bladfyken Startet 6.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2018 (redigert) Hei. Må bytte relé til bauganker og ser ut til å ha en utfordring. På det gamle ser det ut til å være pluss inn på styrekontaktene. Mens på det nye er det minus som skal være på den midtre styrekontakten. Kablene som kommer fra vinsj er minus. Styrekablene fra bryter ser også ut til å være minus. Så hva gjør jeg da? Redigert 6.Oktober.2018 av bladfyken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2018 Følg koplingsskjemaet for releet. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 6.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2018 (redigert) Mix skrev 1 time siden: Følg koplingsskjemaet for releet. Med andre ord, jeg kan bare koble en minusledning inn på midten. At opp og ned samt at også M1og M2 er minus, spiller ingen rolle her? eller må jeg bytte om på kablene fra bryter som kjører vinsjen, slik at disse gir pluss og ikke minus på de to kontaktene på hver side? Redigert 6.Oktober.2018 av bladfyken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2018 bladfyken skrev 1 time siden: Med andre ord, jeg kan bare Jeg aner ikke hvordan ditt nåværende opplegg er så det kan jeg ikke uttale meg om. Hvilken vinsj er dette ? Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 6.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2018 Har koblet opp. Strøm på m1 og m2. Minus på den i midten. Måler også minus på de to på sidene som går til bryter. Men ingen ting skjer. Så tipper jeg kanskje må bytte til minus inn på bryter? usikker på type vinsj Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2018 M1 og M2 er pluss til motorene, bryterene skal også ligge på plussiden. Pluss fra batteriet skal til midterste skruen. Minus fra motor til minus på batteriet. Minus til midterste flatstift og hver bryter til hver sin flatstift. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2018 Mix skrev for 1 time siden: Jeg aner ikke hvordan ditt nåværende opplegg er så det kan jeg ikke uttale meg om. Hvilken vinsj er dette ? Hvilket anker er det? Om motoren er 2-polet så spiller det vel mindre rolle. Vanligvis er det to plusser og felles minus. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2018 bladfyken skrev 1 time siden: usikker på type vinsj Legg ut bilde av selve vinsjen og tilkoplingene på denne, så kan vi kanskje hjelpe deg bedre. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 7.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2018 Motoren ser ut til å være Italiensk, made in Milano. Minus inn fra batteri, to kabler ut. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 7.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2018 bellen skrev for 18 timer siden: M1 og M2 er pluss til motorene, bryterene skal også ligge på plussiden. Pluss fra batteriet skal til midterste skruen. Minus fra motor til minus på batteriet. Minus til midterste flatstift og hver bryter til hver sin flatstift. Fulgte dette oppsettet, og helt dødt. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 7.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2018 Har også testet og lagt en skrutrekker mellom pluss og M1samt M2, etter at flatkontakter er tatt bort. Da reagerer vinsjen som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2018 Da har du vel ikke koblet i hht skjemaet over? Ser ut til at du har byttet om på pluss og minus et eller annet sted. Greit å sjekke polaritet med multimeter. ' Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 7.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2018 (redigert) Hulda skrev 34 minutter siden: Da har du vel ikke koblet i hht skjemaet over? Ser ut til at du har byttet om på pluss og minus et eller annet sted. Greit å sjekke polaritet med multimeter. ' Har sjekka. Problemet nå er at det er null spenning i kablene som kommer fra bryter. Men koblet opp som skjema. Minus i midten på flatkontakt og fra bryter på hver side. Men kan selve bryteren ha tatt kvelden da... Redigert 7.Oktober.2018 av bladfyken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2018 Kan godt hende at bryteren har tatt kveld. Du har sjekket pluss går til bryter? Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 7.