Arne_ Startet 4.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2018 (redigert) Er interessert i å høre hvilke dimensjoner / bruddstyrke båtfolk bruker for å fortøye båten på vinterstid, og båtens vekt. Har selv vurdert å gå opp til 24 mm (har kjøpt ett tau og strekkavlaster for å teste) som ren sovemedisin når vinterstormene kommer. Men, det er ganske tungt å jobbe med, et slit å dra gjennom strekkavlaster (vi måtte være to) og spleising uten en ganske heftig spleisenål kan man bare glemme. Såå, hvilke diemensjoner opererer dere med? Redigert 4.Oktober.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 4.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2018 Sorry for å "avspore" litt, men hva slags type 24mm tau, syntetisk formoder jeg, har du kjøpt som er så tungt å håndtere og spleise? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 Jeg bruker 18mm til min 27 foter, bruddstyrke sånn ca 4 tonn. Sikkert litt I overkant, men da holder de lengre før jeg må skifte igjen. Og jeg sover trygt. 24mm høres ikke helt feil ut for din båt. Men velg en myk kvalitet som er god å jobbe med da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 16mm, husker ikkje bruddstyrke nå. 34fot 7000kg. Kor mange fortøyninger du får på, alt etter type plass, bås/longside, og beliggenhet ift værforhold er faktorer du må ta hensyn til. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaskazi Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 (redigert) Ved valg av tau bør du også vite dimensjonering av pullertene på din båt slik at ikke festet ryker ved hard belastning. På min Nimbus 38 Carisma, er oppgitt 9 KN på pullertene i baugen og akter, 7,5 KN på hver side. Det betyr at jeg kan benytte ganske grovt tau, men tar jeg tauet i retur, må dimensjonen på tauet ikke overstige Max belastning (2xbruddstyrke for tauet). Knuter på tau reduserer også faktisk bruddstyrke på tauet har jeg lest. Jeg benytter 18 mm tau med innebygd strekkavlastning til fortøyning, men ligger ikke utenom vinteren. 24mm vil være på grensen av hva mine pullerter tåler. Redigert 5.Oktober.2018 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 18mm med bruddstyrke 5100 kg til 44 fot og 14000 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 (redigert) 24mm er i utgangspunktet mer enn nok men, det er bruddstyrken som teller. på 17tonn båt har alt fra 22mm til 35mm. har forsheda-no-4- hatt de i mange år, Slik sier ekspertene at en bør fortøye. http://www.stathellebatforening.no/wp-content/uploads/2015/09/Slik-fortøyer-du-til-bommer-på-flytebrygger.pdf Redigert 5.Oktober.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Big Horn Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 12 minutes ago, Kaskazi said: Ved valg av tau bør du også vite dimensjonering av pullertene på din båt slik at ikke festet ryker ved hard belastning. På min Nimbus 38 Carisma, er oppgitt 9 KN på pullertene i baugen og akter, 7,5 KN på hver side. Det betyr at jeg kan benytte ganske grovt tau, men tar jeg tauet i retur, må dimensjonen på tauet ikke overstige Max belastning (2xbruddstyrke for tauet). Knuter på tau reduserer også faktisk bruddstyrke på tauet har jeg lest. Jeg benytter 18 mm tau med innebygd strekkavlastning til fortøyning, men ligger ikke utenom vinteren. 24mm vil være på grensen av hva mine pullerter tåler. Det der høres ut som ren EU-vås lest rett ut fra en bruksanvisning av en speller ny båt, og har ingenting med praksis å gjøre. I så fall bør du holde deg til 5mm fugesnor som fortøyningstau, og redusere til 3mm om du tar det i retur....... Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 Roger jo skrev 11 minutter siden: Slik sier ekspertene at en bør fprtøye. http://www.stathellebatforening.no/wp-content/uploads/2015/09/Slik-fortøyer-du-til-bommer-på-flytebrygger.pdf Takk, den var fin. Ser at jeg bør ha 22 mm så da er ikke 24 mm helt borte. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 Big Horn skrev 21 minutter siden: Det der høres ut som ren EU-vås lest rett ut fra en bruksanvisning av en speller ny båt, og har ingenting med praksis å gjøre. I så fall bør du holde deg til 5mm fugesnor som fortøyningstau, og redusere til 3mm om du tar det i retur....... Usedvanlig intelligent og saklig svar. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 13 minutes ago, Kaskazi said: Usedvanlig intelligent og saklig svar. Hva slags tau vil du bruke som ryker på under 7,5 KN da? Er forresten 7,5 KN belastning på langs eller på tvers av kryssholdtet? Jeg vet ikke hva maksimal belastning har vært på kryssholdtene på de ulike båtene jeg har hatt, men jeg vil heller røske løs et kryssholdt enn å risikere å bruke for liten bruddstyrke (og slitasjemargin) på fortøyningene! Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 (redigert) Kaskazi skrev for 2 timer siden: Usedvanlig intelligent og saklig svar. Var faktisk riktig svar, 9 kN er litt over 900 kg. Og bruddstyrken på 5 mm tau er lett over 900 kg, uten at jeg gidder å google hva en fugesnor er for noe. Håper tallet fra produsent er feil (jeg heller blir ikke overrasket over om det tallet er noe svada EU regulativ). I mye vind er jeg rimelig sikker på at du har hatt belastning over det. Uansett, bruddstyrke på tau reduseres raskt. Pålestikk tar nesten 50%, Åtter (som brukes i klatring er blandt de bedre på 20-30%). Tall ut fra hukommelsen. Og litt slitasje og forråtnelse så er ett tau under 50% av ny etter ett år eller to. Både på seilbåten og fiskebåten bruker jeg så store tau jeg får plass til på kryssholtene. Litt morsomt på fiskebåten, 16 mm tau på 800 kg båt i en veldig godt beskyttet havn. Rimelig sikker på at jeg kan løfte båten i ett kryssholt, så det har nok over 9 kn. Redigert 5.Oktober.2018 av pacuare Logisk brist på knuter, brukte gjenstående styrke, i setningen før svekking. Samme logikk nå. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 To ting om tauene: om det verste skulle skje, tipper jeg du møter mer forståelse hos forsikringsselskapet for ødelagt kryssholt, enn for røket (for svakt) tau. Og: spleis, ikke knyt. Da beholder du uendelig mye mer av styrken. En knute kan redusere bruddstyrken med mer enn 50 %. Ellers: passe lange tau. Ikke for stramme, men ikke særlig slakke heller, slik at båten kan jage, og "få fart" før den rykker mot tauet. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
boble65 Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 pacuare skrev for 2 timer siden: uten at jeg gidder å google hva en fugesnor er for noe. Fugesnor brukes når du legger fliser feks på badet. Legges mellom flisene for og holde avstand og gjøre plass til fuging etterpå ? når fliselimet er tørket drar du ut snoren og kan fuge? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 boble65 skrev for 2 timer siden: Fugesnor brukes når du legger fliser feks på badet. Legges mellom flisene for og holde avstand og gjøre plass til fuging etterpå ? når fliselimet er tørket drar du ut snoren og kan fuge? Ahhh, jeg visste det ikke jeg heller, sterke saker? Tror jeg har 16- og 18 mm fortøyninger. 8 stk. 17 tonn båt. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 Sterke saker, mykt, billig og synker! Ideelt for båtbruk, men litt for spinkel kaliber å fortøye med. Har forresten brukt utfaset klatretau som spring i mange år. Det mykt, har god strekk og høy bruddstyrke i forhold til en relativt spinkel diameter på 10,5mm. Det har også en veldig slitesterk strømpe utenpå som er en fordel når det ligger over svaberg eller stener i uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 Hulda skrev 18 minutter siden: sterke saker? Googlet litt nå. Ikke overrasket over bruken, men finner ikke bruddstyrke noe sted (som var det relevante). Ser ut som ett billig tau. For å sammenlinge noe, så er flaggline 5 mm og treslått blått polyester 5 mm ca 300 kg bruddstyrke. Klatretau ca 600kg bruddstyrke. Dynema >2000 kg. Ut fra dette så tror jeg det er mindre enn 900 kg på 5 mm fugesnor. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 (redigert) 16mm bruddstyrke 4200. 4 på vær side litt slakk så det er greit å få av og på. Rykkdemper på alle Redigert 5.Oktober.2018 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
GunR Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 Veldig fin den instuksjonen Roger-Jo la ut. Men jeg reagerer på en ting. Hvorfor ikke sjakler? Hos oss skal det brukes sjakler. kause spleiset i tauenden og festet i øye i bryggen med sjakkel. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 Rykkdemper på alle, aner ikke hvor tjukke tauene er, "tjukke nok" etter mine begreper. Ligger i bås med 7,5 tonn seilbåt. Noe må jeg gjøre riktig for jeg har aldri røket noe tau. De største rykkdemperne fra BT derimot, de har jeg avlivet en del av. Og pullerne på båtene jeg har hatt må ha vært bra for jeg har aldri vært nær å rive av noe pullert, men jeg har revet av sveiste øyer på uteriggere for fortøyninger (Med Sandvik 28, snekke), og reiv nesten av hele "rekka" på utsiden av gjestekaien i Risør i en kuling en gang (Fransk seilbåt fra 86), men det løste jeg med å legge en lang nok spring. Er i grunnen mer bekymret over å gjøre skader på kaianlegg enn båten når det "røyner på". Må innrømme at jeg ikke ville eid en båt der avrivning av pullere kan være ett tema. Men om jeg skulle bli tauet i dårlig vær så vil jeg la tauene gå gjennom øyene og rundt masta. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 GunR skrev 1 minutt siden: Veldig fin den instuksjonen Roger-Jo la ut. Men jeg reagerer på en ting. Hvorfor ikke sjakler? Hos oss skal det brukes sjakler. kause spleiset i tauenden og festet i øye i bryggen med sjakkel. Jeg bruker sjakkel noen steder og knute andre. Kan ikke si at jeg har opplevd noen forskjell utover at en knute som regel er enklere å ha med å gjøre. To ganger rundt "holdet" og dobbelt halvstikk, med ett tredje for sikring. Sitter som det skal, lar seg løsne. Hovedgrunnen til at jeg knyter noen er at utriggere osv ikke alltid har øyne på riktig sted, og jeg fortøyer nok litt i overkant. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 Hei Jeg og Ravddo her på forumet satte fast 14 båter som slet fortøyninger på ytterste utligger/bølgebryter i Solta Båthavn når Knud blåste denne veien. Største problemet var tauene i baugen som gikk fra kryssholt, igjennom halegatt og ned i utliggere. Når brygga gikk ned i en bølge og båtene opp samtidig ble det ekstrem belastning på baugfortøyningene som på mange båter er tilnærmet loddrette og ganske stramme. Det var eksempler på at festene på brygga (sveiste 10 mm bøyler), pullerter, rekker og halegatt røk i tillegg til tauene. Båter som kunne bevege seg mye i fortøyningene fikk de hardeste rykkene. Tau som bøyes der de går igjennom halegattene er ekstra utsatt. Når de har belastning oppmot bruddstyrken strekkes de og trekkes noen millimeter igjennom halegattet og får da ekstrem slitasje i hver bølge. På noen båter bøyes tauet nesten 180 grader igjennom halegattet. Da får halegattet (og de to 5 mm skruene det er festet med) dobbelt så stor belastning som endefestene i brygga og pullerten på samme måte som en kasteblokk. På en av båtene røk boltene i begge halegattene før tauet skar seg igjennom den syrefaste rekka på begge sidene og til slutt røk tauene. Alt som kan gjøres for å få tauene lenger og mer vannrett er gull verdt. Hvis du må ha tau rett ut til siden for pullerten er det en stor fordel hvis du kan feste det på motsatt side av utriggeren (helt til du snubler i det). Denne halvmeteren ekstra gjør veldig mye med vinkelen på tauet. Når det kommer møkkavær bør tauene gå til motsatt side av brygga eller andre siden av nabobåsen om mulig. Spring begge veier er også svært viktig for å unngå at båten jager i fortøyningen. Alle tau som holder båten i en retning må bli stramme samtidig slik at du ikke sliter av ett om gangen. Ha gjerne enkle fortøyninger til sommerkosen og noe skikkelig du kan legge på for å sove godt om høsten. Som svar til trådstarter er mitt råd; Taulengde og rykkdempere er mye viktigere enn tykkelse og bruddstyrke. Jeg ville heller ligget med 16 mm tau med god lengde og rykkdempere enn korte 30 mm tau. Vanlige nylontau fjærer og tåler derfor mye mer rykk enn "moderne" tau med kjerne som ikke er elastisk. De har gjerne en vakker strømpe utenpå og kan brukes på solskinnsdager når du skal ta deg bra ut. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jannmar Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 GunR skrev for 2 timer siden: Veldig fin den instuksjonen Roger-Jo la ut. Men jeg reagerer på en ting. Hvorfor ikke sjakler? Hos oss skal det brukes sjakler. kause spleiset i tauenden og festet i øye i bryggen med sjakkel. Hmm...Hos oss er det forbudt å ha sjakkel i øyet på brygga, da en sjakkel, i motsetning til tau, sliter vekk galvaniseringen i øyet, med medfølgende rust som resultat. Sikkert forskjellige regler fra havn til havn. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 (redigert) Takker for alle innspill. Tror båten hadde lagt trygt i havna med de tauene jeg har, men skifter likevel til 24mm (10,8 tn bruddstyrke) fordi: 1) Slipper unna med færre tau på vinterstid (samme antall som om sommer, enkelt og kjapt fortøye i båsen) 2) Sover bedre om natta under vinterstormene 3) Har eksperimentert litt med 24 mm + Forsheda strekkavlaster og synes det blir fleksibelt nok mht. å fjære og ikke rykke. Redigert 5.Oktober.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 5.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2018 50 fots krysser, mer enn nok vekt. Har biltema 18mm fortøyninger med 5100kg bruddstyrke og doble sett med rykkedemper (biltema den også). Det fungerte knall ifjor, og ser ut til å fungere i år også, og vi har hatt vel mange stormer her på vestlandet nå..! Jeg hadde mine tvil til biltema utstyret, men selv ikke rykkedemperne har nevneverdig slitasje. Skuta ligger utsatt til og om vinteren er alle fortøyninger bobble, knallfornøyd med pris og kvalitet (det er dessverre ingen selvfølge på BIltema). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.