Jump to content

Hvordan med penger til båt kjøp/salgs

Murphy's law

Recommended Posts

Ring banken din, så får du beskrevet hvordan dette gjøres. Mener navnet er straksbetaling. Da betaler kjøper på en måte som ikke kan tilbakekalles (normal nettbank kan reverseres). Selger kontakter sin nettbank, og ser at pengene har kommet inn noen minutter etter overførsel. OBS, kommer ikke pengene kan kjøper reversere transaksjon. Stol bare på egen nettbank. 

Men jeg hadde ikke stolt på noe fra nettet. Kontakt banken din, de kan beskrive dette enkelt. 

Gjensidige Bank har straksbetaling i nettbanken, koster noen få kroner i gebyr.

Når jeg kjøpte båt brukte jeg denne og selger fikk opp beløpet på sin konto i samme sekund (selv om han hadde ulik bank)

Når jeg solgte, hadde vi begge konto i Sparebanken Vest og da fikk jeg automatisk pengene rett inn på konto.

Hvis dette ikke lar seg gjøre, hadde jeg brukt bankremisse

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Når jeg solgte "gamlebåten" betalte kjøper 10 % i forkant (jeg la ut på tur for å levere båten), og deretter resten ved overlevering. Gjorde dette i nettbanken/mobilbanken mens jeg var der. Jeg fikk også se at pengene var gått ut av konto og ikke kunne trekkes tilbake. Sum var ca 600.000,-.

Alternativt hadde jeg brukt bankremisse.

Jeg har Skandiabanken (SBanken).  Da jeg kjøpte båt i sommer brukt til ca 220.000 brukte jeg funksjonen "Belast Umiddelbart" i nettbutikken.  Da kan ikke jeg som kjøper reversere/stoppe betalingen, og en kvittering kan hentes ut som vises til selger.  Selve overføringen tar vanlig tid (fra 1 time til neste dag avhengig av når på døgnet dette gjøres), men kjøperen er trygg på at pengene er på vei.s

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...