janragnar Startet 9.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2018 Hei, vurderer å kjøpe meg ny båt, en windy 8600 med volvo penta AQ 41a 190hk motor. Har prøvd å finne noe info om motoren på nette, uten hell. Noen som har erfaring med båten å eventuelt motoren? Er AQ ,AQAD41A samme motor? noen er 190 hk å noen 200hk, hva er forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
Tageiru Svart 9.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 Vi har en TAMD41P. Alle 41 motorene skal være bygget på samme blokk såvidt så jeg vet, men ikke alle har like mange hk. I vår 41 mister vi nemlig 12hk i vinkelgiret, så vi har 188hk, ikke 200hk. Kan det være en lignende problemstilling hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
janragnar Svart 9.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 Viksund835 skrev for 3 timer siden: Vi har en TAMD41P. Alle 41 motorene skal være bygget på samme blokk såvidt så jeg vet, men ikke alle har like mange hk. I vår 41 mister vi nemlig 12hk i vinkelgiret, så vi har 188hk, ikke 200hk. Kan det være en lignende problemstilling hos deg? Hei å takk for svar. du skriver vinkelgiret, er ikke helt sikker på hva du mener. Det er drev (290)på den båten jeg lurer på hvis det sier deg noe mere Sitér dette innlegget Link to post
Maufen Svart 9.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 Hade en 41A i förra båten. Fantastisk stryktålig och stabil motor, inget elektronik som kan strula och det mesta kan man själv laga. Nackdelen med motorn är att den ryker kraftigt, främst vid start.... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 41 motoren er levert med et utall av forskjellige gir og drev løsninger. Og med effektuttak fra 60-200Hk alt etter hva den skulle brukes till. Motoren er vel noe av det beste Volvo ar produsert og således et sikkert kjøp. Den er også produsert i et stort antall noe som sikrer god tilgang på deler. Men klart det begynner å bli gamle saker. Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 (redigert) AQAD41a som jeg vil tro du ser på, har 200 hk, men oppgis ofte å ha f.eks. 186 eller 191. Det stammer fra tiden hvor vi betalte hk-avgift i Norge, og der var aksept for å betale avgift på propellakseleffekt, og ikke veivakseleffekt. Motoren finnes også som 41b osv. De senere hadde P til etternavn, og ble laget etter at de nye, større motorene (KAD42/43, 44, 300) kom på markedet. a-motoren er den eldste, og forsåvidt en OK motor. De ryker ofte en del, spes. ved kaldstart. Trenger vedlikehold som alt annet, og som alt annet blir det gammelt. Påkostninger må påregnes. Ta med en dyktig mekaniker på befaring, så slipper du å kjøpe noe som trenger nye kjølere, nytt eksosbend osv osv med en gang. Jeg er mer skeptisk til gammelt drev. Det mest vanlige på disse er vel 290DP. Min personlige erfaring er, at motoren holder, men at der er mye kluss med et gammelt drev. Redigert 10.Oktober.2018 av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
janragnar Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Vaagen skrev for 6 timer siden: AQAD41a som jeg vil tro du ser på, har 200 hk, men oppgis ofte å ha f.eks. 186 eller 191. Det stammer fra tiden hvor vi betalte hk-avgift i Norge, og der var aksept for å betale avgift på propellakseleffekt, og ikke veivakseleffekt. Motoren finnes også som 41b osv. De senere hadde P til etternavn, og ble laget etter at de nye, større motorene (KAD42/43, 44, 300) kom på markedet. a-motoren er den eldste, og forsåvidt en OK motor. De ryker ofte en del, spes. ved kaldstart. Trenger vedlikehold som alt annet, og som alt annet blir det gammelt. Påkostninger må påregnes. Ta med en dyktig mekaniker på befaring, så slipper du å kjøpe noe som trenger nye kjølere, nytt eksosbend osv osv med en gang. Jeg er mer skeptisk til gammelt drev. Det mest vanlige på disse er vel 290DP. Min personlige erfaring er, at motoren holder, men at der er mye kluss med et gammelt drev. Hei å takk for svar. Motoren har hatt regelmessig vedlikehold, byttet varmeveksel for 2 sesonger siden. ja begynner å bli gammel denne så må nok regne med litt fiksing. Sitér dette innlegget Link to post
