Jump to content

Simrad RS82 får ikke posisjon via Simnet, noen tips?


Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg har VHF Simrad RS82, plotter CX44 og en Simrad autopilot som jeg ikke husker navnet på. Autopilot og plotter har god kontroll på posisjon men ikke VHF. Den sier ganske fort "position 4 hours old". Fant noen innstillinger for å velge Simnet eller NMEA0183 som kilde for data og valgt Simnet igjen.  

 

Under dekk har jeg sjekket tilkobling. Det er to koblinger inn på Simnet, den ene går i retning autopilot og plotter (tipper den går til autopilot først da jeg har bare 1 kabel på NMEA2 på ploteren) den andre går til 12v. Ingenting koblet på NMEA0183 kontaktene. 

 

Det er litt vanskelig å følge kablene da alt er bunta og stripsa. 

 

Jeg bare lurte på om det er noen judotriks her. Forrige eier brukte ikke VHFen så de har nok ikke merket noe av dette. Men Simnet virker vel all den tid autopilot og plotter snakker sammen. Og siden strømmen til Simnet går først inn på VHF, så autopilot og sist til plotter mistenker jeg at dette egentlig er i orden. Er det noe jeg ikke skjønner? 

 

Jeg mener at autopilot er koblet via Simnet men jeg har ikke kommet til for å se, trangt der... Stemmer det? Finnes det noe innstillinger jeg må gjøre på plotteren? Autopiloten? Andre innstillinger på VHFen? Noe måter å måle Simnet for å sjekke om det er i orden (uten store investeringer)?

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at Simnet står på? Det skal være en av/på-bryter på Simnet slik at du kan skru nettverket av slik at det ikke bruker strøm når det ikke er i bruk. Vet du at autopiloten faktisk er tilkoblet Simnet? Det forvirrer litt at du får meldingen "position 4 hours old" , det indikerer jo at RS82 har fått posisjonen, eller kommer denne meldingen selv om du akkurat har skrudd på vhf`en? Ut fra hva du skriver (eller hva jeg tror jeg leser av dette...) ville jeg først sjekket at Simnet får strøm og kobler opp nettverket. Det kan du sjekke ved å se hva som dukker opp på CX44 når du resetter/søker etter påkoblede "device`r" i menyen for dette. Husker ikke dette i hodet, men kan sjekke "hvordan" i morgen hvis du ikke er kjent med dette.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Er ikke sikker på hvordan autopilot er koblet, er veldig trangt der. Simnet får strøm rett fra en koblingsskinne som brytes av hovedbryter. Ser ingen annen av/på bryter for Simnet. Er bryteren typisk ved strømtilførsel?

 

Om du vet hvor Simnet innstillinger er på CX44 tar jeg gjerne tips. Lette rundt i menyene og i manualen men fant ingenting. 

 

VHFen har aldri fått posisjon, denne meldingen er litt misvisende. Når jeg sjekker manuell posisjon er det 99,99,999 eller noe lignende så jeg tror ikke den noen gang har fått inn noe. 

 

Må kanskje prøve å følge Simnet kablene men da må vi være to tror jeg...

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Du kan sjekke nettverk og status på "noder" ved å kjøre denne sjekken fra CX44:

 

Klikk Meny

1.jpg

 

Velg Setup

2.jpg

 

Valg "2" - Interface Oppsett

3.jpg

 

CX44 vil nå søke etter alle noder/devices som er tilgjengelige på Simnet

4.jpg

 

Her er søket ferdig hos meg:

Simrad RS80   er VHF RS82 (spør ikke meg hvorfor den heter RS80 her...)

SImrad RS42   er autopilotcomputer

Simrad RS 24  er selve autopiloten

Min båt ligger nå i opplag, så øvrige enheter er frakoblet og kommer ikke opp, men her skal du se alt som er aktivt (påslått) i nettverket.

Som du ser rapporterer Simnet også med nettverksadresser, osv.

5.jpg

 

Dersom du ikke får opp autopilot, vhf, m.m. i dette søket, men kun "CX44" i denne visningen, bør letingen etter feil begynne i Simnet. VHF, autopilot, osv må være påslått for at Cx44 skal finne disse.

 

Du skriver i ditt første innlegg at CX44 og autopilot snakker sammen. Hvordan ser du det, eller ... hvordan vet du det? Jeg mistenker at heller ikke autopiloten din er i Simnet`et, men det ser du raskt med å kjøre prosedyren over.

Er autopiloten fra Simrad? Hvis ikke, finner du den uansett ikke i Simnet. Andre autopiloter enn Simrads egne må linkes til CX44 via NMEA0183.

