Jump to content

Bytte relé bauganker

bladfyken

Recommended Posts

Hei. Må bytte relé til bauganker og ser ut til å ha en utfordring. 

På det gamle ser det ut til å være pluss inn på styrekontaktene. Mens på det nye er det minus som skal være på den midtre styrekontakten. 

Kablene som kommer fra vinsj er minus. Styrekablene fra bryter ser også ut til å være minus. 

Så hva gjør jeg da?

89D24090-9F08-4E58-8E7C-330ABB4DCAB9.jpeg

Redigert av bladfyken (see edit history)
Mix skrev 1 time siden:

Følg koplingsskjemaet for releet.

Quick_Rele.jpg.6343aaadc8efe1b5d559749f12d36d36.jpg

Med andre ord, jeg kan bare koble en minusledning inn på midten. At opp og ned samt at også M1og M2 er minus, spiller ingen rolle her?

eller må jeg bytte om på kablene fra bryter som kjører vinsjen, slik at disse gir pluss og ikke minus på de to kontaktene på hver side?

bellen skrev for 18 timer siden:

M1 og M2 er pluss til motorene, bryterene skal også ligge på plussiden. Pluss fra batteriet skal til midterste skruen. Minus fra motor til minus på batteriet. Minus til midterste flatstift og hver bryter til hver sin flatstift. 

Fulgte dette oppsettet, og helt dødt. 

Hulda skrev 34 minutter siden:

Da har du vel ikke koblet i hht skjemaet over? Ser ut til at du har byttet om på pluss og minus et eller annet sted. Greit å sjekke polaritet med multimeter.

'

Har sjekka. Problemet nå er at det er null spenning i kablene som kommer fra bryter. Men koblet opp som skjema. Minus i midten på flatkontakt og fra bryter på hver side. 

Men kan selve bryteren ha tatt kvelden da...

Da er brytere byttet. Alt koblet opp som skjema. 

Fra motor til M1 og M2. Pluss fra batteri til midten på rele. 

Fra hver side på bryter til flatkontakter på hver side. Og minus til flatkontakt midten. 

Men null reaksjon. 

Måler minus på begge fra motor. Og minus på alle tre flatkontakter. 

Tar jeg vekk minus på flat i midten måler jeg ingen spenning på de to på sidene. 

Begynner å gå tom for ideer...

On 10/7/2018 at 12:46 PM, bladfyken said:

Har også testet og lagt en skrutrekker mellom pluss og M1samt M2, etter at flatkontakter er tatt bort. Da reagerer vinsjen som den skal. 

Bra. Da er motoren koblet rett. Da er det bare styrestrømmen tilbake.

Så sant du har det releet det vises til så skal 0V inn på midtre flatstift. Du kan jo så prøve å tvangskjøre på de andre flatstiftene (12V), vha en leder "tamp" (obs, ikke begge på en gang da). Virker det da, er det kablingen opp til eller bryteren på dash som feiler.

Hvis det da ikke virker, er det nye releet defekt.

YngveKL skrev 6 minutter siden:

Bra. Da er motoren koblet rett. Da er det bare styrestrømmen tilbake.

Så sant du har det releet det vises til så skal 0V inn på midtre flatstift. Du kan jo så prøve å tvangskjøre på de andre flatstiftene (12V), vha en leder "tamp" (obs, ikke begge på en gang da). Virker det da, er det kablingen opp til eller bryteren på dash som feiler.

Hvis det da ikke virker, er det nye releet defekt.

Hei Yngve. Hvordan tvangskjøre? Hvor skal tampen som jeg legger på flatstiftene fra ?

On 10/7/2018 at 3:53 PM, bladfyken said:

Pluss går til bryter ja. Har to brytere. En bryter for å aktivisere og en for å kjøre ut og inn. Type vippebrytere

Da går +12V til første bryter (aktivering), gjennom denne, og så til neste bryter (inn/ut). Fra denne skal det så gå 2 ledere til releet, begge +12V, til hver sin flatstift. Og dette virker altså ikke, du måler minus, som du skriver. Det er jo ikke verdens mest kompliserte kobling, men når det ikke virker er det frustrerende. Tror den lønner seg så sjekke polariteter en gang til, som @Hulda skrev :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...