Jump to content

Må jeg ha olje på drevet over vinteren?

Duppe

Recommended Posts

Har tappet drevet for vinteren i fall det var vann i olja som kunne fryse osv, men må jeg strengt talt fylle opp igjen før våren? Kan det ruste inni der, eller vil oljefilmen som er på alle delene holde det beskyttet til våren?

Jeg spør da oljen uansett må tappes til våren pga reparasjon og det er ikke akkurat billig med girolje hvis den må kastes unødvendig som jeg antar den må da den vil renne nedover 'skittent' drev og muligens plukke opp partikler under tappingen.

Hell på igjen den gamle oljen om den var bra? Må vel ikke være dønn på nivå heller om det bare skal stå.

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Duppe skrev for 6 timer siden:

Har tappet drevet for vinteren i fall det var vann i olja som kunne fryse osv, men må jeg strengt talt fylle opp igjen før våren?

I utgangspunktet ville jeg nok i ditt tilfelle bare tappet av en liten mengde olje. Regner med at du gjør det via tappeskrue i bunn av gearet, og normalt trenger du ikke å tappe av mye for å få fjernet vannet. Så ville jeg latt det stå  med den gamle oljen inntil det var tid for reparasjon til våren. Men det er jo litt sent å snakke om nå som oljen allerede er tappet av.

Jeg tror faktisk jeg hadde fylt gearet med olje ingen før vinteropplaget, så er du sikker på at det er godt konservert. Etter min oppfatning er det en billig investering, med tanke på potensielle problemer du ellers vil kunne få med gearet dersom noe begynner å ruste osv. 

Edited by "Mathilde" (see edit history)

Fordeler og ulemper (bakdeler) ved å tappe med en gang, eller vente til våren.

Fordelene er vel nevnt i innleggene foran, men en viktig ulempe mener jeg ikke er nevnt.

Levere inn drevet på våren, med "alle" andre er å havne i rep. kø.

Mener det lureste er å vente en mnd. tid etter opptak. Da har drevet også vært med på

gjennomkjøring med ferskvann/ frostvæske,  vann holdig olje, spon o.l. har sunket  til bunn.

Tappe av litt olje å "analyser" den, er den ok, trenger ikke rep..

Er en i tvil, få andres/verksted vurdering.  

I lommer hvor det blir stående vann, vil det være frostvæske blanding og ellers olje på drevet.

Tapper en drevet helt ned for olje tror jeg ikke det har noen betydning, det er en tjukk olje, ikke 5-56. 

Viktig fordel etter min mening er å ikke havne i verksted kø, med alle andre som har ventet til våren med

å sjekke drevolja.

Duppe skrev for 9 timer siden:

Har tappet drevet for vinteren i fall det var vann i olja som kunne fryse osv, men må jeg strengt talt fylle opp igjen før våren? Kan det ruste inni der, eller vil oljefilmen som er på alle delene holde det beskyttet til våren?

Jeg spør da oljen uansett må tappes til våren pga reparasjon og det er ikke akkurat billig med girolje hvis den må kastes unødvendig som jeg antar den må da den vil renne nedover 'skittent' drev og muligens plukke opp partikler under tappingen.

Ser nå at du skel levere drevet for rep. til våren, hvorfor ikke nå

Ville også hatt båten til reparasjon før opplag, men venter på forsikringsselskapet som ikke engang klarer å komme på befaring, og nå er altså båten på land.

Delte meninger om drevet kan stå uten olje her altså. Hmm..

Duppe skrev 1 time siden:

Delte meninger om drevet kan stå uten olje her altså. Hmm..

Har du vann i oljen, så må den ut. Eneste måte å sjekke det på er å tappe av olje. Ikke nødvendigvis all oljen, men nok til å være sikker på at du har tappet ut eventuelt vann. Allerede da vil du lage en luftlomme et sted i drevet. Kommer det vann ut, så ville jeg tappe av alt og fylle opp med ny som beskyttelse.

Jeg har latt mitt Merc Alpha one gen II overvintre et par ganger med avtappet olje. Jeg har ikke merket problemer som følge av dette.

Denne oljen er forholdsvis tyktflytende. Avtapping av mitt drev når det er rundt 0 grader tar lang tid, ca. et døgn før det slutter å dryppe. Jeg tviler på at oljefilmen på metallflatene inne i drevet tørker ut og at det begynner å ruste. 100% sikker kan jeg ikke være uten å inspisere drevet inni.

Kan sammenligne med motor som står hele vinteren. Her renner jo oljen tilbake i bunnpanna, har aldri hørt om en velfungerende motor som har blitt rusten inni etter å ha stått en vinter.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

God sammenligning. Det står i bruksanvisningen at motoroljen alltid skal byttes før motoren settes til lagring (The crankcase oil should be changed before placing the boat in storage), men det er vel kanskje mest for at ting skal ut mer enn at ting skal inn?

Edited by Duppe (see edit history)
Duppe skrev for 3 timer siden:

God sammenligning. Det står i bruksanvisningen at motoroljen alltid skal byttes før motoren settes til lagring (The crankcase oil should be changed before placing the boat in storage), men det er vel kanskje mest for at ting skal ut mer enn at ting skal inn?

Ja, det er for at urenhetene som er i oljen skal komme ut, og ikke "synke" ned i bunnen på motoren for så å vekkes til live i ny olje kommende år.

Som det står ovenfor, la ikke drevet stå vinteren over uten å sjekke oljen på høsten, alltid. Det bør være obligatorisk del av vinterkonserveringen.
Er det vann i oljen kan det fryse, og drevet tåler lite før det sprekker.

Du trenger ikke tappe av alt, en liten skvett holder, oljen i drevet går igjennom så mye, med tannhjul, kon og andre ting, og er normalt såpass tynn, at den blander seg raskt og godt med vann, dersom det kommer noe inn.

Dersom oljen er gråhvit og helt klart inneholder vann, så må drevet tappes før vinteren.

Dersom den første lille oljeskvetten som kommer ut av drevet ser okey ut, så kan det stå til våren.

Girolje og vann i et drev, vil normal ikke skille seg nevneverdig, slik det enkelte ganger kan bli i en motor.

Oljen i drevet pumpes rundt hele tiden, sammen med eventuelt vann som kommer inn, og blandes til en deilig smørje.

Diesel er fantastisk til å rengjøre drev, men personlig ville jeg ikke latt det stå fylt med diesel over vinteren?
Det er så vidt jeg vet heller ingenting i veien for å tappe det ned før vinteren, det tar ingen skade av å stå tomt for olje, det er normalt nok oljefilm igjen til at pakninger og slikt ikke tørker ut, og tannhjulene ruster sjelden, huset er normalt av aluminium og ruster ikke.

Edited by adeneo (see edit history)

I motsetning til mange andre opphausa, teoretiske katastrofer her på baatplassen, har jeg faktisk sett både sprukne drev og sprukne girhus på påhengsmotorer. Ikke ofte, men det blir kostbart for den det gjelder. I Son blir det plukket av mange drev for temperert lagring over vinteren. Mulig at det også er et tyveriaspekt med innelåst lagring.

Takker, da tror jeg jeg går med flertallet her og lar det stå uten olje.

Marinaen hvor båten sto før tok også inn drevet for vinteren, men skjønner egentlig ikke hvordan det skulle bli frostspreng hvis olja er tømt da det fra vanninntaket og opp til gummislangen som går videre inn i båten er bare en stor vertikal passasje og ikke noen åpenbare steder vannet kan bli stående av det jeg har sett på Youtube, så antar det må være i fall det er kommet vann i belgen.

Enkelte forsikringsselskap har/hadde som krav at drev skulle avmonteres båt når den ligger i vinteropplag på land.

Drev var/er tyveriutsatt på lik linje med utenbordsmotorer.

Ser at mitt forsikringsselskap har lempet på kravene. Kravet nå er at utenbordsmotor og hekkagregat skal være festet med bolter til båten. Mener det tidligere var krav om demontering og oppbevaring innelåst.

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Kravet nå er at utenbordsmotor og hekkagregat skal være festet med bolter til båten.

Er det ikke normalt at er hekkaggregat er festet med bolter så sant det er montert?

Chiefengineer skrev 8 minutter siden:

Er det ikke normalt at er hekkaggregat er festet med bolter så sant det er montert?

Borrelås er nok lite egnet her! :giggle:

Ulike meninger om så mangt her på båtplassen. Ikke alltid lett å vite hvilket råd man skal følge. Dersom du fortsatt er i tvil, vil jeg råde deg til å vurdere risiko for skade opp mot hva det koster å forebygge. Det er en leveregel som lønner seg i lengden :smash:

Når det først er vann i oljen vill denne fordampe og kondensere øverst i girkassen.
Nede i giret står det vanligvis tilstrekkelig olje slik at oksygen holdes unna.
Det forhindrer korrosjon der (men ikke kontaktkorrosjon ved forurensning).

Derimot er det et farligere lek med tanke på lager og tannhjul/gir i øvre delen på girkasser.
Dessuten uansett om det er påhengere eller hekkaggregat.

Disse reagerer meget følsom på både fukt/vann
og også litt for lite olje i drevet allerede som resultat av noe lekkasje.

Forresten er det derfor drev skal testes med både trykk og vakuum hvert år ved service.

Også bare lite rust på lager og tannhjul er første steget til ødeleggelsen.
Dette blir bare ikke bedre igjen når rusten først fikk tak i stål.
Den delen som er herdet er ikke tykk, og merker der arbeider som filer
som også spiser opp mot-delene.
Første skade = endelig kaputt, så enkelt er det å forklare.

Så ville jeg nok anbefale at man ikke leter etter løsninger
som så ingen annen betaler enn eieren etter hvert.
Jeg ville nok skylle giret, helst reparere dette med en gang, og konservere det uansett
enten med ren girolje eller konserverings-olje.

:fishing:
Jørg

Edited by Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.