelder sømmen er den skjult og proppet/sparklet slik at denne ikke skulle volde noe problem. Skal det stiftes antar keg at man må bruke rustfrie stifter???

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Selv hender det at jeg bruker tape (duckt tape) for å holde duke på plass på vanskelige steder. Tapen tar jeg bort etter at Epoxyen er herdet. Da blir også overflaten glatt og fin. Skal snart (om et par dager) legge på litt mer duk og Epoxy på akterenden på båten etter at jeg nå er i ferd med å avslutte siste finpussen akter, der er det ganske stor knekk samt at duken vil ende opp på undersiden av skroget. For å få dette til å bli bra tenker jeg å legge byggningsplast utpå etter at duken er mettet med Epoxy og stamme det hele opp, og så tape det godt fast. Da regner jeg med at det holder seg på plass til Epoxyen harder, samt at overflata blir veldig slett og fin og dermed blir det mindre pussing. Pussing begynner jeg å bli lei av.

Selv hender det at jeg bruker tape (duckt tape) for å holde duke på plass på vanskelige steder. Tapen tar jeg bort etter at Epoxyen er herdet. Da blir også overflaten glatt og fin. Skal snart (om et par dager) legge på litt mer duk og Epoxy på akterenden på båten etter at jeg nå er i ferd med å avslutte siste finpussen akter, der er det ganske stor knekk samt at duken vil ende opp på undersiden av skroget. For å få dette til å bli bra tenker jeg å legge byggningsplast utpå etter at duken er mettet med Epoxy og stamme det hele opp, og så tape det godt fast. Da regner jeg med at det holder seg på plass til Epoxyen harder, samt at overflata blir veldig slett og fin og dermed blir det mindre pussing. Pussing begynner jeg å bli lei av.

<{POST_SNAPBACK}>

Da legger du vel ut bilder på bygger siden din? :flag:

Forbruket av Epoxy varierer med hvilken duk som brukes. Generelt breuker nok jeg som alle andre alt for mye epoxy.

Har lest et sted at ideelt sett skal du bruke omtrent like mye Epoxy pr m2 som dukvekta pr m2. Men det går fort bortimot de dobbelte, avhengig av hvor godt du klarer å jobbe Epoxyen inn i duken. På større gjevne flater bruker jeg flate myke plastskaper for å jobbe inn Epoxyen, da går det med mye mindre enn om jeg bruker kost. Og sist men ikke minst, det blir ikke sterkere om du bruker mye Epoxy, bare tyngre og dyrere.

Tror ikke det spiller noen rolle hva slags stifter man bruker, de er jo kun for at duken skal ligge på plass mens du legger epoksy.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva med tæring vil det kunne bli et problem opp mot kobbersømen hvis jeg ikke bruker rustfritt.

Stemmer det at rustfritt vil være litt magnetisk mens syrefast er helt uten magnetisme???

<{POST_SNAPBACK}>

KAn du utbrodere bruken av duct tape (Macgyver tapen) litt da jeg ikke helt forstår hvordan du bruker denne?

Jonkare, ikke det at jeg skal betvile dine kunnskaper, det har jeg ingen grunn til, til det virker du for grundig.

Jeg tillater meg allikevel å spørre om det er klokt å legge "ikkelevende produkter" på "levende skrog". Jeg er redd du opplever oppsprekking av ved der det slettes ikke skal gjøres etc., slik at du vil få større problem i årene fremover???? Jeg har også hørt om episoder hvor epoxy/glassfiber har falt av treskrog hvorpå båtene har gått ned umiddelbart da veden var alt for tørr der hvor det hadde vært glassfiber/epoxy. Har også hørt om tilfeller hvor råte florerer i forbindelse med legging av dette?

Jeg legger Duckt tapen direkte på den våte duken for å holde denne på plass slik at den ikke siger mens den herder. Når Epoxyen er herdet så tar jeg bare bort tapen.

Jeg vil nok ikke anbefale å kle en allerede brukt båt med duk og Epoxy. Det er vanskeligere å få det til å sitte og det er stor fare for råte. Skal du bruke duk og Epoxy så bør det gjøres som en del av byggeprosessen der alt bakes inn i Epoxy og trevirket er skikkelig tørt.

Dette har vi diskutert tidligere: Jeg tør ikke gjøre dette enda på min båt, det sies at det er gjort før men bra resultat, men tror det er 10 år fortidlig å gjøre dette. (rett og slett for lite erfaring over en lengre periode). Jeg starter å luse båten min nå i høst, men den er jo ikke klinket, så det er noe lettere å gjøre enn jonkare sin.

Bestemer du deg for å gjøre det, er det et veldig spennende prosjekt.

