Radical4 Startet 7.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2018 (redigert) Hei. Har nå fått min askeladden 515 opp på hengeren etter en veldig fin sesong. Motoren er en mariner 75 2 takt. Motoren har svært lav gangtid siden ny, og den sviver veldig fint og er sprek. Hopper lett i plan med 5 voksne på 100kg+. Det eneste jeg har å utsette på motoren er forbruket. Uansett om jeg kjører alene eller med fullastet båt så drikker den mye. Vil jeg på denne type båt merke betydelig nedgang i forbruk ved å skifte til 75-90 4 takt? Hvordan vil effekten være sammenliknet med 2 takteren som står på i dag? Koster jo med ny/brukt motor så skal jo kjøre mye før det lønner seg, men jeg har litt ekstra i båtbudsjettet og lurer på om det kan være en grei oppgradering. Ungene klager på lukt og støy, noe jeg forstår da det til tider er kvalmende med 2 takts lukt, spesielt ved kjøring i lav fart. Redigert 7.Oktober.2018 av Radical4 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Årsmodell og restverdi påmotor? du tjener jo aldri inn det reduserte forbruket, men du har jo lyst på ny motor, og det nærmer seg jul... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Jeg vil tippe at reduksjon i forbruket vil bli rundt 40%. I tillegg slipper du olje og får en motor som går stillere, ikke minst i lave hastigheter og på tomgang. Å få en motor som er et betydelig antall år nyere vil trolig også ha betydning for driftssikkerhet for sesongen er kort og hjelpen på ferie når man trenger den! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Nå fins det jo nye totaktere med direkte innsprøytning, som går like stille som en 4 takt. Bruker mye mindre bensin...muligens det samme forbruket som 4takt.. Og ikke minst har samme effekten som 2 takt.... Hør med forhandlere...og les deg opp på de to alternativene... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Skiftet fra 50HK 2t til 50HK 4t på en Rana 530 for å få mindre forbruk. Det må vel sies å være den største tabben jeg noen gang har jort. Forbruket ble vel om jeg legger godviljen til kanskje 10% mindre og servisekostnadene flere hundrede prosent større. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Sønnen kjøpte jolle med en Yamaha 9,9 totakt fra seint 80 tall. Motoren startet lett og det var ingenting i vegen med den. Men jeg synes fordelene med en 4t er verd det. Vi bytta den til en Mercury Viking 4-takt. En god del tyngre motor men passet båten bedre. knapt hørbar på tomgang, og man kunne snakke sammen i masjfart!. Slappsølet med oljeblanding. Det beste av alt er å ha en helt ny motor som jeg vet får sitt rette stell og vedlikehold! Toppfart og akselrasjon ble bedre med 4t, men da er gasspjeld sperra fjernet. fra 75totakt, ville jeg gått opp på 80-90 4t. Det er viktig å sjekke opp vekter på motorene i den klassen, for noen merker har nedtunet større motor, og andre opptunet en mindre motor.. vektene skiller ganske mye Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 11 minutes ago, Bårdp said: Skiftet fra 50HK 2t til 50HK 4t på en Rana 530 for å få mindre forbruk. Det må vel sies å være den største tabben jeg noen gang har jort. Forbruket ble vel om jeg legger godviljen til kanskje 10% mindre og servisekostnadene flere hundrede prosent større. Hvorfor steg servicekostnadene så mye? i bunn og grunn er det jo motorolje som er forskjellen.. ventiljustering og reg reim er jo noe som det er ganske bra intervaller på, ellers er jo motorkonstruksjonen så og si samme.. moderne firetaktere har jeg opplevd veldig lite tull med.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bårdp Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 På den gamle 2t motoren skiftet jeg selv olje på undervannshuset en gang i året og det kostet meg en 50 lapp. På den nye motoren måtte den leveres inn til service en gang i året for at garantien skulle være gyldig. Og det kostet meg mange tusen. Hadde jeg da vist at forbruksreduksjonen ble så marginal som den ble hadde jeg aldri skiftet motor. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 3 minutes ago, Bårdp said: På den gamle 2t motoren skiftet jeg selv olje på undervannshuset en gang i året og det kostet meg en 50 lapp. På den nye motoren måtte den leveres inn til service en gang i året for at garantien skulle være gyldig. Og det kostet meg mange tusen. Hadde jeg da vist at forbruksreduksjonen ble så marginal som den ble hadde jeg aldri skiftet motor. Det er bare tull.. så lenge du følger serviceprogrammet selv og har kvitteringer på delene, gjelder garantien. Fikk du utskrift på hva firmaet gjorde på disse servicene.. Jeg kjøpte motor ny av autorisert verksted, og det var ikke nevnt at jeg måtte levere inn motor for service.