Jump to content

Henger med selvjusterende vugger - skeiv båt.

02Henning

Recommended Posts

Nå er det andre sesong jeg laster opp min 25 fots DC på BK-Hengeren med selvjusterende vugger og fremdeles legger båten seg skeivt på hengeren. I fjor fant jeg ut at staget under bakre vugge var knekt av, så i år er det sveiset og helt. I fjor kunne jeg benke av båten med jekkestropper, sikkert fordi nevnte stag var knekt, men det går ikke nå. Jeg ser at den bakre vuggen heller litt - så mye slarken i staget tillater - og det ene støttehjulet kommer derfor lavere enn det andre. Det skal ikke mye helling til før forskjellen mellom støttehjulene blir vesentlig, på grunn av utvekslingen til støttearmen. Båten ligger fint og flatt i vannet, så det skal ikke være veldig skeiv vekt på den.

Dere andre som bruker henger med slike vugger, har dere tilsvarende problemer? Eventuelt, hvordan bør jeg unngå problemet? 

En annen ting som irriterer litt er at den elektriske vinsjen akkurat ikke orker å dra båten den siste meteren opp på hengeren. Den tar 5000 pund (2250 kg), og båten veier 2,1 tonn, i tillegg har jeg kortet inn wire til minimums lengde for å sikre nok kraft. Batteriet er et Sønnak 72Ah, to år gammelt som lades før hver bruk. Kan dette være synderen? Hva type batteri, størrelse og maksstrøm, bruker dere andre med el-vinsj?

Nå går båten i vinterhi, men det hadde vært kjekt å funnet en god løsning til neste opptak. Jeg er takknemlig for gode tips og råd! 

• 4 år senere...
  • 1 år senere...

Har ennå ikke funnet årsaken til at høyre siderulle i vuggen legger seg lavere enn venstre og dermed gir skjevt lastet båt.

Andre med erfaringer og helst en løsning? ?

Video som kan være til hjelp.

Noen bilder:

20240731_142954.jpg.a3b903799cc4f31ab59038ed08f4ecce.jpg

Støtten som er surret med gaffa på høyre side må til for at siderullen ikke skal legge seg på rammen.

20240731_153251.jpg.82cad67a248a6e559c2b55a1c2bec9a7.jpg

Nærbilder av boltene i slide-funksjonen på begge sider.

Den høyre er merkbart mer slarkete.

Venstre:

20240731_143204.jpg.6397781195cab55c7d645bedbecb2331.jpg

Høyre:

20240731_143211.jpg.7bfc356b9f340b25dd1278640bc32a07.jpg

Kan dette gi noen ansporinger?

Du må justere høyden på senter rulla. Den må ha vekt før side rullene tar tak. Fint system men man er ikke fritatt grund innstilling til båt, selv om man kjøper dyrere henger. Juster når båten ligger der den skal være på hengeren, vekta skal ligge på senter rulle og ikke på støtte rullene på sidene. Gremmes vær gang jeg ligger bak en henger hvor båten henger bare på siderullende.

Hva er det firkant røret som går ned mitt under senter rullene første bilde, ser ut som noe for justering. Du kan også heve senke hele vuggen på side festene. Du kan jo ta av side rullene og spenne båten med noen jekkestropper rett. Og eventuelt se om du kan benytte noen hjul med mindre/større radius.

Alt fungerer med utsett og opptak. Ugreit når den står utsatt for regn og vannet samler seg på styrbord side i stedet for å renne ut av dreneringshullet i bunnen

Så ikke noe stooort praktisk problem.

Har faktisk ikke et skikkelig bilde av dette, men ved opptak skal jeg sjekke om skroget henger mer på side- enn kjølruller.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...