Jump to content

Skifte av propell - hva kan oppnås?


Windy 7500

Recommended Posts

Har en Windy 22DC, med OMC 5,7L 260hk med OMC drev. Motor fungerer godt, 4400-4500 omdr går greit. Tenning, stifter etc er justert. Problemet er at båten ikke gjør mer enn 26-27 knop (GPS). Den burde gjøre minst 35. Den går fint opp i plan, går fint i vannet uten å kavitere og tilting av drevet gir små utslag på farten. Propellen som står på er en 15 1/2 x 15. Er dette feil propell?

 

Har noen synspunkter på hva jeg kan oppnå ved å skifte til 15 x 17 eller 14,5 x 21 ? Eller er det andre alternativer som er bedre?

Link to post
Share on other sites

Den skal ha 4200 - 4600.

<{POST_SNAPBACK}>

OK...

Er det en sperre for topp RPM installert?

 

Hvis det er tilfelle så kan propellen være liten eller med liten stigning. Med større propell og eller stigning, så vil nok turtallet reduseres litt, noe som ikke nødvendigvis er negativt, ... ned til rundt 4300, men lenger ned bør du ikke gå.. Kan øke farten men ingen garanti.

 

Regner med at du har rent skrog og en god propell, uten skader før du begynner å eksperimentere med dette..... Er jo ikke et helt nytt opplegg dette, så tror vel at 35 er litt optimistisk da maskinen sikkert har mistet noe i løpet av årene, og dette drevet (Cobra kanskje), ikke var det mest effektive vedr. kraftoverførsel..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for svar. Vet ikke om det er sperre på den. Jeg ønsker ikke å tyne den over 4500.

 

Motor - OMC og drev - Cobra er 89 modell, overhalt og innsatt i 2000, så jeg tror opplegget skal være greit. Jeg har forstått av andre med tilsvarende motor/drev at 15x17 synes å være standard (iallefall i Baylinerne som har denne pakka). Jeg kjøpte båten i vår og tror den var ok stelt og stoffet.

 

Har snakket med andre som har hatt tilsvarende båt/drev/motor og de har luktet på 40 tallet. Farten er ikke det viktigste her, men det har jo vel så mye med drivstofføkonomi å gjøre..

 

Som du sier, må jeg vel sjekke bunn og propell bedre før jeg forsøker med evt. propellbytte.. Skjønner vel også at det ikke finnes fasitsvar her. Takk for input. Kommer du på noe mer, hører jeg gjerne fra deg.

 

Mvh

 

Tor

Link to post
Share on other sites

Har litt tro på denne turtallsperren

Hvis det er tilfelle vil du jo sannsynligvis oppnå samme turtallet med større stigning 17 f. eks

og da selvfølgelig høyere hastighet.

 

Hvis du kjenner andre som har en slik propell, kan du jo kanskje spørre om å låne den for å prøve.

Eller så kan du selvfølgelig høre med en forhandler om det er sperre på disse motorene.

 

Må jo være en stor fordel å få utnyttet den hastigheten man skal ha.

Spesiellt med tanke på forbruk

 

Lykke til :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode råd.  Jeg bør kanskje prøve med en 15x17 før jeg går videre med 15x20+ ? Skal sjekke med Progressing først. Takk igjen for gode innspill. For en amatør er forumet gull verdt!

<{POST_SNAPBACK}>

Tror det er en god ide å sjekke med Progressing først. Vær obs på at de kanskje vil selge deg en dyrere propell enn du egentlig trener -så still dem noen kritiske spørsmål

 

Og vi er alle glade amatører her på forumet. Ingen er for liten, ingen er for stor - og alle vet noe som noen andre har brukt for. Det er derfor det er gull verdt for oss alle :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Det er for lite opplysninger til å si noe om hvilken stigning du bør ha på propellen. Dersom du regner med at 35 knop er maks hastighet for båten vil du trolig oppnå det farten med en stigning på 17. Det er ikke å anbefale å ha for tung propell, men det vet du jo.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også interisert i dette med propell!... har en 20 fot wellcraft.... med ca 220 Hk... Cobra SX drev... Hva slags propeller passer her... og hva bør jeg se etter?... og hvor mye koster en grei propell?..

 

Den propellen jeg har nå er litt skadet... hvor mye har slike ting å si?.. jeg syntes også at min går litt for lett opp på turtall... hva slags turtall bør en slik motor ligge på... det er en ford 302 V8...

Link to post
Share on other sites

Jeg er også interisert i dette med propell!... har en 20 fot wellcraft.... med ca 220 Hk... Cobra SX drev... Hva slags propeller passer her... og hva bør jeg se etter?... og hvor mye koster en grei propell?..

 

Den propellen jeg har nå er litt skadet... hvor mye har slike ting å si?.. jeg syntes også at min går litt for lett opp på turtall... hva slags turtall bør en slik motor ligge på... det er en ford 302 V8...

"litt" skadet??? Hvor mye er LITT skadet? Enhver skade på propell er ikke bra,hverken når det gjelder fart eller motorens velferd,hakk i propellblad er en stor belastning på aksling og motor,ville seriøst vurdert å bytte propell snarest!!!!! :nono:

Link to post
Share on other sites

Enig med "theman"! Em "litt skadet propell" gjør seg kun som en ekstra propell og under lav fart.... Finn ut hva du trenger og legg den du har i en eske i båten, som reserve.. :yesnod: :yesnod:

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...