 

Dersom du ikke finner autopilot eller vhf ved hjelp av dette søket, er det som Ally og jeg tidligere har skrevet, lurt å finne ut om Simnet i det hele tatt er påslått. Det pleier å være en av/på-bryter til Simnet rundt instrumentbordet et sted, men hvordan denne ser ut er antagelig opp til den enkelte båtbygger. Hvis jeg husker rett bruker Simnet i underkant av 0,7-0,8 Ah (korrriger meg hvis jeg husker feil, anyone!), så ligger man i dagesvis utaskjærs, er det lurt å skru av denne, som ellers vil bruke 18-20A pr døgn.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sorry. gikk litt raskt her i stad mellom olje- og filterskift ute i båten.

I teksten over skal selvsagt "RS42" være AC42, "RS24" være AP24, osv, men disse skrivefeilene var vel innlysende...  :diving:

"RC42"  i bildet over er Simrad Rate Compass  for de som lurer på det ...

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 2 timer siden:

.... Hvis jeg husker rett bruker Simnet i underkant av 0,7-0,8 Ah (korrriger meg hvis jeg husker feil, anyone!), så ligger man i dagesvis utaskjærs, er det lurt å skru av denne, som ellers vil bruke 18-20A pr døgn.

Selvsagt husket jeg feil ...

Har vært ute i båten nå og målt strømforbruket på Simnet via Victron bmv 702. 

Forbruket er 0,38 Ah, altså ca 9A i løpet av et døgn.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var mye strøm ja... Jeg sjekker, fantastisk bra tips og informasjon! 

 

Eneste grunnen til at jeg mistenker at autopilot snakker Simnet er at den har full styring på kompasset og den virker synkron med plotter. Kan være eget kompass selvsagt! Autopilot er Simrad. 

 

Fortsettelse følger... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg forsket litt og det er ingen forbindelse mellom plotteren og Simnet, det er helt sikkert. Ingen andre enheter kommer opp enn plotteren selv. Bak på plotteren er det koblet inn på NMEA2, ingenting på NMEA1. Jeg har sjekket bak på autopiloten og der er det 1 simnet kabel og en plugg som jeg tipper er en terminator. Det er også en boks med et grønt lys som ser ut som det er koblet simnet kabler inn i, dette antar jeg er en AT44 (fra manualen til CX44) som gjør mediekonvertering mellom Simnet og NMEA.

 

Inne på plotteren sjekket jeg hvordan den fikk posisjon og da sto det "internal", og den har jo en antenne koblet til direkte så jeg antar den derfor sier det er "internal". Autopiloten har vel ikke posisjonsinformasjon, bare kompass.  Den trenger jo ikke egentlig vite hvor den er, bare hvilken retning den kjører. Jeg har ikke brukt eller testet noen form for autorouting (aner ikke om det virker en gang!). 

 

Tenker at neste skritt er å følge NMEA2 kabelen fra plotteren for å finne ut hvor denne går. Om jeg forstår manualen riktig skal den gå til en AT44, og det er sikkert den boksen med det grønne lyset. Derfra kobles den til autopiloten (AP26) og VHFen på en eller annen måte. VHFen har ene simnet kabelen koblet til strøm (mål og sjekket OK), derfra går det en simnet kabelen oppover, antar den kommer opp til AT44, derfra til AP26 og så terminator. De turkise er RobNet som går til autopilot computeren og til kompasset til autopiloten. 

 

For meg virker det som om det eneste som ikke virker her er AT44 mot CX44, altså denne converteren mellom NMEA og Simnet. Kan det være denne det er noe galt med? Burde jeg prøvd å bytte den kanskje? Er det noen måte å måle ut som NMEA signalet inn/ut på CX44 virker? 

 

Fra menyen på CX44 ser jeg den sender ut masse NMEA data men jeg aner ikke hvordan jeg kan få sjekket om dette kommer seg ut på SimNet bussen. Finnes det noen måte å koble seg til for å sjekke? 

 

Så ... etter prøv og feil metoden tror jeg bytte av AT44 er neste naturlige steg. Kanskje jeg kan kjøpe en med returrett og teste med. 

 

 

 

 

IMG_20181027_130538.jpg

IMG_20181027_130604.jpg

IMG_20181027_130646.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hva med å først prøve kontaktrens i alle plugger på kablene, kontaktene bak på alle enheter, i AT44, osv?

Jeg mener å huske at software i AT44 må korrespondere med versjonsnummeret på softwaren i CX44. Jeg hadde en AT44 ombord som laget krøll en stund, inntil det ble oppdaget at den ikke var kompatibel med softwareversjonen i plotter.

Dette er kun to tips før du setter i gang dyre utskiftninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...