Jump to content

Fjerne rur fra baugtrøster og hekktrøster med saltsyre?

cajoto

Recommended Posts

Saltsyre er ideel til å fjerne ruer og skjell, glassfiber og lakerte flater tåler saltsyre, men om dine trustere tåler det kan jeg ikke garantere. Kan jo prøve i mindre områder, la det stå på i noen sekunder og spyl av med vann. Gjenta operasjonen til alt er borte.

Men husk, verneutsyr fra topp til tå, menneskekroppen tåler ikke saltsyre.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Tenkte på noe angående å bruke saltsyre på ømtålige overflater som ymse undervannshus av lakket eller bart metall. Vent heller til våren, "minutter" før du sjøsetter båten. Dermed er man i alle fall garantert at syren blir sikkelig bortvasket når båten kommer på vannet ;)

Har brukt saltsyre på lakkerte (motor)flater i tyve år snart uten at jeg er klar over at det er et problem. Brukt fornuftig hva angår selve brukesmåte og utstyr/beskyttelse så er saltsyre veldig greit å bruke. Skyll godt etterpå med bruk av vannslange med lavt trykk for selv veldig godt utblandet så svir saltstyre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja ta det med en gang. Saltsyre er egentlig ikke noe stress. Briller og hansker og du er godt på vei.

Svovelsyre derimot er no, no...

Husker en gang i kjemitimen på Gymnaset. Vi lærte om syrer og baser. Jeg klarte å søke en dråpe svovelsyre på olabukse uten at jeg merket det... til å begynne med. Skal si den buksa kom av i en faderlig fart. Var ikke så gøy å stå der uten bukse i en god gammaldags truse med gylf foran alle jentene... Jeg har arret på låret etter den dråpen ennå :smiley: