sveno Startet 16.August.2005 Del på Facebook Startet 16.August.2005 (redigert) Heisann Da båten snart skal på land for vinteren ,og service på motor og hekkaggregat skal utføres av undertegna(for første gang) har jeg noen spørsmål ang. hekkaggregatet som er 2004 mod. Alfa one. Etter å ha lest http://www.mercstuff.com/drivemaintenance.htm sitter jeg igjenn med disse spørsmålene : 1. Er det nødvendig å ta av aggregatet. ? 2. I så fall hva hvorfor ? 3. Trenger jeg spesialverktøy ? 4. Må jeg tappe av gearoljen før aggregatet tas av for å unngå griseri? ( ja jeg skal skifte oljen ) Mvh sveno Redigert 17.August.2005 av sveno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 1. Ja 2. For å skifte belgene 3. ???? 4. Enklest å tappe av oljen når drevet er på. Husk å skifte tetning på skruen før du skrur den på igjen. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
sveno Svart 17.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2005 Takker for svar ,men ifølge mercruiser sevicemanual skal belgene kun kontrolleres hver år,og da jeg spurte på merc.forhandler skal belgene først skiftes etter 10 år om de ikke er defekte/dårlige før . Må aggreatet av for å kontrollere belgene ??? Ps. Å evt. skifte belger er noe jeg har tenkt å overlate til verksted ,da dette ser litt mer avansert ut en å bare ta av aggregat. Mvh sveno Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Har samme belgene for 5 år på rad, ingen fare på ferde ennå verken inni eller utenpå. Så den der med årlig inspeksjon tiltredes. Men forsikringen din krever sannsynligvis at drevet blir demontert og låst inn ved landligge. Bare det er egentlig god nok grunn, er det ikke? Tror ikke du trenger spesialverktøy utover 5/8 fastnøkkel. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
sveno Svart 19.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2005 Må aggreatet av for å kontrollere belgene ??? Tar denne opp igjenn i håp om at noen her på forumet tar service på aggr.sine selv Mvh sveno Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 19.August.2005 Del på Facebook Svart 19.August.2005 Jeg har ikke Alpha drev, men jeg mener du må ta av drevet for å sjekke belgene og helst bør du vel ta av belgene skal du sjekke de grundig. Jeg ville ikke gjort det uten at jeg hadde mistanke om at noe var galt... ulyd osv :nono: . Får du vann i belgen til akslingen går det ikke lenge før det blir ulyd i lageret i transomen ( gimbal bearing) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 20.August.2005 Del på Facebook Svart 20.August.2005 Du kan inspisere belgene fra utsida, ja. Men av og til, spesielt med erstatningsbelger, sprekker de fra innsida. Og det oppdager du ikke uten å demontere drevet. Med demontert drev får du inspisert innsida av belgene. Skulle noe være i komminga, er det da en simpel sak å bytte belger. På Cobra er det 6 skruer, + langbolten som holder drevet mot trimsylindrene, som må løsnes. Deretter trekker du drevet rett ut, og voila, alt blir mye lettere. Bare prøv, det er enklere enn du tror. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
sveno Svart 20.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2005 Bare prøv, det er enklere enn du tror. <{POST_SNAPBACK}> Disse ordene brukte merc.forhandleren jeg snakka med og ,så jeg tar nok av drevet i høst og setter det på igjenn til våren . Takker for svarene jeg har fått , men om jeg skulle bli usikker på noe når jeg har tatt på kjeledressen kommer det nok flere spørsmål i denne tråden Ps.har kjøpte pakkningssett til drevet som ifølge verkstedet skal skiftes ved demontering/montering av drev. mvh sveno Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Al-Tec Svart 22.August.2005 Del på Facebook Svart 22.August.2005 Husk å sjekke lining på motoren! Dette gjøres med en såkalt "tolk" når drevet er demontert. Denne skal skli rett på plass, helt inn uten motstand. Er det skjevheter her vil du før eller senere ødelegge lageret i transom. DYRT! Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.