janragnar Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Er det ett annet drev som kan brukes til motoren eventuelt som er nyere? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Her har du en liste nedenfor over ulike varianter av 41-motoren. Som du ser ble den produsert i mange ulike varianter fra oppstart i 1986 da den avløste 40-motoren, og helt til 2005 hvor den vel kan sies å ha blitt avløst av D3 evt D4-motorene. Først diverse Volvo Penta bokstavkoder: T= Turbo A= After cooler K=Kompressor D=Diesel AQ = Drev + Turbo AQ = Drev/Hekaggregat m/turbo – alle drevversjoner har turbo, selv om det ikke inngår bokstaven «T» i benevnelsen Eks: AQAD = Drev, Turbo, After Cooler, Diesel Så ble det vel forklart i et tidligere innlegg dette med at du får ulik effekt avhengig av om du måler på svinghjulet eller ut på drev eller aksling og propell. Setter du motoren i benk og måler på "bobtail"-motor så får du sammenlignbare størrelser. Noen giroppsett stjeler mange hester og i den perioden hvor du betalte kr 200 pr hk, så var det jo absolutt lønnsomt for selgeren å selge motoren med 188 hk i stedet for 200 som var reell ytelse. Modell Hk Fra Til AD 41A 200 1988 1989 AD 41B 200 1989 1993 AD 41D 200 1993 1994 AD 41L-A 165 1994 1998 AD 41P-A 200 1994 2005 AQAD 41A 200 1986 1989 AQAD 41B 200 1991 1993 AQAD 41D 200 1993 1994 AQD 41A 150 1986 1989 D 41A 150 1988 1989 D 41B 150 1989 1993 D 41D 1993 1994 D 41L-A 150 1994 1998 TAMD 41A 200 1986 1989 TAMD 41B 145-200 1989 1993 TAMD 41D 145 1993 1994 TAMD 41H 145 1998 2004 TAMD 41H-A 145 1994 1998 TAMD 41H-B 145 1999 1999 TAMD 41L 200 1994 2000 TAMD 41M-A 170 1994 2004 TAMD 41M-B 170 1998 1999 TAMD 41P 200 1998 2005 TAMD 41P-A 200 1994 2005 TAMD 41P-B 200 1998 1999 TMD 41A 150 1986 1988 TMD 41B 150 1989 1993 TMD 41D 150 1993 1994 TMD 41L-A 150 1994 1997 Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Såvidt jeg vet, er du henvist til å bruke de gamle drevtypene på denne motoren (der finnes noen av disse som ikke heter 290, men som i realiteten har samme innmaten, og ikke er noe særlig bedre). Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
mons Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Søgne dykkerklubb kjørte en slik i 4000 timer. Endel vedlikehold underveis, men mye bra. Byttet kjøler som begynte å lekke. Rustet hull akkurat der saltvannet kommer ut i eksosen (sjekkes ved å kakke med en spiss hammer i ytterradien. Byttet dynamo og starter i løpet av de årene vi hadde den. Biter fra impeller går motstrøms og legger seg i slangen som kommer fra drevet. Det er en skjøt på slangen på babord midt på blokka, og her stopper impellerbitene. Feil på ei lita fjær som skulle holde oppe oljetrykket på tomgang. Stort sett godt fornøyd. Sitér dette innlegget Mons Link to post
janragnar Svart 15.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2019 Hei, prøver å løfte denne igjen, da kjøp kanskje blir gjort i løpet av påsken. Noen andre som har erfaring med denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Westpoint Svart 15.April.2019 Del på Facebook Svart 15.April.2019 Gode motorer dette. Generelt godt rykte. Men som andre også skriver er dei begynt å bli gamle....og ting kan jo skje. Men eg sjølv har forgjengeren, en 40 motor som er 40 år gammel, med like gammelt aggregat (280). Funker helt supert og er mykje i bruk sommer som vinter. Lykke til, slå til? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.