Jump to content

VP AQ41a, erfaringer?


janragnar

Recommended Posts

Viksund835 skrev for 3 timer siden:

Vi har en TAMD41P. Alle 41 motorene skal være bygget på samme blokk såvidt så jeg vet, men ikke alle har like mange hk. I vår 41 mister vi nemlig 12hk i vinkelgiret, så vi har 188hk, ikke 200hk. Kan det være en lignende problemstilling hos deg?

Hei å takk for svar. du skriver vinkelgiret, er ikke helt sikker på hva du mener. Det er drev (290)på den båten jeg lurer på hvis det sier deg noe mere

Link to post

41 motoren er levert med et utall av forskjellige gir og drev løsninger. Og med effektuttak fra 60-200Hk alt etter hva den skulle brukes till. Motoren er vel noe av det beste Volvo ar produsert og således et sikkert kjøp. Den er også produsert i et stort antall noe som sikrer god tilgang på deler. Men klart det begynner å bli gamle saker.

Link to post

AQAD41a som jeg vil tro du ser på, har 200 hk, men oppgis ofte å ha f.eks. 186 eller 191. Det stammer fra tiden hvor vi betalte hk-avgift i Norge, og der var aksept for å betale avgift på propellakseleffekt, og ikke veivakseleffekt.

 

Motoren finnes også som 41b osv. De senere hadde P til etternavn, og ble laget etter at de nye, større motorene (KAD42/43, 44, 300) kom på markedet.

a-motoren er den eldste, og forsåvidt en OK motor. De ryker ofte en del, spes. ved kaldstart. Trenger vedlikehold som alt annet, og som alt annet blir det gammelt. Påkostninger må påregnes. Ta med en dyktig mekaniker på befaring, så slipper du å kjøpe noe som trenger nye kjølere, nytt eksosbend osv osv med en gang.

 

Jeg er mer skeptisk til gammelt drev. Det mest vanlige på disse er vel 290DP. Min personlige erfaring er, at motoren holder, men at der er mye kluss med et gammelt drev.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Vaagen skrev for 6 timer siden:

AQAD41a som jeg vil tro du ser på, har 200 hk, men oppgis ofte å ha f.eks. 186 eller 191. Det stammer fra tiden hvor vi betalte hk-avgift i Norge, og der var aksept for å betale avgift på propellakseleffekt, og ikke veivakseleffekt.

 

Motoren finnes også som 41b osv. De senere hadde P til etternavn, og ble laget etter at de nye, større motorene (KAD42/43, 44, 300) kom på markedet.

a-motoren er den eldste, og forsåvidt en OK motor. De ryker ofte en del, spes. ved kaldstart. Trenger vedlikehold som alt annet, og som alt annet blir det gammelt. Påkostninger må påregnes. Ta med en dyktig mekaniker på befaring, så slipper du å kjøpe noe som trenger nye kjølere, nytt eksosbend osv osv med en gang.

 

Jeg er mer skeptisk til gammelt drev. Det mest vanlige på disse er vel 290DP. Min personlige erfaring er, at motoren holder, men at der er mye kluss med et gammelt drev.

Hei å takk for svar. Motoren har hatt regelmessig vedlikehold, byttet varmeveksel for 2 sesonger siden. ja begynner å bli gammel denne så må nok regne med litt fiksing.

Link to post

Her har du en liste nedenfor over ulike varianter av 41-motoren. Som du ser ble den produsert i mange ulike varianter fra oppstart i 1986 da den avløste 40-motoren, og helt til 2005 hvor den vel kan sies å ha blitt avløst av D3 evt D4-motorene.

 

Først diverse Volvo Penta bokstavkoder:

 

T= Turbo 

A= After cooler 

K=Kompressor

D=Diesel

AQ = Drev + Turbo

AQ = Drev/Hekaggregat m/turbo – alle drevversjoner har turbo, selv om det ikke inngår bokstaven «T» i benevnelsen

 

Eks: AQAD = Drev, Turbo, After Cooler, Diesel

 

Så ble det vel forklart i et tidligere innlegg dette med at du får ulik effekt avhengig av om du måler på svinghjulet eller ut på drev eller aksling og propell. Setter du motoren i benk og måler på "bobtail"-motor så får du sammenlignbare størrelser. Noen giroppsett stjeler mange hester og i den perioden hvor du betalte kr 200 pr hk, så var det jo absolutt lønnsomt for selgeren å selge motoren med 188 hk i stedet for 200 som var reell ytelse.

 

Modell Hk Fra Til
AD 41A 200 1988 1989
AD 41B 200 1989 1993
AD 41D 200 1993 1994
AD 41L-A 165 1994 1998
AD 41P-A 200 1994 2005
AQAD 41A 200 1986 1989
AQAD 41B 200 1991 1993
AQAD 41D 200 1993 1994
AQD 41A 150 1986 1989
D 41A 150 1988 1989
D 41B 150 1989 1993
D 41D   1993 1994
D 41L-A 150 1994 1998
TAMD 41A 200  1986 1989
TAMD 41B 145-200  1989 1993
TAMD 41D 145  1993 1994
TAMD 41H 145  1998 2004
TAMD 41H-A 145  1994 1998
TAMD 41H-B 145  1999 1999
TAMD 41L 200  1994 2000
TAMD 41M-A 170  1994 2004
TAMD 41M-B 170  1998 1999
TAMD 41P 200  1998 2005
TAMD 41P-A 200  1994 2005
TAMD 41P-B 200  1998 1999
TMD 41A 150  1986 1988
TMD 41B 150  1989 1993
TMD 41D 150  1993 1994
TMD 41L-A 150  1994 1997
Link to post

Søgne dykkerklubb kjørte en slik i 4000 timer.

Endel vedlikehold underveis, men mye bra.

Byttet kjøler som begynte å lekke. Rustet hull akkurat der saltvannet kommer ut i eksosen (sjekkes ved å kakke med en spiss hammer i ytterradien. Byttet dynamo og starter i løpet av de årene vi hadde den.

Biter fra impeller går motstrøms og legger seg i slangen som kommer fra drevet. Det er en skjøt på slangen på babord midt på blokka, og her stopper impellerbitene.

Feil på ei lita fjær som skulle holde oppe oljetrykket på tomgang.

Stort sett godt fornøyd.

Mons

Link to post
  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...