Jump to content

Vurderer å skifte utenbordsmotor fra 2 til 4 takt (75-90hk) - råd søkes!


Radical4

Recommended Posts

Jeg fikk havari på min gamle totakter. Jeg hadde da noe av de samme dilemmaene. En av vurderingene var hvilken motor som ville holde lengst, en 2003 modell totakt eller en 2014 firtakt. Her er jeg faktisk litt usikker. Har vært litt problemer med noen år gamle firtaktere, en gammel totakter bare går og går. For min del bruker jeg ikke motoren nok til at bensinkostnadene har noe å si, kan kjøre veldig mange timer for å finansiere en service (som de fleste velger å ha på ny påhengsmotor). I mitt tilfelle ville ny kostet ca 10 000 kr i avskrivning i året (140 000 på 14 år, lenger er ikke realistisk).

 

De 17 000 jeg brukte i deler vil jeg si var vel anvendte penger, dette er 5 år siden og nå går motoren bedre en noensinne (to år siden jeg fant feilen som gjorde at den havarerte). Jeg er godt fornøyd med at jeg ikke byttet motor. Har brukt mange nye motorer, og jeg ser store fordeler i lav fart. Men i marsfart er jeg godt fornøyd. Jeg hadde ikke byttet.

Link to post
Mouche skrev for 3 timer siden:

At en hk er en hk tror jeg ikke man behøver å bruke allverdens tid på å "krangle" om, men at de forskjellige motorene oppfører seg forskjellig er hekt klart. Har tilstrekkelig erfaring med både valsetakt og foxtrott i de fleste størrelser til å være klar over det. Har i øyeblikket en 90hk Suzuki firetakter på en 18 fots bowrider og den er meget god til bruk for wakeboard/vannski/tube osv og står ike noe tilbake for totakterne etter min egen erfaring.

 

Her er test av Suzuki 40 Yamaha 40 Evinrude e-etc 40 og for litt ekstra sammenligning E-tec 30

 

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Det er betydelig forskjell på nyere totakt og firetakter.

Nye totaktsmotorer har eget konserveringsprogram for vinterkonservering der ekstra olje sprøytes inn. I tillegg sprøytes det inn en liten dose ekstra ved stopp av motor, for bedre ivaretakelsen av motor om den blir stående en stund.

Service består kun av gearoljeskift, pluggskift og anoder (færre anoder enn firetakter). Samt obligatorisk ferskvannskjøring.

 

Firetakter har flere anoder, registerreim,motorolje, og krever manuell konservering med olje. Pga den økte vekten en firetakter gir, er godset i motoren marginalt, noe som gjør den mer utsatt for tæring og lekkasjer i kjølekanaler og topplokk. Servicekostnadene blir høyere for firetakter uansett om det gjøre selv eller på verksted.

 

Totakter har bedre akselerasjon, samme forbruk, men blir allikevel noe dyrere pga oljeblanding. Egner seg til det meste med unntak av de som dorger mye. Fortsatt noe lettere enn tilsvarende hk størrelse i firetakter. På tomgang er lydbildet nærmest identisk på to og firetakter,på høyere turtall bråker totakteren noe mer, dog marginalt.

Brukes båten vinterstid med fare for frost og is, er totakter et bedre valg. Mer gods i motoren og tåler bedre å stå med undervannshuset nedsenket.

Link to post

Du må ikke finne på å bytte ut en gammel velfungerende totakter i en ny firtakter.

Nye firtaktere korroderer i stykker på noen få år.

Alt for mange nyere Suzuki og Yamaha motorer som selges på Finn med vann i olja.

Servicekostnadene blir høyere en  det du sparer i drivstoff.

 

Selg Marineren til meg …………..

Link to post

Tja, nettopp hatt en 90hk Suzuki fra 2007 på service/vinterkonservering og synes prisen på 5112,- var helt grei med skifte av oljer, filtre, anoder, plugger osv Motoren har kjede så trenger ikke tenke på reimskifte og i det hele tatt ikke hatt et eneste problem med denne motoren på nå i alt 12 sesonger. Har byttet impeller en gang, tre år siden, og det kostet en times arbeid på verkstedet. I fjor hoppet jeg over alt av service, kun konserverte, ferskvannskjørte og fyllte stabilisator på tanken siste turen før opplag.

Denne motoren tilhører generasjonen som hadde et problem med korrodering, men viste seg at imselv portør hadde fikset opp dette før motoren ble solgt via forhandler så alt greit der også.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg har service hvert 3 år og da til 6-7000,- så selv om du hopper over og tar annethvert år er det fortsatt dyrere en min e-etc på 150 hk. Men ikke avskrekkende. Kan ikke forestille meg at 2 års intervall med skikkelig konservering ikke skulle holde.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Har vært inne på samme tanke - det som er helt åpnbart en utfordring er at en 4-takter veier omtrent veldig mye mer enn den gamle to-takteren - og med prisen for å skfte i mente - det lønner seg rett og slett ikke. Man kan kjøre båten i 20 år før man har spart inn pengene på motorskiftet ved å bruke mindre bensin. Så jeg har slått fra meg den tanken - og så er jo litt kuult da, å kjøre en skikkelig god, gammel veteranpåhengs. Selv om den bråker og forurenser .... men man må ha perspektivet i orden. Ett cruiseskip på tomgang ved landligge forurenser mer en 10 småbåter gjennom hele levetiden deres - 30 år +,  hver eneste dag, Så jeg har ikke dårlig samvittighet.

Link to post
8 hours ago, Ida Marie III said:

Tror også de nye 2 takterene er fremtiden ang outboard motorer...

Er velkjent problematikk at 4 takterene sliter med koresjons problemer pga diverse legeringer.. 