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Bårdp skrev 18 minutter siden: På den gamle 2t motoren skiftet jeg selv olje på undervannshuset en gang i året og det kostet meg en 50 lapp. På den nye motoren måtte den leveres inn til service en gang i året for at garantien skulle være gyldig. Og det kostet meg mange tusen. Hadde jeg da vist at forbruksreduksjonen ble så marginal som den ble hadde jeg aldri skiftet motor. Akkurat det med service i forhold til garantien hadde blitt det samme uansett motor... men det er klart mer service på en 4 t, kontra en gammel 2 t. Effekt forskjellen er også merkbar, derfor større motor med 4 t og dermed høyere forbruk... Men at det bare skulle skille 10% på de to var overaskende... Nå har vel også Suzuki begynt med 2t med injection.... Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 ...skifte til 4-takt er verdt det for den reduserte støyen alene - de lager ikke bare mindre lyd, men fullstendig annerledes; mer behagelig. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Radical4 Svart 8.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Heisann og takker for svarene jeg har fått! Motoren er 1997 modell, hva denne er verdt på bruktmarkedet aner jeg ikke. Noen som vil tippe? Vedkommende som kjøpte denne båten og motoren når det var nytt, er en godt bekjent av familien og motor fremstår nesten som ny og lite brukt. Her er det snakk om 1 time eller 2 i året og fullt ettersyn på verksted årlig (forstå det di som kan). Om slik bruk trekker opp eller ned vet jeg ikke, men det er en kurant motor som jeg stoler 100% på. Jeg skal sjekke opp litt i vektforskjeller osv på forskjellige motorer. Båten som ligger vedsiden av vår, har en nyere mariner 4 takt og jeg sliter faktisk med å høre når denne sviver på tomgang. Virker deilig! Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Jeg tror du vil få redusert forbruket ditt med rundt 20% + at du slipper å kjøpe totaktsolje, en kostnad det og, men motivasjonen for ny motor bør ligge andre plasser enn redusert bensinforbruk. Jeg har kjøredata på denne konfigurasjonen hjemme, kan legge det ut i morgen hvis det er interresant..... Mindre lukt, mindre støy og bedre driftsikkerhet pga ny motor, er vel det du må vektlegg. Den gamle 75hk du har var vel den kraftigste på markedet i sin tid, men også den med klart høyest forbruk 34-36l/t på wot. Jeg ville valgt 100-115 hk på denne for å opprettholde god akselerasjon og lavt støynivå på marsjfart, selv om den bare er godkjent for 90hk hvis jeg husker riktig. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Det du sparer i 2 taktsolje, går vel med i 4 taktsolje så det betyr ikke mye. Må kjøre maaange timer for å spare noe mye. men komforten er jo en helt annen. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mouche Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Jeg har aldri skjønt at 50 hk er noe annet på en to-takter enn på en fire-takter for en hk er da en hk uavhengig av om det danses foxtrott eller vals? Skjønner heller ikke at det er så mye vanskeligere å gjøre service selv på en firetakter enn på en totakter og bortsett fra motorolje/filter så er det vel i bunn og grunn samme jobbe og det samme som skal skiftes og/eller smøres? Og i forhold til garant og/eller reklamasjon så er reglene de samme for en totakter som for en firetakter mht hva man gjør selv, eller ikke. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mort1 Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 glalaks skrev for 1 time siden: Det du sparer i 2 taktsolje, går vel med i 4 taktsolje så det betyr ikke mye. Tja, veldig avhengig av gangtid på motor. Da jeg hadde optimax 115 gikk det 8-12 L olje i sesongen, 900-1400 kr, men jeg kunne muligens kjøpt billigere olje, men valgte original.... Gangtid 60-70t i året ca. 4-taktsoljen mener jeg kostet ca 500 kr for 6L. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 56 minutes ago, Mouche said: Jeg har aldri skjønt at 50 hk er noe annet på en to-takter enn på en fire-takter for en hk er da en hk uavhengig av om det danses foxtrott eller vals? Skjønner heller ikke at det er så mye vanskeligere å gjøre service selv på en firetakter enn på en totakter og bortsett fra motorolje/filter så er det vel i bunn og grunn samme jobbe og det samme som skal skiftes og/eller smøres? Og i forhold til garant og/eller reklamasjon så er reglene de samme for en totakter som for en firetakter mht hva man gjør selv, eller ikke. En totakts forbrenningsmotor har helt forskjellig karakteristikk enn en firetakts forbrenningsmotor. Hva de yter på absoludt max turtal er egentlig ikke det mest relevante her. Det er veldig mange som oppgir antall hk når det snakkes om motorstørrelser. Boring slag og volum har like mye å si, hvordan er dreiemomentkurven. Går man på konstruksjoner som en semidiesel, så er det lite hk, men massiv svinghjulsenergi. en 20hk driver en skøyte like bra som en 6syl diesel med 150hk. Når det gjelder småbåter teller også vekt på motor en god del, og 4t motorer er som regel en god del tyngre enn en totaktsmotor med samme antall hk Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Og tro at hk er hk og dermed likt er det kanskje noen som gjør... Men dreiemoment er ofte langt viktigere en hk. Det oppgis i Newton... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Ida Marie III skrev for 6 timer siden: Akkurat det med service i forhold til garantien hadde blitt det samme uansett motor... men det er klart mer service på en 4 t, kontra en gammel 2 t. Ikke når den ene må overholdes 100% for å opprettholde garanti, mens den andre (gamle) er langt utenfor garanttiden. Da blir det en praktisk og faktisk forskjell som kan utgjøre en del kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Ang lukt. På små totaktere har jeg brukt ulike typer 2-t olje, noen lukter dritt, andre lukter mindre dritt osv. Er ikke mulig å bruke en annen olje for å bli kvitt lukta? Den som luktet "minst olje" var vel en eller annen "biologisk" variant jeg brukte en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Pinkvin skrev 13 minutter siden: Ikke når den ene må overholdes 100% for å opprettholde garanti, mens den andre (gamle) er langt utenfor garanttiden. Da blir det en praktisk og faktisk forskjell som kan utgjøre en del kroner. Vel, det forstår alle...men en må sammenligne likt.. ny 2t og ny 4t... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 3 minutes ago, Ida Marie III said: Vel, det forstår alle...men en må sammenligne likt.. ny 2t og ny 4t... enig.. å samenligne utgifter med en motor som for lengst er utgått garnti og som skurer og går mot en årsny motor, blir feil å samenligne på alle måter! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
amerelium Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 6 hours ago, Radical4 said: Heisann og takker for svarene jeg har fått! Motoren er 1997 modell, hva denne er verdt på bruktmarkedet aner jeg ikke. Noen som vil tippe? Vedkommende som kjøpte denne båten og motoren når det var nytt, er en godt bekjent av familien og motor fremstår nesten som ny og lite brukt. Her er det snakk om 1 time eller 2 i året og fullt ettersyn på verksted årlig (forstå det di som kan). Om slik bruk trekker opp eller ned vet jeg ikke, men det er en kurant motor som jeg stoler 100% på. Jeg skal sjekke opp litt i vektforskjeller osv på forskjellige motorer. Båten som ligger vedsiden av vår, har en nyere mariner 4 takt og jeg sliter faktisk med å høre når denne sviver på tomgang. Virker deilig! 1997 er forhistorisk - har skjedd massiv utvikling på utenbordsmotorer; ytelse, støy, forbruk. Du vil IKKE bli skuffet går du over til ny 4-takter. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Mouche Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 At en hk er en hk tror jeg ikke man behøver å bruke allverdens tid på å "krangle" om, men at de forskjellige motorene oppfører seg forskjellig er hekt klart. Har tilstrekkelig erfaring med både valsetakt og foxtrott i de fleste størrelser til å være klar over det. Har i øyeblikket en 90hk Suzuki firetakter på en 18 fots bowrider og den er meget god til bruk for wakeboard/vannski/tube osv og står ike noe tilbake for totakterne etter min egen erfaring. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Ida Marie III skrev 24 minutter siden: Vel, det forstår alle...men en må sammenligne likt.. ny 2t og ny 4t... Ingen tvil om en vil bytte til 4t, særlig hvis en kan la være å regne på det i kroner og øre ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.