Jump to content

D6 370, bytte olje på kompressor, nødvendig eller er kontroll nok?

Sjøbliss

Recommended Posts

Har en D6 370 og det står i manualen at man skal bytte olje på kompressor etter 1200t eller hver 5 år. Noen som gjør det? Har ikke gjort det selv men tenkte at jeg må kontrollere. Olje nivået er helt på maks og oljen er helt blank og fin, gjennomsiktig. Kan ikke skjønne at dette må skiftes personlig.... 

Motoren er 2008 modell med 610 timer.

Screenshot_20181004_180351.jpg

Edited by Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Koster vel ikke mye kroner og energi å bytte, så da bytter man om det står i manualen. Produsenten vet nok best ? kjipt å angre om det går til helvete om 2 år uten oljeskift. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Olje er ‘ferskvare’ som f.eks Bensin, og taper smøreegenskaper over tid.

Etter 5 år så ville vertfall eg ha skiftet oljen, at den ser fin ut er jo et positivt tekn (vertfall på kompressor).

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Det har jeg gjort fordi det er iht. fabrikkens anbefalinger og en del av serviceintervallene på motoren.

Olja var antakelig god som ny, den så iallefall slik ut visuelt men den skvetten med kompressorolje som er behøvelig for dette formålet velter ikke akkurat et båtbudsjett. Så er det jo greit å vite hvordan man gjør det også. Det tar bare et øyeblikk å suge opp den gamle olja gjennom peilerøret samt fylle på ny olje i samme hull.

Sjøbliss skrev 26 minutter siden:

Ja nettopp, lette litt etter bunnpluggen men det tror jeg ikke fantes. Suger opp og bytter. Virker litt som et "glemt" servicepunkt. 

Ja skal man kjøpe en brukt bår med D6/kompressor som har noen år på baken er det bare å se å skruene på ladeluftkjøler, sinkplugger, peilepinne til komressor etc. Er lakken intakt er det oftest noe muffens.

Sjøbliss skrev 1 time siden:

Da var det byttet, 5 min lett jobb. Skulle heller gjort dette enn motorolje hvert år ?

Det har du helt rett i, en liten sugekanne og en enkel påfyllingsinnretning er alt som skal til. Det er ikke rare skvetten med olje på de kompressorene på D-serien. Fin og renslig jobb om man innretter seg litt.

Vant med D4 dobbbel installasjon,og har bytta kompressor olje noen ganger. Passe fastenøkkel, papp trakt(typen du får på bensinstasjon) mellom dynamo og tappepluggen samt en liten beholder til å samle oljen i.

hadde vertfall ikkje rota rundt med en møkkete vakumpumpe slange ned i der.