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2018 bellen skrev 26 minutter siden: Kan godt hende at bryteren har tatt kveld. Du har sjekket pluss går til bryter? Pluss går til bryter ja. Har to brytere. En bryter for å aktivisere og en for å kjøre ut og inn. Type vippebrytere Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2018 bladfyken skrev 1 time siden: Men kan selve bryteren ha tatt kvelden da... Dette kan du også sjekke vha. ett multimeter eller ei pvøvelampe. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 9.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 (redigert) Da er brytere byttet. Alt koblet opp som skjema. Fra motor til M1 og M2. Pluss fra batteri til midten på rele. Fra hver side på bryter til flatkontakter på hver side. Og minus til flatkontakt midten. Men null reaksjon. Måler minus på begge fra motor. Og minus på alle tre flatkontakter. Tar jeg vekk minus på flat i midten måler jeg ingen spenning på de to på sidene. Begynner å gå tom for ideer... Redigert 9.Oktober.2018 av bladfyken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 9.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 On 10/7/2018 at 12:46 PM, bladfyken said: Har også testet og lagt en skrutrekker mellom pluss og M1samt M2, etter at flatkontakter er tatt bort. Da reagerer vinsjen som den skal. Bra. Da er motoren koblet rett. Da er det bare styrestrømmen tilbake. Så sant du har det releet det vises til så skal 0V inn på midtre flatstift. Du kan jo så prøve å tvangskjøre på de andre flatstiftene (12V), vha en leder "tamp" (obs, ikke begge på en gang da). Virker det da, er det kablingen opp til eller bryteren på dash som feiler. Hvis det da ikke virker, er det nye releet defekt. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 9.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 YngveKL skrev 6 minutter siden: Bra. Da er motoren koblet rett. Da er det bare styrestrømmen tilbake. Så sant du har det releet det vises til så skal 0V inn på midtre flatstift. Du kan jo så prøve å tvangskjøre på de andre flatstiftene (12V), vha en leder "tamp" (obs, ikke begge på en gang da). Virker det da, er det kablingen opp til eller bryteren på dash som feiler. Hvis det da ikke virker, er det nye releet defekt. Hei Yngve. Hvordan tvangskjøre? Hvor skal tampen som jeg legger på flatstiftene fra ? Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 9.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 On 10/7/2018 at 3:53 PM, bladfyken said: Pluss går til bryter ja. Har to brytere. En bryter for å aktivisere og en for å kjøre ut og inn. Type vippebrytere Da går +12V til første bryter (aktivering), gjennom denne, og så til neste bryter (inn/ut). Fra denne skal det så gå 2 ledere til releet, begge +12V, til hver sin flatstift. Og dette virker altså ikke, du måler minus, som du skriver. Det er jo ikke verdens mest kompliserte kobling, men når det ikke virker er det frustrerende. Tror den lønner seg så sjekke polariteter en gang til, som @Hulda skrev Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 9.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 (redigert) 3 minutes ago, bladfyken said: Hei Yngve. Hvordan tvangskjøre? Hvor skal tampen som jeg legger på flatstiftene fra ? Bare fra +12V et sted. Du "hopper bukk" over bryterene dine Redigert 9.Oktober.2018 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 9.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 YngveKL skrev 2 minutter siden: Bare fra +12V et sted. Du "hopper bukk" over bryterene dine Hva om jeg legger pluss på flatstift i midten? Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 9.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 (redigert) 2 minutes ago, bladfyken said: Hva om jeg legger pluss på flatstift i midten? Hva er tanken bak det? Redigert 9.Oktober.2018 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 9.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 (redigert) Pinnen i midten er fellespotensialet for relespolene. Hvis du ønsker "+" styring, må denne være "-", og vice versa. Det må jo dannes en krets, ellers virker ingenting. Redigert 9.Oktober.2018 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 9.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 YngveKL skrev 34 minutter siden: Bare fra +12V et sted. Du "hopper bukk" over bryterene dine Da har jeg laget pluss rett på. Og da funker det jo som det skal. Så her er det pluss fra bryter som er problemet. Det gjør arbeidet noe lettere videre :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.