peterka Startet 6.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2018 Har ein Mercury 2005 EFI 60 hk som eg byttet registerreima og. Plugger i 2011. Kjører toppen 5 turer i året og no lurer eg på om det er på tide å bytte dette igjen? Er det nokon som har opplevd at registerreima har røket? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 6.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2018 Står serviceintervall i instruksjonsboken. Enten timer eller år, alt etter hva som kommer først. 7 år gammel reim høres skummelt ut. Selv med få timer. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
tkb Svart 7.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2018 Tipper reima ser helt fin ut. Tar du av deksel og inspiserer reima så vet du mer. Skiftet på en Yamaha F225 som var 3 år over på tid, og den reima så nesten ny ut etter 450 timer. Men dette må du kjenne på selv. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 7.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2018 Har einToyota Avensis og den skulls byttast på 5 år. Ventet i 10 år og gjekk veldig bra, men den øydelagde ingenting viss reg reima røk Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 18.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2018 Nå kan jeg bare snakke for Yamaha, men skiftet akkurat på min F50 som sist var skiftet i 2011. Reima så ut som ny og hadde nok holdt i mange år enda. Iflg. Yamaha Bergen er intervall hvert 5. år men de har hatt inne motorer med 10 år gamle reimer som så like fin ut, og de kunne ikke huske at det noen gang hadde kommet inn en Yamaha med røket reim. (Dessuten så tar du ikke ventilene på en F50 om reima ryker). Tror dette er mye mer avslappet enn på bilmotorer. Reima på en bilmotor får mye mer juling...... Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 MIn tommelfinger regel når det kommer til regreimer, er at det er billigere å bytte ofte, enn å bytte motor. Sitér dette innlegget Link to post
Skrulokk Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Levetid på registerreim beregnes ofte på hvor langt gjennomsnittsreimen holder, for så å halvere dette intervallet for å kunne gi en slags "garanti" for at den ikke ryker innenfor intervallet. I de aller fleste havariene påkommer det ubehagelig store kostnader, det er i de aller færreste unntakene som f.eks noen av Volvo sine B-motorer og Toyota sine eldre 2,2 litere hvor det ikke skjer stort annet enn at motoren stopper og det kreves kun en ny reim. Det er en rimelig forsikring å skifte denne på anbefalt intervall, uansett hva man har opplevd av tilfeller hvor reimen har levd 150% over intervall. Folk vinner stadig i lotto, men det er ikke dagligdags for hvermansen :) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Har røket 2 reimer i mitt liv, en på en Volvo 240 med B19 motor, da var det bare å sette på ny. Den andre var en 850 med dieselmotor. Reimen røk på 95000 km. Ihht serviceintervall skulle den byttes på 120000. Hadde fulgt all vedlikehold innenfor frist på merkeverksted. Alt av ventiler, kamaksel mm ble mos, og verkstedet måtte bytte hele toppen. Det hører til historien at Volvo først mente jeg måtte betale rundt 35000 for hele reperasjonen, noe jeg nektet. De nektet å gi tilbake bilen så lenge jeg ikke betalte, og jeg var uten bil i en mnd. Til slutt måtte jeg godta å betale 16000 for hva det kostet for registrerreimskiftet, pluss tillegg fordi jeg nå hadde «gleden» av en ny topp. Sitér dette innlegget Link to post
Skrulokk Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Krimart skrev 9 minutter siden: Reimen røk på 95000 km. Ihht serviceintervall skulle den byttes på 120000. Var det aldersbegrensning på registerreimsintervallet også? Eller kun km? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Skrulokk skrev for 2 timer siden: Var det aldersbegrensning på registerreimsintervallet også? Eller kun km? Tror ikke det. Bilen var uansett ikke mer en 4-5 år. Bilen var 1996- modell, dette skjedde i februar i år 2000- mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 (redigert) Krimart skrev On 20.10.2018 at 12.07: Har røket 2 reimer i mitt liv, en på en Volvo 240 med B19 motor, da var det bare å sette på ny. Den andre var en 850 med dieselmotor. Reimen røk på 95000 km. Ihht serviceintervall skulle den byttes på 120000. Hadde fulgt all vedlikehold innenfor frist på merkeverksted. Alt av ventiler, kamaksel mm ble mos, og verkstedet måtte bytte hele toppen. Det hører til historien at Volvo først mente jeg måtte betale rundt 35000 for hele reperasjonen, noe jeg nektet. De nektet å gi tilbake bilen så lenge jeg ikke betalte, og jeg var uten bil i en mnd. Til slutt måtte jeg godta å betale 16000 for hva det kostet for registrerreimskiftet, pluss tillegg fordi jeg nå hadde «gleden» av en ny topp. 850 har vel VAG-motoren. Her har Volvo driti på draget. VW sier skift av vannpumpe, reim og strammehjul hver 90.000 KM. Har hatt 4 biler med denne motoren. På 90.000 er regreima normalt noe slitt men holder. På 120.000 derimot er den kjeks. Det sies dog at VAG har laget en ny reim som er mye sterkere og har gått tilbake til 120.000 siste tiden, men eg tør ikkje stole på det. Redigert 21.Oktober.2018 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 I en moderene bilmotor er ikke registerreima det svake punktet men løpe og strammehjul i plastikk. Når disse havarerer så hjelper det ikke at regreimen er i god stand så derfor slurver jeg ikke med å bytte i henhold til intervaler Sitér dette innlegget Link to post
anders1234 Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Når du ser at reima er dårlig, da er den skikkelig dårlig... Som bilmekaniker i snart 30 år er det sjelden at det er reima som er årsaken som skrevet over. Se på det som en forsikring, i dag medfører et reimhavari somregel motorhavari med dertil ekstremt høye kostnader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.