Sendte denne mailen til Dolvik båtbyggeri:

Hei! Jeg har en gammel Furuholmen plattgatter som jeg vurderer å kle med epoksy under vannlinja (på ut og innside).Det er mange som fraråder meg å gjøre dette. Forhandlere av epoksy sier at dette er helt greit å gjøre bare treverket er tørt. Jeg skulle gjerne hatt et råd fra noen som er proffe på dette omeråde derfor sender jeg denne mailen til dere. Håper på svar, påforhand takk.

Hilsen Dagfinn Ospenes

To svar tilbake,(legger ikke ut navnene deres, da jeg ikke har spurt om lov til å legge ut svarene deres).

Hei

Jeg antar at hensikten med å legge epoksy på skutebunnen utvendig og innvendig er å minimere vannintrenging i båten.

Kort sagt så kan man si at båter bygget på tradisjonelt vis så beveger treverket seg, vanninntrenging  skjer i skjøter og overganger.

Epoksy er et limstoff som blir hardt og uten elastisitet .

Legger man epoksy på skutebunnen utvendig og innvendig for å tette båten er det en forutsetting for å lykkes at epoksylaget innvendig og utvendig er sterkere enn bevegelsene i treverket . Det sier seg selv at et sjikt med epoksy som er uten elastisitet ikke kan holde igjen treverk i bevegelse og lekkasje er resultatet.

I tillegg er det nesten umulig å få epoksybelagt innsiden grunnet spant, skott, hjelpespant etc,  overser  man eller av en annen grunn ikke greier å belegge hver eneste lille flekk

innvendig har man laget problemer: det er ingen sak å få vanninntrenging gjennom et  ” knappenålshode ” men atskillig vanskeligere å tørke ut gjennom samme ”knappenålshode”.

Hvis du ønsker å tette båten din er min anbefaling å bruke 2 x 450 gr biaxial glassfibermatte mettet med epoksy på skutebunnen utvendig og bruke maling som slipper ut fuktighet innvendig i skutebunnen

Svar nr 2

Hei,

Dette er noe vi har gjort på flere båter, og stort sett med meget bra resultat.  På noen av båtene har bordgangene tredt mer tydelig frem etter et år.

Hvis du velger å gjøre dette vil jeg anbefale deg å ta hele skroget, og du bør ha på min. 2 lag med 450gr. matte. Skroget skal selvfølgelig være tørt og skikkelig rengjort. Legg duken med overlapp på kjøl. Bør også rengjøre innvendig og male.

<{POST_SNAPBACK}>

For eller imot vil det vel bestandig være, magen får bestemme og den har enda ikke bestemt seg men heller mest imot å gjøre det.

får se iløpet av helgen om jeg får tid til å pusse rent en meter over 2 bordganger og gjøre en prøve legging. Dette kan jeg ta å kjerneborre en prøve eller to ut av for å se hvordan heft er. Jeg har dårlig tro på at dette vil føre til råteskader. Refererer da til klinkbygde sjarker som ligger ute hele året, den forige båten min av noe størelse var en sjark på 24 fot som aldri hadde hvert mere opp fra vannet på 30 år en den tiden det tok å bunnsmøre. Dette vil jeg ta for å være synonymt med et tett skrog.

Når det gjelder at skroget blir for tørt var jo dette et godt spørsmål som jeg overhide ikke har tenkt over. Her burde det vel være mulig å baseree seg på at man satte skroget inn med owatrol 1 eller lignende hvert år for på den måten ivareta metningen av trevirket. Hmmm kinki spørsmål det der :confused:

Når det gjelder at skroget blir for tørt var jo dette et godt spørsmål som jeg overhide ikke har tenkt over. Her burde det vel være mulig å baseree seg på at man satte skroget inn med owatrol 1 eller lignende hvert år for på den måten ivareta metningen av trevirket. Hmmm kinki spørsmål det der :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel derfor Dolvik anbefaler å male med diffusjonsåpen maling.

Det er vel derfor Dolvik anbefaler å male med diffusjonsåpen maling.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror mere at grunenn til det er at eventuell fuktighet skal slippe ut den veien. Men man kan jo lure på om det i nevnte tilfeller der skroget hatr blitt så tørt kanskje har hvert brukt tett maling eventuelt at det er blitt plastet på insiden og med tørr råte som resultat. :confused:

Foressten så prøveslipte jeg for å fjerne bunnstoff på en effektiv måte og fant da ut at grovrengjører på enhandsvinkelsliper mest sansynlig er tingen. Virker som om man med denne greier å pusse uten at det blir groper og krater. Godt tok den og. Prøvde samme sakl på en plast pram jeg har når jeg la epoxy duk i bunnen av den med dårligere resultat(ble ujevnt)

En forhandler av epoksy fortalte at det var vanlig å stifte på duken, slik at den liggende som den skal. Kan kansje være lurt og og prøve seg fram når det gjelder konsistensen på epoksyen. Hvis den er helt flytende vil den jo bare renne vekk.

