Roger jo Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 GunR skrev for 5 timer siden: Veldig fin den instuksjonen Roger-Jo la ut. Men jeg reagerer på en ting. Hvorfor ikke sjakler? Hos oss skal det brukes sjakler. kause spleiset i tauenden og festet i øye i bryggen med sjakkel. Det er sakset fra en brosjyre fra " Norske Bryggeprodusenters Forening" de mente at sjakler slet bort galvaniseringen så festene begynte å ruste.. Høres fornuftig ut. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Det jeg ser mest av i havner som ikke er noe særlig er for korte tau. Om det er pga de faste øyene en skal feste fortøyninga i så må det være bedre å knyte fast alternativt sted for å få bedre lengde og vinkel. Doble tau er helt håpløst hvis det er mye bølger/vind, og enda værre hvis de er korte. Har sett det brukt i gjestehavn, uten demping, når det absolutt ikke bør brukes. Ang "veiledninger" fra diverse havner så syns jeg vel forsåvidt ikke de nødvendighvis trenger å være "beste praksis", men kanskje mer en veileder ifht noe som kan fungere greit. Slike veiledere er vel mer for å kunne veilede når noen fortøyer dårlig enn når noen velger bedre løsninger enn beskrevet i veilederen, kan ikke se at det er noe en må følge slavisk. En kan jo ikke bli helt svensk heller ;-) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Da jeg hadde flett ny daycruiser for noen år siden, rakk jeg ikke å lage til tauene med en gang. Ene forre fortøyningen slet av i øyet, selv om tauet var helt nytt. Da pekte bare sjefen i laget og sa: "Det er derfor vi skal ha kause og sjakkel i enden". Vi hadde fått en kuling som stod rett inn i havna. Vi maler opp alt hvert år, men heller litt rust og slitasje enn slitne tau i uvær. Nye øyefeste i bygga ordnes om nødvendig. Men jeg tenker på, hvis radien på godset i øyet er stor nok, og det er slett og fin overflate, så bør det jo gå helt fint. Vi fester jo ikke tauene i båten med sjakler..? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 For stropper som godkjente løfteredskaper er det minstekrav til anleggsdiameter, og når man jukser med det reduseres kapasiteten betraktelig. Det ee svært vanlig med for liten diameter, og da berges man vanligvis av den høye sikkerhetsfaktoren på slikt utstyr. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Vaagen Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 GunR skrev for 3 timer siden: "Det er derfor vi skal ha kause og sjakkel i enden". Dette er det vel helt uvanlig å mene?? Metall mot metall er fyfy i de fleste havner. Poenget er at man skal knyte så fast mot bryggen, at man ikke får bevegelse og derfor ikke gnag. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 (redigert) Hos oss er det ingen regler for eller imot kauser og sjakler. Jeg har hatt båten liggende i 30 år på den samme plassen med de samme utriggerne, MED kauser og sjakler uten at noe har tatt skade. Riktignok sprayer jeg sjaklene med sinkspray hvert 5- til 10ende år. Metall mot metall? Her er det det i utgangspunktet metallring gjennom bøylen på bryggebeslaget. Dette beslaget og ringen har nå holdt i 30 år. Redigert 6.Oktober.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 (redigert) @Lars H.Vi ligger ganske beskyttet. Fortøyningsgodset vårt har vel aldri vært i kontakt med sjøvann. Slik er det ikke over alt i båthavnene. Og kravene til fortøyning blir vel justert etter lokale forhold. Redigert 6.Oktober.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Korrekt, men det var ikke langt unna at "Knud" førte fortøyningsgodset vårt under vann! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GunR Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Vaagen skrev for 1 time siden: Dette er det vel helt uvanlig å mene?? Metall mot metall er fyfy i de fleste havner. Poenget er at man skal knyte så fast mot bryggen, at man ikke får bevegelse og derfor ikke gnag. Det er sikkert riktig og mulig der du ligger, men i de to havnene jeg har erfaring med her i Kristiansund, er det kause og sjakkel som er regelen. Men som jeg nevnte, er metallet slett nok, og radien stor nok, går det sikkert helt fint å fortøye rett i brygga. