Jump to content

Vurderer å skifte utenbordsmotor fra 2 til 4 takt (75-90hk) - råd søkes!

Radical4

Recommended Posts

Vel, jeg lærte ihvertfall noe nytt av denne tråden. Men problemet ligger altså ikke i gangarten,  men skyldes at designingeniørene har spesifisert materialer uten å kontrollere mot den galvaniske spenningsrekken. For meg er det ganske utrolig at det går an, og er helt åpenbart en reklamasjonsgrunn, etter min mening. Men det er klart, holder motoren i 10 år, så har selv ikke norske forbrukere mye å stille opp med :worry:

On 10/9/2018 at 8:55 PM, Bårdp said:

Huff her ble det mye rart. En HK er en HK uansett hvordan den blir fremskaffet. Når det kommer til dette med tæring måtte en på jobben min vrake en Mariner på runt 100HK fordi det kom vann i olja og reparasjon ikke var lønnsom.

Det er riktig. Ved et gitt turtall og fullt gasspådrag yter en firetakter og en totakter på 100Hk akkurat like mye. Men dreiemomentkurvene er forskjellige, så en totakter har et bedre "bånndrag" og vil nå opp i toppfart tidligere. Og en liten kommentart til videoen lenger oppe i tråden - denslags tester har null verdi så lenge man ikke bruker en optimal propell som passer til den båt/motorkombinasjonene man har. Jeg oppnådde både bedre aksellerasjon og 3 knop høyere topphastighet ved å gå ned to tommer i stigning på propellen i forhold til det motoren var levert med som standard - og som forrige eiere hadde kjør med i neste 30 år før jeg overtok båten. Så jeg ville lagt ned litt arbeid der - og hvis man kjøper ny båt, så bør man forlange at den propellen som står på motoren er tilpasset båten. Det sparer bensin også.

9 hours ago, fjordgrynt said:

Vel, jeg lærte ihvertfall noe nytt av denne tråden. Men problemet ligger altså ikke i gangarten,  men skyldes at designingeniørene har spesifisert materialer uten å kontrollere mot den galvaniske spenningsrekken. For meg er det ganske utrolig at det går an, og er helt åpenbart en reklamasjonsgrunn, etter min mening. Men det er klart, holder motoren i 10 år, så har selv ikke norske forbrukere mye å stille opp med :worry:

Helt enig!! jeg jobber med offshore konstruksjoner og der er vi jo svært nøye med hvilke materialer og legeriniger som blir brukt, samt bruk av isolator. Ting skal stå i det verst tenkelige korrosive miljø, så her er kun det beste og det rette godt nok. Selfølgelig har vi skjelden problemstilling med at ting skal være lettest mulig som i en motorkonstruksjon. Metalurgi er et veldig spennende fag og vet man hva man holder på med så kan man få til masse spennende.  Grunnen til at Honda Motorsykler, motorer de første Honda racingmotorer var så bra var at Soichiro Honda var en meget dyktig Metalurg i tillegg til konstruktør.  Da et flymekanikerverksted skulle lage en Replika av den 6-sylyndrede 250ccm sykkelen fra 60 tallet måtte de rive seg i håret og virkelig bruke de små grå for å finne ut hvilke legeringer dem hadde brukt! Det er en meget komplisert konstruksjon, men står jo så klart ikke i saltvann! hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Radical4 skrev On 9.10.2018 at 23.50:

Lurer på om jeg kanskje bare beholder den gode gamle 2 takteren jeg.

da sparer du jo masse penger , så du kan spandere på den en eller annen olje som ryker og lukter mye mindre i mellomtida :) 

Når det gjelder dreiemoment vs HK , så er de direkte avledet av hverandre,  enkelt sagt HK = NM x RPM (og så må det inn en omregningsfaktor her for å få enhetene til å stemme) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

17 minutes ago, ivar said:

da sparer du jo masse penger , så du kan spandere på den en eller annen olje som ryker og lukter mye mindre i mellomtida :) 

Når det gjelder dreiemoment vs HK , så er de direkte avledet av hverandre,  enkelt sagt HK = NM x RPM (og så må det inn en omregningsfaktor her for å få enhetene til å stemme) 

Klarer påhengsen din å løfte  4,5 tonn opp en meter i løpet av ett sekund, så yter den 60Hk. Har ikke testet i praksis - men det hadde jo vært utrolig morsomt å teste ut ! Et flott programkonsept for en ny naturvitenskapelig ungdomsserie på NrK - en slags hybrid av Newton og "ikke gjør dette hjemme" og Mythbusters. En sikker vinner - og jeg stiller gjerne opp som programleder !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...