Duppe Startet 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2018 Har tappet drevet for vinteren i fall det var vann i olja som kunne fryse osv, men må jeg strengt talt fylle opp igjen før våren? Kan det ruste inni der, eller vil oljefilmen som er på alle delene holde det beskyttet til våren? Jeg spør da oljen uansett må tappes til våren pga reparasjon og det er ikke akkurat billig med girolje hvis den må kastes unødvendig som jeg antar den må da den vil renne nedover 'skittent' drev og muligens plukke opp partikler under tappingen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Om det ikke var vann i oljen som du tappet av, så hadde ikke jeg vært nevneverdig bekymret. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Hell på igjen den gamle oljen om den var bra? Må vel ikke være dønn på nivå heller om det bare skal stå. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Sjøbliss Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Trenger ikke olje, jeg hadde latt det stå uten. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
"Mathilde" Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 (redigert) Duppe skrev for 6 timer siden: Har tappet drevet for vinteren i fall det var vann i olja som kunne fryse osv, men må jeg strengt talt fylle opp igjen før våren? I utgangspunktet ville jeg nok i ditt tilfelle bare tappet av en liten mengde olje. Regner med at du gjør det via tappeskrue i bunn av gearet, og normalt trenger du ikke å tappe av mye for å få fjernet vannet. Så ville jeg latt det stå med den gamle oljen inntil det var tid for reparasjon til våren. Men det er jo litt sent å snakke om nå som oljen allerede er tappet av. Jeg tror faktisk jeg hadde fylt gearet med olje ingen før vinteropplaget, så er du sikker på at det er godt konservert. Etter min oppfatning er det en billig investering, med tanke på potensielle problemer du ellers vil kunne få med gearet dersom noe begynner å ruste osv. Redigert 5.Oktober.2018 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Fordeler og ulemper (bakdeler) ved å tappe med en gang, eller vente til våren. Fordelene er vel nevnt i innleggene foran, men en viktig ulempe mener jeg ikke er nevnt. Levere inn drevet på våren, med "alle" andre er å havne i rep. kø. Mener det lureste er å vente en mnd. tid etter opptak. Da har drevet også vært med på gjennomkjøring med ferskvann/ frostvæske, vann holdig olje, spon o.l. har sunket til bunn. Tappe av litt olje å "analyser" den, er den ok, trenger ikke rep.. Er en i tvil, få andres/verksted vurdering. I lommer hvor det blir stående vann, vil det være frostvæske blanding og ellers olje på drevet. Tapper en drevet helt ned for olje tror jeg ikke det har noen betydning, det er en tjukk olje, ikke 5-56. Viktig fordel etter min mening er å ikke havne i verksted kø, med alle andre som har ventet til våren med å sjekke drevolja. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Duppe skrev for 9 timer siden: Har tappet drevet for vinteren i fall det var vann i olja som kunne fryse osv, men må jeg strengt talt fylle opp igjen før våren? Kan det ruste inni der, eller vil oljefilmen som er på alle delene holde det beskyttet til våren? Jeg spør da oljen uansett må tappes til våren pga reparasjon og det er ikke akkurat billig med girolje hvis den må kastes unødvendig som jeg antar den må da den vil renne nedover 'skittent' drev og muligens plukke opp partikler under tappingen. Ser nå at du skel levere drevet for rep. til våren, hvorfor ikke nå Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 6.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Ville også hatt båten til reparasjon før opplag, men venter på forsikringsselskapet som ikke engang klarer å komme på befaring, og nå er altså båten på land. Delte meninger om drevet kan stå uten olje her altså. Hmm.. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Duppe skrev 1 time siden: Delte meninger om drevet kan stå uten olje her altså. Hmm.. Har du vann i oljen, så må den ut. Eneste måte å sjekke det på er å tappe av olje. Ikke nødvendigvis all oljen, men nok til å være sikker på at du har tappet ut eventuelt vann. Allerede da vil du lage en luftlomme et sted i drevet. Kommer det vann ut, så ville jeg tappe av alt og fylle opp med ny som beskyttelse. Jeg har latt mitt Merc Alpha one gen II overvintre et par ganger med avtappet olje. Jeg har ikke merket problemer som følge av dette. Denne oljen er forholdsvis tyktflytende. Avtapping av mitt drev når det er rundt 0 grader tar lang tid, ca. et døgn før det slutter å dryppe. Jeg tviler på at oljefilmen på metallflatene inne i drevet tørker ut og at det begynner å ruste. 100% sikker kan jeg ikke være uten å inspisere drevet inni. Kan sammenligne med motor som står hele vinteren. Her renner jo oljen tilbake i bunnpanna, har aldri hørt om en velfungerende motor som har blitt rusten inni etter å ha stått en vinter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Duppe Svart 6.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 (redigert) God sammenligning. Det står i bruksanvisningen at motoroljen alltid skal byttes før motoren settes til lagring (The crankcase oil should be changed before placing the boat in storage), men det er vel kanskje mest for at ting skal ut mer enn at ting skal inn? Redigert 6.Oktober.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Duppe skrev for 3 timer siden: God sammenligning. Det står i bruksanvisningen at motoroljen alltid skal byttes før motoren settes til lagring (The crankcase oil should be changed before placing the boat in storage), men det er vel kanskje mest for at ting skal ut mer enn at ting skal inn? Ja, det er for at urenhetene som er i oljen skal komme ut, og ikke "synke" ned i bunnen på motoren for så å vekkes til live i ny olje kommende år. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Fylle det med diesel? Billigere enn olje, og hindrer rust.... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 (redigert) Som det står ovenfor, la ikke drevet stå vinteren over uten å sjekke oljen på høsten, alltid. Det bør være obligatorisk del av vinterkonserveringen. Er det vann i oljen kan det fryse, og drevet tåler lite før det sprekker. Du trenger ikke tappe av alt, en liten skvett holder, oljen i drevet går igjennom så mye, med tannhjul, kon og andre ting, og er normalt såpass tynn, at den blander seg raskt og godt med vann, dersom det kommer noe inn. Dersom oljen er gråhvit og helt klart inneholder vann, så må drevet tappes før vinteren. Dersom den første lille oljeskvetten som kommer ut av drevet ser okey ut, så kan det stå til våren. Girolje og vann i et drev, vil normal ikke skille seg nevneverdig, slik det enkelte ganger kan bli i en motor. Oljen i drevet pumpes rundt hele tiden, sammen med eventuelt vann som kommer inn, og blandes til en deilig smørje. Diesel er fantastisk til å rengjøre drev, men personlig ville jeg ikke latt det stå fylt med diesel over vinteren? Det er så vidt jeg vet heller ingenting i veien for å tappe det ned før vinteren, det tar ingen skade av å stå tomt for olje, det er normalt nok oljefilm igjen til at pakninger og slikt ikke tørker ut, og tannhjulene ruster sjelden, huset er normalt av aluminium og ruster ikke. Redigert 6.Oktober.2018 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 I motsetning til mange andre opphausa, teoretiske katastrofer her på baatplassen, har jeg faktisk sett både sprukne drev og sprukne girhus på påhengsmotorer. Ikke ofte, men det blir kostbart for den det gjelder. I Son blir det plukket av mange drev for temperert lagring over vinteren. Mulig at det også er et tyveriaspekt med innelåst lagring. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 7.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Takker, da tror jeg jeg går med flertallet her og lar det stå uten olje. Marinaen hvor båten sto før tok også inn drevet for vinteren, men skjønner egentlig ikke hvordan det skulle bli frostspreng hvis olja er tømt da det fra vanninntaket og opp til gummislangen som går videre inn i båten er bare en stor vertikal passasje og ikke noen åpenbare steder vannet kan bli stående av det jeg har sett på Youtube, så antar det må være i fall det er kommet vann i belgen. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Enkelte forsikringsselskap har/hadde som krav at drev skulle avmonteres båt når den ligger i vinteropplag på land. Drev var/er tyveriutsatt på lik linje med utenbordsmotorer. Ser at mitt forsikringsselskap har lempet på kravene. Kravet nå er at utenbordsmotor og hekkagregat skal være festet med bolter til båten. Mener det tidligere var krav om demontering og oppbevaring innelåst. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Chiefengineer Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Jens_P skrev for 2 timer siden: Kravet nå er at utenbordsmotor og hekkagregat skal være festet med bolter til båten. Er det ikke normalt at er hekkaggregat er festet med bolter så sant det er montert? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Chiefengineer skrev 8 minutter siden: Er det ikke normalt at er hekkaggregat er festet med bolter så sant det er montert? Borrelås er nok lite egnet her! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
pipe Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Drevet kan nok fint stå uten olje frem til våren fordi det er oljefilm igjen der inne. Hvis man ikke sover godt om natten pga dette kan man jo fylle på billig BT motorolje som ett alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Ulike meninger om så mangt her på båtplassen. Ikke alltid lett å vite hvilket råd man skal følge. Dersom du fortsatt er i tvil, vil jeg råde deg til å vurdere risiko for skade opp mot hva det koster å forebygge. Det er en leveregel som lønner seg i lengden Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 (redigert) Når det først er vann i oljen vill denne fordampe og kondensere øverst i girkassen. Nede i giret står det vanligvis tilstrekkelig olje slik at oksygen holdes unna. Det forhindrer korrosjon der (men ikke kontaktkorrosjon ved forurensning). Derimot er det et farligere lek med tanke på lager og tannhjul/gir i øvre delen på girkasser. Dessuten uansett om det er påhengere eller hekkaggregat. Disse reagerer meget følsom på både fukt/vann og også litt for lite olje i drevet allerede som resultat av noe lekkasje. Forresten er det derfor drev skal testes med både trykk og vakuum hvert år ved service. Også bare lite rust på lager og tannhjul er første steget til ødeleggelsen. Dette blir bare ikke bedre igjen når rusten først fikk tak i stål. Den delen som er herdet er ikke tykk, og merker der arbeider som filer som også spiser opp mot-delene. Første skade = endelig kaputt, så enkelt er det å forklare. Så ville jeg nok anbefale at man ikke leter etter løsninger som så ingen annen betaler enn eieren etter hvert. Jeg ville nok skylle giret, helst reparere dette med en gang, og konservere det uansett enten med ren girolje eller konserverings-olje. Jørg Redigert 8.Oktober.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.