02Henning Startet 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2018 Nå er det andre sesong jeg laster opp min 25 fots DC på BK-Hengeren med selvjusterende vugger og fremdeles legger båten seg skeivt på hengeren. I fjor fant jeg ut at staget under bakre vugge var knekt av, så i år er det sveiset og helt. I fjor kunne jeg benke av båten med jekkestropper, sikkert fordi nevnte stag var knekt, men det går ikke nå. Jeg ser at den bakre vuggen heller litt - så mye slarken i staget tillater - og det ene støttehjulet kommer derfor lavere enn det andre. Det skal ikke mye helling til før forskjellen mellom støttehjulene blir vesentlig, på grunn av utvekslingen til støttearmen. Båten ligger fint og flatt i vannet, så det skal ikke være veldig skeiv vekt på den. Dere andre som bruker henger med slike vugger, har dere tilsvarende problemer? Eventuelt, hvordan bør jeg unngå problemet? En annen ting som irriterer litt er at den elektriske vinsjen akkurat ikke orker å dra båten den siste meteren opp på hengeren. Den tar 5000 pund (2250 kg), og båten veier 2,1 tonn, i tillegg har jeg kortet inn wire til minimums lengde for å sikre nok kraft. Batteriet er et Sønnak 72Ah, to år gammelt som lades før hver bruk. Kan dette være synderen? Hva type batteri, størrelse og maksstrøm, bruker dere andre med el-vinsj? Nå går båten i vinterhi, men det hadde vært kjekt å funnet en god løsning til neste opptak. Jeg er takknemlig for gode tips og råd! Link to post
ezach Svart 23.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 Løfter denne, siden jeg har det samme problemet som @02Henning: Hansvik 18 ligger skjevt i tippvuggen på BK-hengeren. Noen som har funnet en løsning på dette? ? Link to post
ezach Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Har ennå ikke funnet årsaken til at høyre siderulle i vuggen legger seg lavere enn venstre og dermed gir skjevt lastet båt. Andre med erfaringer og helst en løsning? ? Video som kan være til hjelp. Noen bilder: Støtten som er surret med gaffa på høyre side må til for at siderullen ikke skal legge seg på rammen. Nærbilder av boltene i slide-funksjonen på begge sider. Den høyre er merkbart mer slarkete. Venstre: Høyre: Kan dette gi noen ansporinger? Link to post
abbor Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Hvis båten er en del tyngre på ene siden legger den seg ofte skjeft, dette kan skje på de fleste hengere. Link to post
ezach Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Nei, båten ligger rett i vannet, så her er det noe mekanisk feil. Ellers takk for innspill. ? Link to post
bmwmaxi Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Du må justere høyden på senter rulla. Den må ha vekt før side rullene tar tak. Fint system men man er ikke fritatt grund innstilling til båt, selv om man kjøper dyrere henger. Juster når båten ligger der den skal være på hengeren, vekta skal ligge på senter rulle og ikke på støtte rullene på sidene. Gremmes vær gang jeg ligger bak en henger hvor båten henger bare på siderullende. Link to post
ezach Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Aha. Dét må prøves. (Rart at forhandler ikke var i stand til å veilede om det...) Forøvrig ikke en kostbar henger for min del. En del av en grei bruktpakke. ? Link to post
ezach Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Nei, dessverre. Ingen justeringsmulighet på vuggen. Link to post
ezach Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Det er staget til høyre sidehjul som legger seg lenger ned enn det venstre. Link to post
J-Å Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 bmwmaxi skrev for 14 timer siden: Du må justere høyden på senter rulla. ezach skrev 14 minutter siden: Nei, dessverre. Ingen justeringsmulighet på vuggen. Mindre hjul på sidene? Evt. snu armene, slik at akslingene til hjulene kommer på nedsiden? Link to post
ezach Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Ja, kan jo prøve med å snu det venstre staget, slik at hjulet på den siden havner lavere. Da vil sveisen til akseltappen ligger på undersiden og få all vekt. Så litt usikker. Link to post
bmwmaxi Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Sitter det ikke en låsesplint på støttehjulene så det er mulig og flytte hjulet noe inn ut på aksling. Mulig du får nokk ved og flytte det en ut. Eller begge, viktigste er trykk på senter rullene først. Link to post
bmwmaxi Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Hva er det firkant røret som går ned mitt under senter rullene første bilde, ser ut som noe for justering. Du kan også heve senke hele vuggen på side festene. Du kan jo ta av side rullene og spenne båten med noen jekkestropper rett. Og eventuelt se om du kan benytte noen hjul med mindre/større radius. Link to post
ezach Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Ingen justeringsmuligheter, dessverre. Øvrige forslag kan være mulige løsninger. ? Lurer på om bolten i høyre slidemekanisme har for liten diameter. Her er det mye slark. Link to post
bmwmaxi Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Ok, men ser på bilde 2 av siderull at det er et hull for og flytte låse splint et hakk inn. Men både slakken og knekt arm er nok et resultat av all vekta på siderullende isteden for senter rull. Link to post
ezach Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Kan være slike konsekvenser fra tidligere båter/eiere. Intet er knekt. Det er et hull for splint lenger inn på akslingen, men ikke et hull for splint til å låse den på yttersiden av hjulet. Link to post
bmwmaxi Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Har du et bilde av hvor mye den ligger over. Litt må man nok regne med. Og får du hengeren for langt ut i vanne når du legger den på, så bakenden delvis flyter når du drar opp henger! Bratt rampe? Link to post
ezach Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Alt fungerer med utsett og opptak. Ugreit når den står utsatt for regn og vannet samler seg på styrbord side i stedet for å renne ut av dreneringshullet i bunnen Så ikke noe stooort praktisk problem. Har faktisk ikke et skikkelig bilde av dette, men ved opptak skal jeg sjekke om skroget henger mer på side- enn kjølruller. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn