Jump to content

Registerreimen er byttet i 2011, bør den byttast


peterka

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Nå kan jeg bare snakke for Yamaha, men skiftet akkurat på min F50 som sist var skiftet i 2011. Reima så ut som ny og hadde nok holdt i mange år enda. Iflg. Yamaha Bergen er intervall hvert 5. år men de har hatt inne motorer med 10 år gamle reimer som så like fin ut, og de kunne ikke huske at det noen gang hadde kommet inn en Yamaha med røket reim. (Dessuten så tar du ikke ventilene på en F50 om reima ryker). 

Tror dette er mye mer avslappet enn på bilmotorer. Reima på en bilmotor får mye mer juling......

Link to post

Levetid på registerreim beregnes ofte på hvor langt gjennomsnittsreimen holder, for så å halvere dette intervallet for å kunne gi en slags "garanti" for at den ikke ryker innenfor intervallet. 

I de aller fleste havariene påkommer det ubehagelig store kostnader, det er i de aller færreste unntakene som f.eks noen av Volvo sine B-motorer og Toyota sine eldre 2,2 litere hvor det ikke skjer stort annet enn at motoren stopper og det kreves kun en ny reim.
Det er en rimelig forsikring å skifte denne på anbefalt intervall, uansett hva man har opplevd av tilfeller hvor reimen har levd 150% over intervall.

Folk vinner stadig i lotto, men det er ikke dagligdags for hvermansen :)

Link to post

Har røket 2 reimer i mitt liv, en på en Volvo 240 med B19 motor, da var det bare å sette på ny. Den andre var en 850 med dieselmotor. Reimen røk på 95000 km. Ihht serviceintervall skulle den byttes på 120000. Hadde fulgt all vedlikehold innenfor frist på merkeverksted. Alt av ventiler, kamaksel mm ble mos, og verkstedet måtte bytte hele toppen. Det hører til historien at Volvo først mente jeg måtte betale rundt 35000 for hele reperasjonen, noe jeg nektet. De nektet å gi tilbake bilen så lenge jeg ikke betalte, og jeg var uten bil i en mnd. Til slutt måtte jeg godta å betale 16000 for hva det kostet for registrerreimskiftet, pluss tillegg fordi jeg nå hadde «gleden» av en ny topp.  

Link to post
Krimart skrev On 20.10.2018 at 12.07:

Har røket 2 reimer i mitt liv, en på en Volvo 240 med B19 motor, da var det bare å sette på ny. Den andre var en 850 med dieselmotor. Reimen røk på 95000 km. Ihht serviceintervall skulle den byttes på 120000. Hadde fulgt all vedlikehold innenfor frist på merkeverksted. Alt av ventiler, kamaksel mm ble mos, og verkstedet måtte bytte hele toppen. Det hører til historien at Volvo først mente jeg måtte betale rundt 35000 for hele reperasjonen, noe jeg nektet. De nektet å gi tilbake bilen så lenge jeg ikke betalte, og jeg var uten bil i en mnd. Til slutt måtte jeg godta å betale 16000 for hva det kostet for registrerreimskiftet, pluss tillegg fordi jeg nå hadde «gleden» av en ny topp.  

850 har vel VAG-motoren. Her har Volvo driti på draget. VW sier skift av vannpumpe, reim og strammehjul hver 90.000 KM. Har hatt 4 biler med denne motoren. På 90.000 er regreima normalt noe slitt men holder. På 120.000 derimot er den kjeks. Det sies dog at VAG har laget en ny reim som er mye sterkere og har gått tilbake til 120.000 siste tiden, men eg tør ikkje stole på det.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...