Jump to content

Noen som har et godt triks til impellerbytte VP D3-160


paolsen

Recommended Posts

Når alt annet er prøvd: crc eller lignende i impellerhuset og kinn litt på motoren, evt start den i noen sekunder. Ikke nødvendigvis å anbefale - men det løser dette problemet ganske fort. Må innrømme at jeg har gjort det selv når alt annet har vært utprøvd basert på erfaringer fra en annen tråd på forumet her. I mitt tilfellet krabbet impelleren fort så langt ut at jeg fikk godt tak på den.

Link to post
nordan family 27 skrev for 1 time siden:

Når alt annet er prøvd: crc eller lignende i impellerhuset og kinn litt på motoren, evt start den i noen sekunder. Ikke nødvendigvis å anbefale - men det løser dette problemet ganske fort. Må innrømme at jeg har gjort det selv når alt annet har vært utprøvd basert på erfaringer fra en annen tråd på forumet her. I mitt tilfellet krabbet impelleren fort så langt ut at jeg fikk godt tak på den.

 

Hmmm... var inne på tanken, men fikk meg ikke til å prøve det... ?

Nå får’n stå som den er til våren kommer ?

Link to post
paolsen skrev On 7.10.2018 at 23.07:

 

89C989C6-F6C3-4A37-92D7-8E96C78582C3.jpeg

 

På Ford er lettere å ta ut hele pumpa. 

har ikke skrudd på store grønne derfor neste spørsmål..

Hva er den skiva i senter??

For meg ser det ut som den er skrudd inn for å holde fettet på plass ved akslen og beskytte gjengene i akslen. 

det kan stemme med at impelleren ikke er til å rikke.

Et skudd fra hofta.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Roger jo skrev On 9.10.2018 at 13.25:

89C989C6-F6C3-4A37-92D7-8E96C78582C3.jpeg

På Ford er lettere å ta ut hele pumpa. 

har ikke skrudd på store grønne derfor neste spørsmål..

Hva er den skiva i senter??

For meg ser det ut som den er skrudd inn for å holde fettet på plass ved akslen og beskytte gjengene i akslen. 

det kan stemme med at impelleren ikke er til å rikke.

Et skudd fra hofta.

 

Merkene du ser på akslingen i senter av impeller er etter maskineringen. Denne akslingen dreies i en dreiebenk i hele sin lengde i ett kutt og da bruker man en medbringen som presses litt inn i endeflata på akslingen. derav merkene du ser. fem spor i stjerneform.

Link to post

Hmm.. Har brukt Mc-peller på en Ford og en Vp. Vingmutteren er litt liten, og gjengestanga bør smøres. Brukte all kraft jeg kunne mobilisere i fingertuppene, da kom de greit ut, begge gangene. Men jeg tenkte å bruke tang, for å stramme, hvis ikke jækelen kom ut nå.. Begge gangene. Har også pakningsskraper i plast, de er fine å legge imellom, for å beskytte pumpehuset.

Link to post

På KAD44 så tar jeg ut impellere når jeg tar opp båten om høsten så mine sitter jo ikke lenge inne om gangen, toppen 6-7 måneder og jeg fetter godt in med vannbestandig fett. Bruker en liten vannpumpetang og de kommer så lett som bare det... 

 

Generelt: I 2011 fikk jeg blåsjellfarm i inntaksslangen og dro inn små blåskjell som vokste seg større i systemet og jeg skar opp en impeller og måtte bytte på havet...  jeg mista en skrue og klarte ikke å få tak på den igjen så lær av mine feil: Enten la være å fomle eller ha et par i reserve

Link to post
dieselfan skrev for 9 timer siden:

 

Merkene du ser på akslingen i senter av impeller er etter maskineringen. Denne akslingen dreies i en dreiebenk i hele sin lengde i ett kutt og da bruker man en medbringen som presses litt inn i endeflata på akslingen. derav merkene du ser. fem spor i stjerneform.

:thumbsup:   senter så ut som et skruehode med slitt spor derav spørsmålet.

 

Sitat

Generelt: I 2011 fikk jeg blåsjellfarm i inntaksslangen og dro inn små blåskjell som vokste seg større i systemet og jeg skar opp en impeller og måtte bytte på havet...  jeg mista en skrue og klarte ikke å få tak på den igjen så lær av mine feil: Enten la være å fomle eller ha et par i reserve

 

Fikk endelig tatt til meg samme lærdom i vinter,  laget pinneskruer 6 stk 4mm. gjenget opp til 4mm  og har nå en pose med 4mm vingemuttere i reserve.

Smører aksling og impeller  med syreftri vaselin og har slått ut en gummipaknilg  som passer i senter, så etter fire år er det bare å vippe ut gummipakningen og  vaselinen er på baksiden fremdeles, impeller kommer lett ut.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...