 

Hvilke legeringer man bruker har jo ingenting med hvilken type motorkonstruksjon det er.. Så lenge det Amerikanske markedet vil ha 4t motorer er det det som er mest solgt foreløpig!  Kunne til nød hatt en G2 på hekken!   Hadde en Evinrude VRO for mange år siden, og var veldig fornøyd med motoren, men var et utrolig bråk og brukte mye bensin! hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
28 minutes ago, -morten- said:

 

Hadde en Evinrude VRO for mange år siden, og var veldig fornøyd med motoren, men var et utrolig bråk og brukte mye bensin! hehe

 

Har hatt en del av de gjennom årene og de større motorene, V6, var mye mykere/stillere enn V4. Lyd og lukt av disse minner fortsatt om mange gode somre og barna (godt voksne nå) tenker alltid sommer/ferie når de kjenner lukten av bensin og/eller lyden av en god gammel totakter!

Ser ellers stadig disse påstandene om at de nye firetakterne har så mye korrosjonsproblemer og det var vel en tråd her på forumet med utgangspunt at firetaktere kun har et forventet liv på ti år. Trolig like mye en myte som at batteriene på elbiler taper seg så mye at de er ubrukelige etter fem år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
-morten- skrev for 3 timer siden:

   Hadde en Evinrude VRO for mange år siden, og var veldig fornøyd med motoren, men var et utrolig bråk og brukte mye bensin! hehe

VRO er jo en museums gjenstand i denne sammenhengen...

E-teck motorene , altså de nye 2 t. er vel nettopp utviklet i USA for å holde de strenge utslippskravene i California...

Samt effekten en får med en totakter..

Korosjonsproblemer på 4 takter er velkjent...trenger ikke utdypes mer...

Link to post
Mouche skrev for 22 timer siden:

Jeg har aldri skjønt at 50 hk er noe annet på en to-takter enn på en fire-takter for en hk er da en hk uavhengig av om det danses foxtrott eller vals?

 

Skjønner heller ikke at det er så mye vanskeligere å gjøre service selv på en firetakter enn på en totakter og bortsett fra motorolje/filter så er det vel i bunn og grunn samme jobbe og det samme som skal skiftes og/eller smøres?

 

Og i forhold til garant og/eller reklamasjon så er reglene de samme for en totakter som for en firetakter mht hva man gjør selv, eller ikke.

 

 

Gadd ikke lese hele tråden så kanskje du har fått svar:-)

 

50 hk er 50hk, enig-men dreiemomentet er det stor forskjell på. Se på det slik: en sylinder som har en forbrenning hver gang stemplet går ned, eller en sylinder som har forbrenning annenhver gang stemplet går ned (4takt). 2 takteren har dobbelt så mange arbeidstakter og da vil den også ha et større moment. 

 

For å få likt moment i en 4 takt som i en to takt må slagvolumet økes med ca 30% sies det. (vi regna aldri på det når jeg hadde teorilære i motor på skolen)

Link to post
1 hour ago, anders1234 said:

Gadd ikke lese hele tråden så kanskje du har fått svar:-)

 

50 hk er 50hk, enig-men dreiemomentet er det stor forskjell på. Se på det slik: en sylinder som har en forbrenning hver gang stemplet går ned, eller en sylinder som har forbrenning annenhver gang stemplet går ned (4takt). 2 takteren har dobbelt så mange arbeidstakter og da vil den også ha et større moment. 

 

For å få likt moment i en 4 takt som i en to takt må slagvolumet økes med ca 30% sies det. (vi regna aldri på det når jeg hadde teorilære i motor på skolen)

En totakter er sprekere enn en 4-takter med samme antall HK. Jeg husker tilbake til da jeg var bare barnet - sånn16-17, en Suzuki GT 100 var betydelig sprekere enn enn Honda CB 100N - den førate totakter, og den andre firetakter. Selv om toppfarten var lik - så brukte Suzukien betydelig kortere tid for å nå opp i den. Så jeg regner med det samme gjelder for påhengser også. Mimre-mimre :rolleyes:

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
44 minutes ago, Tobiasitårnet said:

 

Ja, kjent problem på Suzuki fra 2006 til 2010, men ikke på senere modeller. Denne er løsningen på problemet; https://www.google.com/search?q=Suzuki+Outboard+Exhaust+Plug+-+Aluminum+Corrosion+FIX&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=13n3YpoG_GlHdM%3A%2CUPWJxAfhzeESMM%2C_&usg=AI4_-kQPnG4vr4K3dAwkojQ-FQY_VefWPg&sa=X&ved=2ahUKEwjj4rzf0PndAhWBk4sKHdnNAQIQ9QEwBHoECAUQBg#imgrc=13n3YpoG_GlHdM:

 

Var ikke nødvendig å bytte på min motor fra 2007 da importør hadde rettet på problemet ved kjøp og før utlevering til forhandler.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
fjordgrynt skrev for 3 timer siden:

Jeg synes det høres veldig rart ut - og bør aboslutt utdypes !

 

Som sagt velkjent...tror ikke du trenger google mye før du finner det...

Er ikke bare Suzuki som har slitt med det der, også Honda...

 

At dreiemoment åpenbart er ukjent for enkelte, forklarer muligens troen på at HK er HK...

Link to post

For å ta det ned på enkleste nivå...

En påhenger på 30 HK, er ikke engang i nærheten av kreftene i en 30 HK Semidiesel...

Dette eksempelet er en ytterlighet, bare for å visualisere den åpenbare forskjellen ….

Nøkkelordet er dreiemoment...

Som sagt, og tro at to motorer er identisk i styrke pga likt HK tall, er feil...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...