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Våre utliggere er av hvitlakkert galvanisert stål. Jeg kan love at det ser lite pent ut der noen har brukt sjakler... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Huff da, synd at den pene malingen blir slitt. Det er vel den malingen som holder båten på plass i båsen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Lars H. skrev 59 minutter siden: Huff da, synd at den pene malingen blir slitt. Det er vel den malingen som holder båten på plass i båsen? Morsom du, Lars. Nå er det vel sånn at det er båtforeningen som setter reglene, ikke jeg. Noen foreninger vil gjerne det skal se pent ut og gjøre de det de kan for at utstyret skal holde lengst mulig, andre gir f. .. Men som leietaker må man bare følge reglene som eier setter. Ellers så ser jeg ikke helt problemet, mine fortøyninger har vært knyttet fast til utligger i over 17 år nå uten problemer av noe slag. Tvert om, jeg har hatt fordelen at fortøyningene kan justeres optimalt etter montering. Hvilken nytte mener du jeg skulle hatt av sjakler? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 (redigert) Ja, det med pen maling, var nok bare et forsøk på å være morsom, he he. Det jeg påpekte var at det ikke er noen problemer med hverken slitasje eller annet med sjakler og kauser. En fordel slik jeg har det er at jeg slipper noen knuter som reduserer bruddstyrken. Men det kan en jo unngå med rett innfesting av tau i festet på bryggen også. En fordel slik jeg ser det, er at det er enkelt å åpne sjaklene for å fjerne tauverket når båten er på land om vinteren. Justering har for meg kun vært da jeg laget tampene, kause og sjakkel i den ene enden, og spleiset løkke for kryssholdt i den andre enden; med gummi strekkavlasting midt på tampen. Ellers er det vel bare å forholde seg til reglene i hjemmehavnen. Hadde det vært forbud mot kause og sjakkel hos oss, hadde jeg selvfølgelig innrettet meg deretter. Redigert 6.Oktober.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Disse rogalendingene :-) Nå var jeg morsom. I Son kommunale havn er det pålegg om å fjerne alt fortøyningsgods hver høst. Bare som et innspill. I Strömstad blander ikke kommunen seg i det heletatt. Alt er lov. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Godt vi ikke har regler om å fjerne alt tau i båtforeningen. Hadde vært uhensiktsmessig å lagt på DP hele vinteren? Har ti 14mm tau fra Robline kjøpt i bøtter hos Maritim. (DP: dynamisk posisjonering. Benyttes blant annet av supplybåter for å holde samme posisjon uten bruk anker.) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Enda en lokal regel: Alle båter vekk innen utgangen av november. Ingen tilbake før uti april. Omtrent. I vintersesongen må man enten betale fortøyning i egen (utmerket) vinterhavn, finne seg et annet sted, eller på land. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Hulda skrev 11 minutter siden: Enda en lokal regel: Alle båter vekk innen utgangen av november. Hva skjer da. Drar de bryggene på land eller forsvinner sjøen? :-D Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Jøsses. Båtane på land!, Galematias, spør du meg? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 index skrev for 2 timer siden: Morsom du, Lars. Nå er det vel sånn at det er båtforeningen som setter reglene, ikke jeg. Noen foreninger vil gjerne det skal se pent ut og gjøre de det de kan for at utstyret skal holde lengst mulig, andre gir f. .. Åh, kjenner det lugger når noen setter likhetstegn mellom en forening full regler for og av regelryttere og "veldrevet", mens alt annet er å gi f.... Det er som å si at folk er idioter og ikke vet sitt eget og andres beste, alt de skal gjøre og ikke skal gjøre må beskrives. Da blir det "pent og ryddig" :-/ Dette må vel være en båtforening hvor folk ikke vet sitt eget beste da? --- Kan du ikke si hvor du ligger da Index så jeg ikke forviller meg inn i denne "pene" båtforeningen hvor bruksanvisningen må følges. Vil helst slippe å bli tatt i å gi faen hvis jeg knyter feil, eller på feil plass, eller med feil utstyr eller noe. Da blir det så lite pent. