Jump to content

Service AlphaOne gen. 2 ??


sveno

Recommended Posts

Heisann

 

Da båten snart skal på land for vinteren ,og service på motor og hekkaggregat skal utføres av undertegna(for første gang) har jeg noen spørsmål ang. hekkaggregatet som er 2004 mod. Alfa one.

Etter å ha lest http://www.mercstuff.com/drivemaintenance.htm sitter jeg igjenn med disse spørsmålene :

 

 

1. Er det nødvendig å ta av aggregatet. ?

 

2. I så fall hva hvorfor ?

 

3. Trenger jeg spesialverktøy ?

 

4. Må jeg tappe av gearoljen før aggregatet tas av for å unngå griseri? ( ja jeg skal skifte oljen :yesnod: )

 

 

Mvh

sveno

Redigert av sveno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar ,men ifølge mercruiser sevicemanual skal belgene kun kontrolleres hver år,og da jeg spurte på merc.forhandler skal belgene først skiftes etter 10 år om de ikke er defekte/dårlige før .

 

Må aggreatet av for å kontrollere belgene ???

 

Ps. Å evt. skifte belger er noe jeg har tenkt å overlate til verksted ,da dette ser litt mer avansert ut en å bare ta av aggregat.

 

 

 

Mvh sveno

Link to post
Share on other sites

Har samme belgene for 5 år på rad, ingen fare på ferde ennå verken inni eller utenpå. Så den der med årlig inspeksjon tiltredes.

 

Men forsikringen din krever sannsynligvis at drevet blir demontert og låst inn ved landligge. Bare det er egentlig god nok grunn, er det ikke?

 

Tror ikke du trenger spesialverktøy utover 5/8 fastnøkkel.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke Alpha drev, men jeg mener du må ta av drevet for å sjekke belgene og helst bør du vel ta av belgene skal du sjekke de grundig. Jeg ville ikke gjort det uten at jeg hadde mistanke om at noe var galt... ulyd osv :nono: . Får du vann i belgen til akslingen går det ikke lenge før det blir ulyd i lageret i transomen ( gimbal bearing)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Du kan inspisere belgene fra utsida, ja.

 

Men av og til, spesielt med erstatningsbelger, sprekker de fra innsida. Og det oppdager du ikke uten å demontere drevet. Med demontert drev får du inspisert innsida av belgene. Skulle noe være i komminga, er det da en simpel sak å bytte belger.

 

På Cobra er det 6 skruer, + langbolten som holder drevet mot trimsylindrene, som må løsnes. Deretter trekker du drevet rett ut, og voila, alt blir mye lettere.

 

Bare prøv, det er enklere enn du tror.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Bare prøv, det er enklere enn du tror.

<{POST_SNAPBACK}>

Disse ordene brukte merc.forhandleren jeg snakka med og :cheers: ,så jeg tar nok av drevet i høst og setter det på igjenn til våren .

 

Takker for svarene jeg har fått , :flag: men om jeg skulle bli usikker på noe når jeg har tatt på kjeledressen kommer det nok flere spørsmål i denne tråden :lol:

 

Ps.har kjøpte pakkningssett til drevet som ifølge verkstedet skal skiftes ved demontering/montering av drev.

 

mvh

sveno

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...