Jump to content

Bøker om langtur/jordomseiling

Albinisten

Recommended Posts

Jeg ser du spør etter bøker, men våger meg likevel til å anbefale serien S/V Delos om du ønsker å se hvordan det er å dra på såkalt jordomseiling. Det som er flott med den serien er hvordan de ofte beskriver værsituasjoner og tekniske løsninger men hvor seillivet er mest i fokus!

Serien ligger på Youtube. 

Redigert av Ironivarsel (see edit history)

Jeg er veldig enig med Euklid ovenfor. Ragnar Kvam sine bøker kan du lese igjen og igjen.

Tenkte jeg skulle nevne en bok jeg hadde mye glede av for mange år siden, og som jeg ser har kommet i nytt opplag: "Sell Up & Sail" av Bill og Laurel Cooper. Bare tittelen skremte vannet av en tidligere samboer... :smiley: Link her: https://www.amazon.com/Sell-Up-Sail-Bill-Cooper/dp/1574090461

Ellers må selvsagt selve seilerbibelen nevnes, Jimmy Cornell sin (dyre) men vanvittig gode "World Cruising Routes". Ved å lese i denne boka lærer du om havstrømmer og fremherskende vindretninger på en praktisk og matnyttig måte. Du får også på et vis et forhold til distanser. Det hele kommer nærmere. Uansett, anbefales på det varmeste: https://www.amazon.com/World-Cruising-Routes-Sailing-Oceans/dp/1999722949?crid=1H236E5DHQSP4&keywords=world+cruising+routes+8th+edition&qid=1539031574&s=Books&sprefix=world+cruisin%2Cstripbooks%2C273&sr=1-1-fkmrnull&ref=sr_1_fkmrnull_1

Kos deg med planer og drømmer!

Redigert av lasmarquezas (see edit history)

Disse har jeg blitt fascinert av:

- Vågsom seilas, John Caldwell

- Flåteferder i Kon-Tikis kjølvann, P.J. Capelotti

- Sailing Alone Around the World, Joshua Slocum

- På liv og død, Per Tangvald 

- Med "Ormen Stutte" dit pepper'n gror, Fredrik Lange-Nielsen

- Coco Loco, Terje Dahl

- Over Atlanteren i et egg, Sigmund Strøm

- Uræd, the egg that crossed the Atlantic, Ole Ellefsen

Det finnes minst én bok til om Uræd («Brude-egget») og Ole Brude, men jeg husker ikke navnet. (Brude var en slektning på farssiden, så jeg har lest alt jeg har kommet over)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Mye bra på Amazon.com hvis du leser engelskspråklige bøker. The Long Way med Bernard Moitessier er en klassiker. En ting som er bra med Amazon foruten at de har godt utvalg i bøker er at du får opp anbefalinger på andre bøker i samme sjanger ut fra hva du søker på. 

The Long Way is Bernard Moitessier's own incredible story of his participation in the first Golden Globe Race, a solo, non-stop circumnavigation rounding the three great Capes of Good Hope, Leeuwin, and the Horn. For seven months, the veteran seafarer battled storms, doldrums, gear-failures, knock-downs, as well as overwhelming fatigue and loneliness. Then, nearing the finish, Moitessier pulled out of the race and sailed on for another three months before ending his 37,455-mile journey in Tahiti. Not once had he touched land.

https://www.amazon.com/Long-Way-Bernard-Moitessier/dp/0924486848/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1539064293&sr=1-2&keywords=the+long+way

Jeg hadde stor glede av Mortenssons bøker fra seilasene til Yaghan. De er kanskje litt utdaterte nå? Men de satte nå ihvertfall i gang langtur drømmen hos meg :smiley:

Videre så er Milo Dahlmanns bok fra siste seilas bra.

Jeg vil anbefale et par youtube kanaler

SY Delos. Er vel en av verdens mest populære seilerkanaler

Ran sailing. Litt mer jordnære

start på begynnelsen på begge - så ser du utviklingen.

I tillegg til gode anbefalinger ovenfor nevner jeg "Cape Horn to Starboard" av John Kretschmer og "A Voyage for Madmen" av Peter Nichols, sistnevnte handler om den legendariske Golden Globe-seilasen i 1968. Christian Williams har utgitt to bøker "Alone Together: Sailing Solo to Hawaii and Beyond" og "Philosophy of Sailing: Offshore in Search of the Universe" om sine soloseilaser til Hawaii, og har også noen videoer på youtube. 

På nett: www.rozinante.net. På youtube: "Adventures of an old seadog".

Redigert av oyster (see edit history)

Denne kunne jeg ikke la være å svare på. Hva med å lese boka som jeg har skrevet selv? Den handler om min langtur fra Norge til Karibia og tilbake. Litt teknisk, litt geografisk og mest sosial med skildring av livet på langtur. 

Du finner den blant annet her:

https://bedre-inneklima.no/produkt/ofte-stilte-sporsmal-faq/annet/verden-er-liten-nar-vinden-er-god

Signert utgave mulig om du ønsker det. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...