Jump to content

Vurderer å skifte utenbordsmotor fra 2 til 4 takt (75-90hk) - råd søkes!


Radical4

Recommended Posts

Hei. Har nå fått min askeladden 515 opp på hengeren etter en veldig fin sesong. Motoren er en mariner 75 2 takt. Motoren har svært lav gangtid siden ny, og den sviver veldig fint og er sprek. Hopper lett i plan med 5 voksne på 100kg+.

Det eneste jeg har å utsette på motoren er forbruket. Uansett om jeg kjører alene eller med fullastet båt så drikker den mye. Vil jeg på denne type båt merke betydelig nedgang i forbruk ved å skifte til 75-90 4 takt? Hvordan vil effekten være sammenliknet med 2 takteren som står på i dag? Koster jo med ny/brukt motor så skal jo kjøre mye før det lønner seg, men jeg har litt ekstra i båtbudsjettet og lurer på om det kan være en grei oppgradering. Ungene klager på lukt og støy, noe jeg forstår da det til tider er kvalmende med 2 takts lukt, spesielt ved kjøring i lav fart. 

Redigert av Radical4 (see edit history)
Link to post

Jeg vil tippe at reduksjon i forbruket vil bli rundt 40%. I tillegg slipper du olje og får en motor som går stillere, ikke minst i lave hastigheter og på tomgang. Å få en motor som er et betydelig antall år nyere vil trolig også ha betydning for driftssikkerhet for sesongen er kort og hjelpen på ferie når man trenger den!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Sønnen kjøpte jolle med en Yamaha 9,9 totakt fra seint 80 tall. Motoren startet lett og det var ingenting i vegen med den. Men jeg synes fordelene med en 4t er verd det. Vi bytta den til en Mercury Viking 4-takt. En god del tyngre motor men passet båten bedre. knapt hørbar på tomgang, og man kunne snakke sammen i masjfart!. Slappsølet med oljeblanding. Det beste av alt er å ha en helt ny motor som jeg vet får sitt rette stell og vedlikehold! Toppfart og akselrasjon ble bedre med 4t, men da er gasspjeld sperra fjernet.   fra 75totakt, ville jeg gått opp på 80-90 4t. Det er viktig å sjekke opp vekter på motorene i den klassen, for noen merker har nedtunet større motor, og andre opptunet en mindre motor..  vektene skiller ganske mye

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
11 minutes ago, Bårdp said:

Skiftet fra 50HK 2t til 50HK 4t på en Rana 530 for å få mindre forbruk. Det må vel sies å være den største tabben jeg noen gang har jort. Forbruket ble vel om jeg legger godviljen til kanskje 10% mindre og servisekostnadene flere hundrede prosent større.

Hvorfor steg servicekostnadene så mye?   i bunn og grunn er det jo motorolje som er forskjellen..  ventiljustering og reg reim er jo noe som det er ganske bra intervaller på, ellers er jo motorkonstruksjonen så og si samme.. moderne firetaktere har jeg opplevd veldig lite tull med..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

På den gamle 2t motoren skiftet jeg selv olje på undervannshuset en gang i året og det kostet meg en 50 lapp. På den nye motoren måtte den leveres inn til service en gang i året for at garantien skulle være gyldig. Og det kostet meg mange tusen. Hadde jeg da vist at forbruksreduksjonen ble så marginal som den ble hadde jeg aldri skiftet motor.

Link to post
3 minutes ago, Bårdp said:

På den gamle 2t motoren skiftet jeg selv olje på undervannshuset en gang i året og det kostet meg en 50 lapp. På den nye motoren måtte den leveres inn til service en gang i året for at garantien skulle være gyldig. Og det kostet meg mange tusen. Hadde jeg da vist at forbruksreduksjonen ble så marginal som den ble hadde jeg aldri skiftet motor.

Det er bare tull.. så lenge du følger serviceprogrammet selv og har kvitteringer på delene, gjelder garantien.  Fikk du utskrift på hva firmaet gjorde på disse servicene..  Jeg kjøpte motor ny av autorisert verksted, og det var ikke nevnt at jeg måtte levere inn motor for service..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Bårdp skrev 18 minutter siden:

På den gamle 2t motoren skiftet jeg selv olje på undervannshuset en gang i året og det kostet meg en 50 lapp. På den nye motoren måtte den leveres inn til service en gang i året for at garantien skulle være gyldig. Og det kostet meg mange tusen. Hadde jeg da vist at forbruksreduksjonen ble så marginal som den ble hadde jeg aldri skiftet motor.

 

Akkurat det med service i forhold til garantien hadde blitt det samme uansett motor... men det er klart mer service på en 4 t,  kontra en gammel 2 t. Effekt forskjellen er også merkbar, derfor større motor med 4 t og dermed høyere forbruk...

Men at det bare skulle skille 10% på de to var overaskende...

Nå har vel også Suzuki begynt med 2t med injection....

Link to post

Heisann og takker for svarene jeg har fått! Motoren er 1997 modell, hva denne er verdt på bruktmarkedet aner jeg ikke. Noen som vil tippe? Vedkommende som kjøpte denne båten og motoren når det var nytt, er en godt bekjent av familien og motor fremstår nesten som ny og lite brukt. Her er det snakk om 1 time eller 2 i året og fullt ettersyn på verksted årlig (forstå det di som kan). Om slik bruk trekker opp eller ned vet jeg ikke, men det er en kurant motor som jeg stoler 100% på. Jeg skal sjekke opp litt i vektforskjeller osv på forskjellige motorer. Båten som ligger vedsiden av vår, har en nyere mariner 4 takt og jeg sliter faktisk med å høre når denne sviver på tomgang. Virker deilig!