Har du bestemt deg for å legge epoksy under vannlinja på båten din?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan vel ikke tilsette fyllingsstoff i epoksyen, da vil den vel trenge dårligere inn i duken(mette denne dårligerer eller?

I det meste jeg har lest, og gjort. (kano med epoxy) så anbefales det å fjerne stifter etterpå. Nå har det kommet noen nye nylonstifter mener jeg å ha hørt, og de er nok mer stabile enn stål. (bevegelse ved temperatursvingninger, med bittesmå luftlommer som resultat)

For at duken skal ligge godt MÅ alle skarpe knekker jevnes ut. Altså bør antakelig overgangen mellom alle bordganger avrundes med en hulkil av epoxy med fyllmasse.

Det finnes andre alternativer, med mere jobb også, som kan vurderes.. Eller ikke? Har hørt om noe som kalles KrisKlink. mener det var en kar som pusset opp en gammel With mahognybåt. Han splittet bordgangene og la epoxy og duk i midten (som et laminat). Duken stod da for styrken, epoxy for tetning, mens treet fortsatt kunne puste fritt. Men om dette gjelder en større bruksbåt er det vel neppe aktuelt..?

Fyllmasse i epoxy som påføres duken er ikke å anbefale nei. Duken skal mettes og bindes til treet. Med fyllmasse blir det et "løst skall" utenpå. Epoxyen renner ikke bort, den legger seg pent i duken og herder før den forsvinner. Pass på å mette den skikkelig, uten å bruke for mye. :rolleyes:

Lykke til uansett.

Pero.

Redigert av pero (see edit history)

I det meste jeg har lest, og gjort. (kano med epoxy) så anbefales det å fjerne stifter etterpå.

Pero.

<{POST_SNAPBACK}>

HVis man skal fjerne stiftene går det fint å gjøre dette etter aqt epoxyen har herdet for så å fylle i hullene?

Kriseklinken har jeg og lest om men tror det blir for omfattende, hulkil går jeg rundt og spekulerer på men er ikke helt overbevist om at det er nødvendig.

Tanken var å stripse opp duken til hverbordgang med en overlapp på virka 30mm inn på neste bordgang slik at det i mellom bordgangene ble dobbelt lag

HVis man skal fjerne stiftene går det fint å gjøre dette etter aqt epoxyen har herdet for så å fylle i hullene?

Det går fint det, men det enkleste er jo å finne en metode hvor man slipper. Noen anbefaler å varme opp stiftene litt, da slipper de lettere epoxyen. Tror at du uansett vil trenge to lag med epoxy (kanskje 3), så tar du ut stiftene etter første runde er ikke dette noe problem. Det virker som om du har satt deg grundig inn i arbeidet, så det vil gå bra dette.

Pero

Det går fint det, men det enkleste er jo å finne en metode hvor man slipper. Noen anbefaler å varme opp stiftene litt, da slipper de lettere epoxyen. Tror at du uansett vil trenge to lag med epoxy (kanskje 3), så tar du ut stiftene etter første runde er ikke dette noe problem. Det virker som om du har satt deg grundig inn i arbeidet, så det vil gå bra dette.

Pero

<{POST_SNAPBACK}>

Mener du nå at stiftene tas ut mens første lag enda er klebrig for så å mette ytterliger opp?

Hvis dette er tanken vil det vel være lurt å legge plaststrips/ståltråd eller tynne finer remser under stiftene for å lette utrekkingen av disse?

Mener du nå at stiftene tas ut mens første lag enda er klebrig for så å mette ytterliger opp?

Hvis dette er tanken vil det vel være lurt å legge plaststrips/ståltråd eller tynne finer remser under stiftene for å lette utrekkingen av disse?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja og ja. Men alt etter hvordan finishen skal bli. Du klarer fint å mette duken med ett strøk, men tegningene (mønsteret) i duken vil være tydelig. Hvis det ikke spiller noen rolle er det ingenting i veien for at du bare bruker ett strøk. Ved flere strøk økes styrken noe. Ved bruk av "peel ply" plastfolie utenpå kan du ha på mer epoxy og få en glattere finish med ett strøk, men det krever sin mann når skroget ikke er slett. Vanskelig å få det bra vil jeg tro.

Flere strøk kan legges enten innenfor tidsvinduet som er angitt på typen epoxy (kjemisk binding), eller etter at den er herdet. (mekanisk binding, krever vasking og matting)

Strips, bånd, ståltråd under stiftene virker bra og letter arbeidet etterpå. Blir litt mer krater i epoxyen som antakelig må pusses, men noe blir det uansett hvis du ikke finner stifter som kan sitte der.

Istemmer forslaget om å legge ut bilder/rapport om hvordan arbeidet går.

Pero.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...