paolsen Startet 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2018 Hei Har forgjeves forsøkt å få ut impelleren på min Volvo Penta D3-160. Impelleren er av typen uten gjenger for avdrager, så jeg har prøvd både MC Peller, og vannpumpetang... Det skal nevnes at bildet lyver, det er ganske så trangt og fiklete å komme til (med noe annet enn mobilen...) mvh -Pål- Link to post
Ronnyed Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Slet med det samme på min D3. Men hadde heldigvis impeller med gjenger. Lagde meg en avdrager som ligger i båten. Er kanskje best å ta av pumpen? For å unngå å skade anleggsflaten på lokket? Link to post
Lars H. Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Hvorfor skal du ha ut impelleren? Den ser da helt fin ut. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
blue moon Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Lars H. skrev 6 minutter siden: Hvorfor skal du ha ut impelleren? Den ser da helt fin ut. Er vel ikke så lett å inspisere den for sprekker der den står, har den noen år på baken er jo bytte en billig forsikring. Men er det greit skovlene går begge veier som her? 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
bellen Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Det med at skovlene er bøyd begge veger er på grunn av at motoren går noen få grader tilbake akkurat når den stopper, på grunn av kompresjonen. Skovlene snur seg rette vegen igjen når motoren starter. Link to post
dante Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Bruk to skrutrekkere og jekk den ut (siste utvei). Du får trekkere som er belagt med hardplast så du ikke skader kanten på huset. Kan jo improvisere med plastrør eller noe. Sett inn ny impeller som har gjenger og kjøpe en ters VP har til dette formålet. Link to post
Stekepanne Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Kanskje litt bakgårdsmekk, men hva med å skru treskruer inn i den tykke delen av impelleren så du har noe å dra i? Evt lage en form for avdrager på samme viset? Link to post
dante Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Ters som kan bestilles av VP forhandler: For D3: Partnumber 3843948 For en rekke KAD og andre D motorer: Partnumber 3843947 Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Jeg ser at du forsøkte med en MC-peller uttrekker, hva skjedde? Glapp den eller satt impelleren bare dønn? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Når alt annet er prøvd: crc eller lignende i impellerhuset og kinn litt på motoren, evt start den i noen sekunder. Ikke nødvendigvis å anbefale - men det løser dette problemet ganske fort. Må innrømme at jeg har gjort det selv når alt annet har vært utprøvd basert på erfaringer fra en annen tråd på forumet her. I mitt tilfellet krabbet impelleren fort så langt ut at jeg fikk godt tak på den. Link to post
paolsen Svart 8.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Lars H. skrev for 2 timer siden: Jeg ser at du forsøkte med en MC-peller uttrekker, hva skjedde? Glapp den eller satt impelleren bare dønn? Mc-peller glapp - gang på gang... Så ja, impeller satt dønn ? Link to post
paolsen Svart 8.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 nordan family 27 skrev for 1 time siden: Når alt annet er prøvd: crc eller lignende i impellerhuset og kinn litt på motoren, evt start den i noen sekunder. Ikke nødvendigvis å anbefale - men det løser dette problemet ganske fort. Må innrømme at jeg har gjort det selv når alt annet har vært utprøvd basert på erfaringer fra en annen tråd på forumet her. I mitt tilfellet krabbet impelleren fort så langt ut at jeg fikk godt tak på den. Hmmm... var inne på tanken, men fikk meg ikke til å prøve det... ? Nå får’n stå som den er til våren kommer ? Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 paolsen skrev On 7.10.2018 at 23.07: På Ford er lettere å ta ut hele pumpa. har ikke skrudd på store grønne derfor neste spørsmål.. Hva er den skiva i senter?? For meg ser det ut som den er skrudd inn for å holde fettet på plass ved akslen og beskytte gjengene i akslen. det kan stemme med at impelleren ikke er til å rikke. Et skudd fra hofta. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bellen Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Skive? Jeg ser ingen skive, kun akslingen. Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 da ser jeg feil, godt jeg skal da nye briller om 14 dager. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Tror du trenger å kvesse mothakene på McPelleren din. Dette skal den klare. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Elise Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Har hørt at du kan kjøpe en form for glidemiddel hos rørlegger, bruke det og dra på starteren som kryper den ut selv. Har ikke prøvd dette selv... har gjenget boss på mine så avtrekeren på bilde fungerer bra. Link to post
