Jump to content

Noen som har et godt triks til impellerbytte VP D3-160

paolsen

Recommended Posts

Hei

Har forgjeves forsøkt å få ut impelleren på min Volvo Penta D3-160.

Impelleren er av typen uten gjenger for avdrager, så jeg har prøvd både MC Peller, og vannpumpetang...

Det skal nevnes at bildet lyver, det er ganske så trangt og fiklete å komme til (med noe annet enn mobilen...)

mvh

-Pål-

89C989C6-F6C3-4A37-92D7-8E96C78582C3.jpeg

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Hvorfor skal du ha ut impelleren? Den ser da helt fin ut.

Er vel ikke så lett å inspisere den for sprekker der den står, har den noen år på baken er jo bytte en billig forsikring.:thumbsup:

Men er det greit skovlene går begge veier som her?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Når alt annet er prøvd: crc eller lignende i impellerhuset og kinn litt på motoren, evt start den i noen sekunder. Ikke nødvendigvis å anbefale - men det løser dette problemet ganske fort. Må innrømme at jeg har gjort det selv når alt annet har vært utprøvd basert på erfaringer fra en annen tråd på forumet her. I mitt tilfellet krabbet impelleren fort så langt ut at jeg fikk godt tak på den.

nordan family 27 skrev for 1 time siden:

Når alt annet er prøvd: crc eller lignende i impellerhuset og kinn litt på motoren, evt start den i noen sekunder. Ikke nødvendigvis å anbefale - men det løser dette problemet ganske fort. Må innrømme at jeg har gjort det selv når alt annet har vært utprøvd basert på erfaringer fra en annen tråd på forumet her. I mitt tilfellet krabbet impelleren fort så langt ut at jeg fikk godt tak på den.

Hmmm... var inne på tanken, men fikk meg ikke til å prøve det... ?

Nå får’n stå som den er til våren kommer ?

paolsen skrev On 7.10.2018 at 23.07:

På Ford er lettere å ta ut hele pumpa. 

har ikke skrudd på store grønne derfor neste spørsmål..

Hva er den skiva i senter??

For meg ser det ut som den er skrudd inn for å holde fettet på plass ved akslen og beskytte gjengene i akslen. 

det kan stemme med at impelleren ikke er til å rikke.

Et skudd fra hofta.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Roger jo skrev On 9.10.2018 at 13.25:

På Ford er lettere å ta ut hele pumpa. 

har ikke skrudd på store grønne derfor neste spørsmål..

Hva er den skiva i senter??

For meg ser det ut som den er skrudd inn for å holde fettet på plass ved akslen og beskytte gjengene i akslen. 

det kan stemme med at impelleren ikke er til å rikke.

Et skudd fra hofta.

Merkene du ser på akslingen i senter av impeller er etter maskineringen. Denne akslingen dreies i en dreiebenk i hele sin lengde i ett kutt og da bruker man en medbringen som presses litt inn i endeflata på akslingen. derav merkene du ser. fem spor i stjerneform.

Hmm.. Har brukt Mc-peller på en Ford og en Vp. Vingmutteren er litt liten, og gjengestanga bør smøres. Brukte all kraft jeg kunne mobilisere i fingertuppene, da kom de greit ut, begge gangene. Men jeg tenkte å bruke tang, for å stramme, hvis ikke jækelen kom ut nå.. Begge gangene. Har også pakningsskraper i plast, de er fine å legge imellom, for å beskytte pumpehuset.

På KAD44 så tar jeg ut impellere når jeg tar opp båten om høsten så mine sitter jo ikke lenge inne om gangen, toppen 6-7 måneder og jeg fetter godt in med vannbestandig fett. Bruker en liten vannpumpetang og de kommer så lett som bare det... 

Generelt: I 2011 fikk jeg blåsjellfarm i inntaksslangen og dro inn små blåskjell som vokste seg større i systemet og jeg skar opp en impeller og måtte bytte på havet...  jeg mista en skrue og klarte ikke å få tak på den igjen så lær av mine feil: Enten la være å fomle eller ha et par i reserve

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Merkene du ser på akslingen i senter av impeller er etter maskineringen. Denne akslingen dreies i en dreiebenk i hele sin lengde i ett kutt og da bruker man en medbringen som presses litt inn i endeflata på akslingen. derav merkene du ser. fem spor i stjerneform.

:thumbsup:   senter så ut som et skruehode med slitt spor derav spørsmålet.

Sitat

Generelt: I 2011 fikk jeg blåsjellfarm i inntaksslangen og dro inn små blåskjell som vokste seg større i systemet og jeg skar opp en impeller og måtte bytte på havet...  jeg mista en skrue og klarte ikke å få tak på den igjen så lær av mine feil: Enten la være å fomle eller ha et par i reserve

Fikk endelig tatt til meg samme lærdom i vinter,  laget pinneskruer 6 stk 4mm. gjenget opp til 4mm  og har nå en pose med 4mm vingemuttere i reserve.

Smører aksling og impeller  med syreftri vaselin og har slått ut en gummipaknilg  som passer i senter, så etter fire år er det bare å vippe ut gummipakningen og  vaselinen er på baksiden fremdeles, impeller kommer lett ut.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...