Sjøbliss Startet 4.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2018 (redigert) Har en D6 370 og det står i manualen at man skal bytte olje på kompressor etter 1200t eller hver 5 år. Noen som gjør det? Har ikke gjort det selv men tenkte at jeg må kontrollere. Olje nivået er helt på maks og oljen er helt blank og fin, gjennomsiktig. Kan ikke skjønne at dette må skiftes personlig.... Motoren er 2008 modell med 610 timer. Redigert 4.Oktober.2018 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Taskeladden Svart 4.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Koster vel ikke mye kroner og energi å bytte, så da bytter man om det står i manualen. Produsenten vet nok best ? kjipt å angre om det går til helvete om 2 år uten oljeskift. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Bergsholmen Svart 4.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Olje er ‘ferskvare’ som f.eks Bensin, og taper smøreegenskaper over tid. Etter 5 år så ville vertfall eg ha skiftet oljen, at den ser fin ut er jo et positivt tekn (vertfall på kompressor). Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Sjøbliss Svart 4.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Så bytter vi ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Chiefengineer Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Det har jeg gjort fordi det er iht. fabrikkens anbefalinger og en del av serviceintervallene på motoren. Olja var antakelig god som ny, den så iallefall slik ut visuelt men den skvetten med kompressorolje som er behøvelig for dette formålet velter ikke akkurat et båtbudsjett. Så er det jo greit å vite hvordan man gjør det også. Det tar bare et øyeblikk å suge opp den gamle olja gjennom peilerøret samt fylle på ny olje i samme hull. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Ja nettopp, lette litt etter bunnpluggen men det tror jeg ikke fantes. Suger opp og bytter. Virker litt som et "glemt" servicepunkt. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Chiefengineer Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Sjøbliss skrev 26 minutter siden: Ja nettopp, lette litt etter bunnpluggen men det tror jeg ikke fantes. Suger opp og bytter. Virker litt som et "glemt" servicepunkt. Ja skal man kjøpe en brukt bår med D6/kompressor som har noen år på baken er det bare å se å skruene på ladeluftkjøler, sinkplugger, peilepinne til komressor etc. Er lakken intakt er det oftest noe muffens. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Jepp! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2018 Da var det byttet, 5 min lett jobb. Skulle heller gjort dette enn motorolje hvert år ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Chiefengineer Svart 13.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2018 Sjøbliss skrev 1 time siden: Da var det byttet, 5 min lett jobb. Skulle heller gjort dette enn motorolje hvert år ? Det har du helt rett i, en liten sugekanne og en enkel påfyllingsinnretning er alt som skal til. Det er ikke rare skvetten med olje på de kompressorene på D-serien. Fin og renslig jobb om man innretter seg litt. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 13.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2018 Sånn ca hvor mye olje er det snakk om? Stemmer det at det er ca 1dl ? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Sjøbliss Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Jepp, ca 1dl. Tidenes dyreste olje, 400kr for 250ml men den holder til to bytter. @NAL skal du også skifte? Har 150ml igjen. Selges til 200kr ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
BingoBonzo Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 23 hours ago, Sjøbliss said: Da var det byttet, 5 min lett jobb. Skulle heller gjort dette enn motorolje hvert år ? Hva brukte du for å få suget opp oljen? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Sjøbliss Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Vakuumoljepumpe ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
kokken Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Er det ikkje bedre å skru ut tappepluggen? Sikker på å få ut alle urenheter Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Det er sikkert best å skru ut bunnpluggen, men fy så trang å komme til. Det er såvidt det går 2 fingre inn. Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Vant med D4 dobbbel installasjon,og har bytta kompressor olje noen ganger. Passe fastenøkkel, papp trakt(typen du får på bensinstasjon) mellom dynamo og tappepluggen samt en liten beholder til å samle oljen i. hadde vertfall ikkje rota rundt med en møkkete vakumpumpe slange ned i der. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 (redigert) Ikke noe problem å få det tomt med vakuum pumpa. Lett å finne bunnen da den er rund. Hadde aldri giddet å dille under. Ja og slangen var ikke møkkete ? Redigert 14.Oktober.2018 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.