Scand Baltic Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Har selv hatt impeller som McPeller ikke har hatt sjans på. Fikk den ut ved å gå bananas med vannpumpetang. Dette er på 63 motor med muligens annen plassering av huset. Men trangt var det? Link to post
nordan family 27 Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Min McPeller er heller ikke spesielt overnevisende.... Kanskje jeg også bør file til litt på mothakene. Link to post
Marine vest Svart 26.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2019 Salo, Vannpumpetang og hammer Link to post
paolsen Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Bare en liten oppdatering: Impeller måtte til slutt gi tapt for en akkurat passe liten vannpumpetang - som først ble mulig å komme til med etter å ha tatt av begge slangene... ??? Link to post
dieselfan Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Roger jo skrev On 9.10.2018 at 13.25: På Ford er lettere å ta ut hele pumpa. har ikke skrudd på store grønne derfor neste spørsmål.. Hva er den skiva i senter?? For meg ser det ut som den er skrudd inn for å holde fettet på plass ved akslen og beskytte gjengene i akslen. det kan stemme med at impelleren ikke er til å rikke. Et skudd fra hofta. Merkene du ser på akslingen i senter av impeller er etter maskineringen. Denne akslingen dreies i en dreiebenk i hele sin lengde i ett kutt og da bruker man en medbringen som presses litt inn i endeflata på akslingen. derav merkene du ser. fem spor i stjerneform. Link to post
GunR Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Hmm.. Har brukt Mc-peller på en Ford og en Vp. Vingmutteren er litt liten, og gjengestanga bør smøres. Brukte all kraft jeg kunne mobilisere i fingertuppene, da kom de greit ut, begge gangene. Men jeg tenkte å bruke tang, for å stramme, hvis ikke jækelen kom ut nå.. Begge gangene. Har også pakningsskraper i plast, de er fine å legge imellom, for å beskytte pumpehuset. Link to post
dieselfan Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 På KAD44 så tar jeg ut impellere når jeg tar opp båten om høsten så mine sitter jo ikke lenge inne om gangen, toppen 6-7 måneder og jeg fetter godt in med vannbestandig fett. Bruker en liten vannpumpetang og de kommer så lett som bare det... Generelt: I 2011 fikk jeg blåsjellfarm i inntaksslangen og dro inn små blåskjell som vokste seg større i systemet og jeg skar opp en impeller og måtte bytte på havet... jeg mista en skrue og klarte ikke å få tak på den igjen så lær av mine feil: Enten la være å fomle eller ha et par i reserve Link to post
Roger jo Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 (redigert) dieselfan skrev for 9 timer siden: Merkene du ser på akslingen i senter av impeller er etter maskineringen. Denne akslingen dreies i en dreiebenk i hele sin lengde i ett kutt og da bruker man en medbringen som presses litt inn i endeflata på akslingen. derav merkene du ser. fem spor i stjerneform. senter så ut som et skruehode med slitt spor derav spørsmålet. Sitat Generelt: I 2011 fikk jeg blåsjellfarm i inntaksslangen og dro inn små blåskjell som vokste seg større i systemet og jeg skar opp en impeller og måtte bytte på havet... jeg mista en skrue og klarte ikke å få tak på den igjen så lær av mine feil: Enten la være å fomle eller ha et par i reserve Fikk endelig tatt til meg samme lærdom i vinter, laget pinneskruer 6 stk 4mm. gjenget opp til 4mm og har nå en pose med 4mm vingemuttere i reserve. Smører aksling og impeller med syreftri vaselin og har slått ut en gummipaknilg som passer i senter, så etter fire år er det bare å vippe ut gummipakningen og vaselinen er på baksiden fremdeles, impeller kommer lett ut. Redigert 25.Mai.2019 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn