Jump to content

Yanmar 6LPA-STP2, er det pakning mellom impellerhuset og blokka?


Worry II

Recommended Posts

Jeg demontere vannpumpehuset og byttet impeller nå. Pakningen til lokket er jo med i esken, men spørsmålet mitt er, var det pakning mellom huset og motorblokka? Jeg så ingen, men er redd den kan ha ramla nedi..? Noen som vet? Jeg har montert den på uten, men avventer svar.. Jeg får forresten heller ikke starta.. Mulig død starter ☹️

 

DSC_0008.JPG

Link to post

Hei Worry II

 

Ja, her er det pakning, så vent med å starte (om du får startet da ... :saint:...)

Du trenger Yanmar delenummer 24321-000650. Dette er en O-ring.

 

Dersom du bytter impeller, så ta også med simmeringen som sitter innerst i pumpehuset på akselen. Den har delenummer X02233001 og kostet en hundrelapp sist jeg byttet. Da slipper du fremtidig lekkasje fra pumpehuset og ned i kjølen. Jeg bytter alltid denne samtidig med ny impeller. Da kan du holde motorrommet under Yanmar`n høyglanspolert :cool:.

 

Redigert:

Ser nå at du har STP2,  jeg har STP, men regner med at dette ikke annerledes på din.

 

Edited by Phoebe (see edit history)
Link to post

Worry II:

Så bra at den startet. Vannpumpepakningen har alltid vært en viktig elektrisk komponent for at startmotor skal funke, vettù :giggle: .

 

Linea:

Du behøver kun å bytte simmeringen mot sjøvannshuset hvis ikke du har indikasjoner på at den andre er ødelagt. Mutter og tannkrans skal ikke av.

Simmeringen sitter bak impelleren, innerst på akselen, og du tar den greit ut fra sjøvannshuset. Du er kanskje kjent med at 6LP ble levert med denne simmeringen med fjær i et korroderende materiale i noen årganger, og da rustet fjæra opp og det medførte saltvannsdrypp fra pumpehuset. Delenummeret under er den nye rustfrie versjonen. Du tar den greit ut med en simmering-avdrager som du finner på Biltema. Her er utstyret jeg bruker + bilde av pakningen til simmeringen:

Vannpumpe5.JPG.707e72c410de108dd3cae074378f6c6f.JPG

 

Her ser du simmeringen med fjæra som her er i rustfritt materiale Jeg smører simmeringen godt inn med saltvannsbestandig akselfett før jeg setter den på plass.

simmering_vannpumpe.jpg.d790e892f989fb14c670d1f7ee1034e2.jpg

 

Her ser du plasseringen i vannpumpehuset (rød pil):

Simmering.jpg.3c4e5d063fb3efdea9a6d1d8777a0846.jpg

 

 

Link to post

Tja .. jeg har byttet den nederste til vanlig bolt. Da "glir" vannpumpa lett av/på den øverste gjengestanga. Det er lurt å la den øverste gjengestanga stå igjen,  da det er mye lettere å få vannpumpa sentrert riktig når den settes inn igjen.

 

Jeg kan for lite om gjenger og gjengetyper, men som bildet under viser (dette er den bolten jeg har satt inn) ser det ut til at bolten har indre diameter på 9mm. Videre husker jeg at dette var litt uvanlig gjengetype, mener det er metriske fingjenger.  Husker også at bolten måtte kappes til riktig lengde. Brukte den gamle gjengestanga som mal (se under).P3280001.JPG.9ade1af56e9525aba00146e1112b0df4.JPG

 

 

P3280002.JPG.0e9968ed830b5a52b3284cbce82f7500.JPG

Edited by Phoebe (see edit history)
Link to post

Ja, mener det er siden med fjæra som skal ut mot impellerhuset, men ta den informasjonen som kun 99% sikker. Manns minne er som kjent heller skrøpelig greier. Du ser imidlertid enkelt hvilken side som er riktig når du tar ut den gamle.

Link to post

Du vet Phoebe, det er mye vi skal lære i dette båt og bil-livet. Det som faktisk hører med i min lille histore denne helgen,  er at på vei ned til båten på fredag, så fikk jeg motorlampe, varning, med beskjed om å stoppe umiddelbart og kontakte nærmeste BMW-verksted (bilen er en F10). Jeg fikk lov å fortsette å kjøre men med svært lite motoreffekt. Så lite at det var uforsvarlig. Jeg stoppet på en parkeringsplass,  koblet av plussen, ventet litt og fyrte opp. Da fikk jeg full motorkraft igjen, takk og pris. Motorlampa lyser, men jeg kjører som en prest videre ned til båten. På lørdagen gjør jeg litt vedlikehold på ting på Yanmaren, derav bytter impeller. Men, det jeg ikke var klar over, var at denne o-ringen både er der for at Yanmaren skal kunne få starte, pluss at den sørger for at motorlampa på bilen også forsvinner. Jeg var ikke klar over at Yanmar o-ringer hadde slik kraftig påvirkning på funksjon av motorelektronikk,... og ikke minst på humøret til eieren :giggle:

 

Skulle ikke vært idiot, jeg vøtt...

Link to post
Worry II skrev for 7 timer siden:

. Jeg var ikke klar over at Yanmar o-ringer hadde slik kraftig påvirkning på funksjon av motorelektronikk,... og ikke minst på humøret til eieren :giggle:

 

Skulle ikke vært idiot, jeg vøtt...

Du burde jo kjøpe inn en til og bruke som ring når den har slik effekt! Tror de til dieseldysene, 119770-90940, skal kunne passe (på fingern)

Baltic-pappa

Link to post
Whiskey skrev for 2 timer siden:

....119770-90940, skal kunne passe (på fingern)

 

Phuuu, var redd jeg måtte ha tredd de på noe annet enn fingern for å den til å fungere  :lol: (assa... trenger ikke foreløpig)

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...