Jump to content

Yanmar 6LPA-STP2, er det pakning mellom impellerhuset og blokka?

Worry II

Recommended Posts

Jeg demontere vannpumpehuset og byttet impeller nå. Pakningen til lokket er jo med i esken, men spørsmålet mitt er, var det pakning mellom huset og motorblokka? Jeg så ingen, men er redd den kan ha ramla nedi..? Noen som vet? Jeg har montert den på uten, men avventer svar.. Jeg får forresten heller ikke starta.. Mulig død starter ☹️

DSC_0008.JPG

Hei Worry II

Ja, her er det pakning, så vent med å starte (om du får startet da ... :saint:...)

Du trenger Yanmar delenummer 24321-000650. Dette er en O-ring.

Dersom du bytter impeller, så ta også med simmeringen som sitter innerst i pumpehuset på akselen. Den har delenummer X02233001 og kostet en hundrelapp sist jeg byttet. Da slipper du fremtidig lekkasje fra pumpehuset og ned i kjølen. Jeg bytter alltid denne samtidig med ny impeller. Da kan du holde motorrommet under Yanmar`n høyglanspolert :cool:.

Redigert:

Ser nå at du har STP2,  jeg har STP, men regner med at dette ikke annerledes på din.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Worry II:

Så bra at den startet. Vannpumpepakningen har alltid vært en viktig elektrisk komponent for at startmotor skal funke, vettù :giggle: .

Linea:

Du behøver kun å bytte simmeringen mot sjøvannshuset hvis ikke du har indikasjoner på at den andre er ødelagt. Mutter og tannkrans skal ikke av.

Simmeringen sitter bak impelleren, innerst på akselen, og du tar den greit ut fra sjøvannshuset. Du er kanskje kjent med at 6LP ble levert med denne simmeringen med fjær i et korroderende materiale i noen årganger, og da rustet fjæra opp og det medførte saltvannsdrypp fra pumpehuset. Delenummeret under er den nye rustfrie versjonen. Du tar den greit ut med en simmering-avdrager som du finner på Biltema. Her er utstyret jeg bruker + bilde av pakningen til simmeringen:

Vannpumpe5.JPG.707e72c410de108dd3cae074378f6c6f.JPG

Her ser du simmeringen med fjæra som her er i rustfritt materiale Jeg smører simmeringen godt inn med saltvannsbestandig akselfett før jeg setter den på plass.

simmering_vannpumpe.jpg.d790e892f989fb14c670d1f7ee1034e2.jpg

Her ser du plasseringen i vannpumpehuset (rød pil):

Simmering.jpg.3c4e5d063fb3efdea9a6d1d8777a0846.jpg

Tja .. jeg har byttet den nederste til vanlig bolt. Da "glir" vannpumpa lett av/på den øverste gjengestanga. Det er lurt å la den øverste gjengestanga stå igjen,  da det er mye lettere å få vannpumpa sentrert riktig når den settes inn igjen.

Jeg kan for lite om gjenger og gjengetyper, men som bildet under viser (dette er den bolten jeg har satt inn) ser det ut til at bolten har indre diameter på 9mm. Videre husker jeg at dette var litt uvanlig gjengetype, mener det er metriske fingjenger.  Husker også at bolten måtte kappes til riktig lengde. Brukte den gamle gjengestanga som mal (se under).P3280001.JPG.9ade1af56e9525aba00146e1112b0df4.JPG

P3280002.JPG.0e9968ed830b5a52b3284cbce82f7500.JPG

Redigert av Phoebe (see edit history)

Du vet Phoebe, det er mye vi skal lære i dette båt og bil-livet. Det som faktisk hører med i min lille histore denne helgen,  er at på vei ned til båten på fredag, så fikk jeg motorlampe, varning, med beskjed om å stoppe umiddelbart og kontakte nærmeste BMW-verksted (bilen er en F10). Jeg fikk lov å fortsette å kjøre men med svært lite motoreffekt. Så lite at det var uforsvarlig. Jeg stoppet på en parkeringsplass,  koblet av plussen, ventet litt og fyrte opp. Da fikk jeg full motorkraft igjen, takk og pris. Motorlampa lyser, men jeg kjører som en prest videre ned til båten. På lørdagen gjør jeg litt vedlikehold på ting på Yanmaren, derav bytter impeller. Men, det jeg ikke var klar over, var at denne o-ringen både er der for at Yanmaren skal kunne få starte, pluss at den sørger for at motorlampa på bilen også forsvinner. Jeg var ikke klar over at Yanmar o-ringer hadde slik kraftig påvirkning på funksjon av motorelektronikk,... og ikke minst på humøret til eieren :giggle:

Skulle ikke vært idiot, jeg vøtt...

Worry II skrev for 7 timer siden:

. Jeg var ikke klar over at Yanmar o-ringer hadde slik kraftig påvirkning på funksjon av motorelektronikk,... og ikke minst på humøret til eieren :giggle:

Skulle ikke vært idiot, jeg vøtt...

Du burde jo kjøpe inn en til og bruke som ring når den har slik effekt! Tror de til dieseldysene, 119770-90940, skal kunne passe (på fingern)

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...