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Pinkvin skrev 13 minutter siden: Hva skjer da. Drar de bryggene på land eller forsvinner sjøen? :-D Da tjener de mer penger, i og med at de selger samme produktet to ganger i året, hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 I havnen Hulda og jeg snakker om, Sonskilen i Oslofjorden, fryser hele havnen til med temmelig tjukk is i løpet av vinteren. Det er en havn med plass til ca. 600 båter der mesteparten er kommunale plasser. Her er det ingen båtforening som driver noe som helst. Selv har jeg plass i den private kommersielle delen da jeg ikke har bosted i kommunen. Når alle båtene er kommet på land taes landgangene til flytebryggene opp. Der jeg ligger, helt innerst med utriggere festet i land taes utriggerne opp for ikke å rives i filler når isen legger seg og når isen går. I den kommunale delen er det snakk om fast tid for at landgangene legges ut om våren, mens det i vår del ordnes så snart isen er borte. Nå er det ny del av havnen der isen går tidligere, og da har havnen ordnet det slik at jeg kan låne plass der selv om min plass ikke er klar. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Fremtiden er slik at Sonskilen Båthavn er eier av stort sett alle båtplasser i Sonskilen. Omlag 400 er leid ut til Vestby kommune. Leieforholdet går ut om noen år. Sonskilen Båthavn vil da ta området tilbake. Formoder at det vil bli endringer. Vi har ligget fastfrosset i den kommunale delen en årrekke før vi mekket Hulda. Den gangen var det lov å ligge der på plasser som ikke var utsatt for isgang. Sikkert ikke av allmenn interesse. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Lars H. skrev for 16 timer siden: En fordel slik jeg ser det, er at det er enkelt å åpne sjaklene for å fjerne tauverket når båten er på land om vinteren. Ja, jeg ser den. Jeg bruker båten hele året, så fortøyningene blir kun fjernet når det er på tide med nye. Jeg opplever at nye fortøyninger gjerne strekker seg litt de første par ukene, og da er det greit å kunne stramme litt. Men dette har kanskje med valg av tauverk å gjøre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arne_ Svart 7.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 (redigert) Kunne tenkt meg å prøve med kauser siden jeg uansett sitter å spleiser nye fortøyningstau om dagen. Ser at de fleste selger kauser i galvanisert stål, mens BT selger dem i rustfritt stål (BT har uansett ikke mine dimensjoner). Hva anbefales? EDIT: ser nå at flere leverandører tilbyr begge sorter og at rustfritt er noe rimeligere. Redigert 7.Oktober.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 index skrev for 19 timer siden: Morsom du, Lars. Nå er det vel sånn at det er båtforeningen som setter reglene, ikke jeg. Noen foreninger vil gjerne det skal se pent ut og gjøre de det de kan for at utstyret skal holde lengst mulig, andre gir f. .. Men som leietaker må man bare følge reglene som eier setter. Ellers så ser jeg ikke helt problemet, mine fortøyninger har vært knyttet fast til utligger i over 17 år nå uten problemer av noe slag. Tvert om, jeg har hatt fordelen at fortøyningene kan justeres optimalt etter montering. Hvilken nytte mener du jeg skulle hatt av sjakler? Dette tror jeg er ganske vanlig. På vårt helt nye anlegg er det strengt forbudt å feste noen metallsjakler eller annen i det galvaniserte materialet på uteriggerne. Og det er en åpenbar grunn til det, det ødelegger jo galvaniseringen og får metalet til å korrodere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.