Worry II Posted October 6, 2018 Share Posted October 6, 2018 Jeg demontere vannpumpehuset og byttet impeller nå. Pakningen til lokket er jo med i esken, men spørsmålet mitt er, var det pakning mellom huset og motorblokka? Jeg så ingen, men er redd den kan ha ramla nedi..? Noen som vet? Jeg har montert den på uten, men avventer svar.. Jeg får forresten heller ikke starta.. Mulig død starter ☹️ Quote Link to post
TideRace Posted October 6, 2018 Share Posted October 6, 2018 (edited) Hei Worry II Ja, her er det pakning, så vent med å starte (om du får startet da ... ...) Du trenger Yanmar delenummer 24321-000650. Dette er en O-ring. Dersom du bytter impeller, så ta også med simmeringen som sitter innerst i pumpehuset på akselen. Den har delenummer X02233001 og kostet en hundrelapp sist jeg byttet. Da slipper du fremtidig lekkasje fra pumpehuset og ned i kjølen. Jeg bytter alltid denne samtidig med ny impeller. Da kan du holde motorrommet under Yanmar`n høyglanspolert . Redigert: Ser nå at du har STP2, jeg har STP, men regner med at dette ikke annerledes på din. Edited October 6, 2018 by Phoebe (see edit history) Quote Link to post
Worry II Posted October 6, 2018 Author Share Posted October 6, 2018 Takk, Phoebe! Av igjen ☹️ Quote Link to post
TideRace Posted October 6, 2018 Share Posted October 6, 2018 Har sett på noen bilder av min vannpumpe som er tatt tidligere når jeg har skiftet impeller, og den ser lik ut. Her ser du tydelig sporet (se rød pil) hvor O-ringen sitter: Quote Link to post
Worry II Posted October 6, 2018 Author Share Posted October 6, 2018 (edited) Skulle ikke vært idiot jeg, vøtt. Fant pakningen i dørken, fikk den på, trur du ikke maskinen starta også! Edited October 6, 2018 by Worry II (see edit history) Quote Link to post
Linea Posted October 6, 2018 Share Posted October 6, 2018 Hei dere Skal snart gjøre det samme selv. Må tannhjulet av for å kunne bytte simmeringer? Vil anta begge simmeringer byttes, mot olje og mot sjøvann? Eller bare mot sjøvann? takker Quote Link to post
TideRace Posted October 6, 2018 Share Posted October 6, 2018 Worry II: Så bra at den startet. Vannpumpepakningen har alltid vært en viktig elektrisk komponent for at startmotor skal funke, vettù . Linea: Du behøver kun å bytte simmeringen mot sjøvannshuset hvis ikke du har indikasjoner på at den andre er ødelagt. Mutter og tannkrans skal ikke av. Simmeringen sitter bak impelleren, innerst på akselen, og du tar den greit ut fra sjøvannshuset. Du er kanskje kjent med at 6LP ble levert med denne simmeringen med fjær i et korroderende materiale i noen årganger, og da rustet fjæra opp og det medførte saltvannsdrypp fra pumpehuset. Delenummeret under er den nye rustfrie versjonen. Du tar den greit ut med en simmering-avdrager som du finner på Biltema. Her er utstyret jeg bruker + bilde av pakningen til simmeringen: Her ser du simmeringen med fjæra som her er i rustfritt materiale Jeg smører simmeringen godt inn med saltvannsbestandig akselfett før jeg setter den på plass. Her ser du plasseringen i vannpumpehuset (rød pil): Quote Link to post
Whiskey Posted October 6, 2018 Share Posted October 6, 2018 Også var det disse dumme gjengestengene med mutter som man kan bytte ut med bolter, noen som husker dimensjon på de boltene? Quote Baltic-pappa Link to post
TideRace Posted October 6, 2018 Share Posted October 6, 2018 (edited) Tja .. jeg har byttet den nederste til vanlig bolt. Da "glir" vannpumpa lett av/på den øverste gjengestanga. Det er lurt å la den øverste gjengestanga stå igjen, da det er mye lettere å få vannpumpa sentrert riktig når den settes inn igjen. Jeg kan for lite om gjenger og gjengetyper, men som bildet under viser (dette er den bolten jeg har satt inn) ser det ut til at bolten har indre diameter på 9mm. Videre husker jeg at dette var litt uvanlig gjengetype, mener det er metriske fingjenger. Husker også at bolten måtte kappes til riktig lengde. Brukte den gamle gjengestanga som mal (se under). Edited October 6, 2018 by Phoebe (see edit history) Quote Link to post
Linea Posted October 6, 2018 Share Posted October 6, 2018 Phoebe. Mange takk for god forklaring med bilder. Er det fjærsiden som er inn mot impeller? mange takk Quote Link to post
TideRace Posted October 7, 2018 Share Posted October 7, 2018 Ja, mener det er siden med fjæra som skal ut mot impellerhuset, men ta den informasjonen som kun 99% sikker. Manns minne er som kjent heller skrøpelig greier. Du ser imidlertid enkelt hvilken side som er riktig når du tar ut den gamle. Quote Link to post
Linea Posted October 7, 2018 Share Posted October 7, 2018 Takker. Ja må jo anta den som er der nå er satt riktig inn i sin tid:-) ser på den Quote Link to post
Worry II Posted October 7, 2018 Author Share Posted October 7, 2018 Du vet Phoebe, det er mye vi skal lære i dette båt og bil-livet. Det som faktisk hører med i min lille histore denne helgen, er at på vei ned til båten på fredag, så fikk jeg motorlampe, varning, med beskjed om å stoppe umiddelbart og kontakte nærmeste BMW-verksted (bilen er en F10). Jeg fikk lov å fortsette å kjøre men med svært lite motoreffekt. Så lite at det var uforsvarlig. Jeg stoppet på en parkeringsplass, koblet av plussen, ventet litt og fyrte opp. Da fikk jeg full motorkraft igjen, takk og pris. Motorlampa lyser, men jeg kjører som en prest videre ned til båten. På lørdagen gjør jeg litt vedlikehold på ting på Yanmaren, derav bytter impeller. Men, det jeg ikke var klar over, var at denne o-ringen både er der for at Yanmaren skal kunne få starte, pluss at den sørger for at motorlampa på bilen også forsvinner. Jeg var ikke klar over at Yanmar o-ringer hadde slik kraftig påvirkning på funksjon av motorelektronikk,... og ikke minst på humøret til eieren Skulle ikke vært idiot, jeg vøtt... Quote Link to post
TideRace Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 Y A N M A R - Y A N M AR Quote Link to post
Whiskey Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 Worry II skrev for 7 timer siden: . Jeg var ikke klar over at Yanmar o-ringer hadde slik kraftig påvirkning på funksjon av motorelektronikk,... og ikke minst på humøret til eieren Skulle ikke vært idiot, jeg vøtt... Du burde jo kjøpe inn en til og bruke som ring når den har slik effekt! Tror de til dieseldysene, 119770-90940, skal kunne passe (på fingern) Quote Baltic-pappa Link to post
Worry II Posted October 8, 2018 Author Share Posted October 8, 2018 Whiskey skrev for 2 timer siden: ....119770-90940, skal kunne passe (på fingern) Phuuu, var redd jeg måtte ha tredd de på noe annet enn fingern for å den til å fungere (assa... trenger ikke foreløpig) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.