Link to post

Jeg tror du vil få redusert forbruket ditt med rundt 20% + at du slipper å kjøpe totaktsolje, en kostnad det og, men motivasjonen for ny motor bør ligge andre plasser enn redusert bensinforbruk. Jeg har kjøredata på denne konfigurasjonen hjemme, kan legge det ut i morgen hvis det er interresant.....

Mindre lukt, mindre støy og bedre driftsikkerhet pga ny motor, er vel det du må vektlegg.

 

Den gamle 75hk du har var vel den kraftigste på markedet i sin tid, men også den med klart høyest forbruk 34-36l/t på wot.

Jeg ville valgt 100-115 hk på denne for å opprettholde god akselerasjon og lavt støynivå på marsjfart, selv om den bare er godkjent for 90hk hvis jeg husker riktig.

 

 

 

 

Link to post

Jeg har aldri skjønt at 50 hk er noe annet på en to-takter enn på en fire-takter for en hk er da en hk uavhengig av om det danses foxtrott eller vals?

 

Skjønner heller ikke at det er så mye vanskeligere å gjøre service selv på en firetakter enn på en totakter og bortsett fra motorolje/filter så er det vel i bunn og grunn samme jobbe og det samme som skal skiftes og/eller smøres?

 

Og i forhold til garant og/eller reklamasjon så er reglene de samme for en totakter som for en firetakter mht hva man gjør selv, eller ikke.

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
glalaks skrev for 1 time siden:

Det du sparer i 2 taktsolje, går vel med i 4 taktsolje så det betyr ikke mye.

 

 

 

 

Tja, veldig avhengig av gangtid på motor. Da jeg hadde optimax 115 gikk det 8-12 L olje i sesongen, 900-1400 kr, men jeg kunne muligens kjøpt billigere olje, men valgte original.... Gangtid 60-70t i året ca.

4-taktsoljen mener jeg kostet ca 500 kr for 6L.

 

 

Link to post
56 minutes ago, Mouche said:

Jeg har aldri skjønt at 50 hk er noe annet på en to-takter enn på en fire-takter for en hk er da en hk uavhengig av om det danses foxtrott eller vals?

 

Skjønner heller ikke at det er så mye vanskeligere å gjøre service selv på en firetakter enn på en totakter og bortsett fra motorolje/filter så er det vel i bunn og grunn samme jobbe og det samme som skal skiftes og/eller smøres?

 

Og i forhold til garant og/eller reklamasjon så er reglene de samme for en totakter som for en firetakter mht hva man gjør selv, eller ikke.

 

 

 

En totakts forbrenningsmotor har helt forskjellig karakteristikk enn en firetakts forbrenningsmotor. Hva de yter på absoludt max turtal er egentlig ikke det mest relevante her.  Det er veldig mange som oppgir antall hk når det snakkes om motorstørrelser.  Boring slag og volum har like mye å si, hvordan er dreiemomentkurven. Går man på konstruksjoner som en semidiesel, så er det lite hk, men massiv svinghjulsenergi. en 20hk driver en skøyte like bra som en 6syl diesel med 150hk.  Når det gjelder småbåter teller også vekt på motor en god del, og 4t motorer er som regel en god del tyngre enn en totaktsmotor med samme antall hk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 6 timer siden:

 

Akkurat det med service i forhold til garantien hadde blitt det samme uansett motor... men det er klart mer service på en 4 t,  kontra en gammel 2 t.

 

Ikke når den ene må overholdes 100% for å opprettholde garanti, mens den andre (gamle) er langt utenfor garanttiden. Da blir det en praktisk og faktisk forskjell som kan utgjøre en del kroner. 

Link to post
Pinkvin skrev 13 minutter siden:

 

Ikke når den ene må overholdes 100% for å opprettholde garanti, mens den andre (gamle) er langt utenfor garanttiden. Da blir det en praktisk og faktisk forskjell som kan utgjøre en del kroner. 

 

Vel, det forstår alle...men en må sammenligne likt.. ny 2t og ny 4t...

Link to post
3 minutes ago, Ida Marie III said:

 

Vel, det forstår alle...men en må sammenligne likt.. ny 2t og ny 4t...

 

enig.. å samenligne utgifter med en motor som for lengst er utgått garnti og som skurer og går mot en årsny motor, blir feil å samenligne på alle måter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
6 hours ago, Radical4 said:

Heisann og takker for svarene jeg har fått! Motoren er 1997 modell, hva denne er verdt på bruktmarkedet aner jeg ikke. Noen som vil tippe? Vedkommende som kjøpte denne båten og motoren når det var nytt, er en godt bekjent av familien og motor fremstår nesten som ny og lite brukt. Her er det snakk om 1 time eller 2 i året og fullt ettersyn på verksted årlig (forstå det di som kan). Om slik bruk trekker opp eller ned vet jeg ikke, men det er en kurant motor som jeg stoler 100% på. Jeg skal sjekke opp litt i vektforskjeller osv på forskjellige motorer. Båten som ligger vedsiden av vår, har en nyere mariner 4 takt og jeg sliter faktisk med å høre når denne sviver på tomgang. Virker deilig!

 

1997 er forhistorisk - har skjedd massiv utvikling på utenbordsmotorer; ytelse, støy, forbruk. Du vil IKKE bli skuffet går du over til ny 4-takter.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post

At en hk er en hk tror jeg ikke man behøver å bruke allverdens tid på å "krangle" om, men at de forskjellige motorene oppfører seg forskjellig er hekt klart. Har tilstrekkelig erfaring med både valsetakt og foxtrott i de fleste størrelser til å være klar over det. Har i øyeblikket en 90hk Suzuki firetakter på en 18 fots bowrider og den er meget god til bruk for wakeboard/vannski/tube osv og står ike noe tilbake for totakterne etter min egen erfaring.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...