Gullfisk Startet 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2018 Sitter og ser på værmeldinger for ommerådet Jæren til Lista om dagen, for å planlegge hentetur fra Stavanger til Moss. Turen blir tidligst fra mandag 15/10, men været må bestemme. Ser på Yr, Windy.com og storm. Når det gjelder Windy, så er det tre valgmuligheter, icon, ecmvf og GFS 22km. Meldingene synes å sprike endel mellom disse, feks kan mandagen kanskje se brukbar ut på GFS, men hvilken stemmer best erfaringsmessig?? Har ikke noe erfaring fra strekket, bortsett fra med MTB, så ønsker råd for vær å gå i. Ser for meg at lite vind, gjerne nordvest vil være bra, men det blåser godt om dagen. Har lyst å ta det på rimelig stille vann, i hvertfall vær hvor vi kan ha fart uten å ha det ubehagelig. Ønsker å ta Jæren til Lista i ett strekk. Ønsker råd og erfaringer om både vær og ruter, hvor fort legger sjøen seg, og hvor stort værvindu bør vi ha. Båten er en Viknes 1030. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Har du sjekket https://www.barentswatch.no/bolgevarsel Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gullfisk Svart 9.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Har såvidt sett på den, men går ikke så langt frem som tidligste avreise enda. Ser for meg den kan være grei litt nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Jeg bruker alltid yr. Sjekk været på Obrestad, Lista og Lindesnes fyr. Da får du værmelding på de mest utsatte steder. Si gjerne fra om du trenger noe mer assistanse. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
amerelium Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Yr er nesten mistenkelig nøyaktige, såfremt det ikke er lenger enn 48 timer frem i tid Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Lazyjack Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 amerelium skrev 22 minutter siden: Yr er nesten mistenkelig nøyaktige, såfremt det ikke er lenger enn 48 timer frem i tid Mistenker du at de jukser, at de faktisk VET hvordan været blir? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 På Windy ser det ut som det blir en fin NV på mandag, men ser kanskje ikke ut som YR er helt enig. Får ikke time for time oppløsning enda, så litt grovt. Hvordan tolker dere med erfaring fra ommerådet mandagen? Kan det være noe å satse på for en noenlunde behaglig passering? Det skal vel ikke mye SV til før farten må ned, og turen blir lenger? Vet fra hentetråder at du har mye erfaring, Bjørn, så kom gjerne med betraktninger og råd Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Kikker mye på Windy når jeg tenker på wind og som regel er ecmwf 9km den mest stabile Derimot når jeg transporterer båter ned Vestlanskysten da ser jeg på den som velger det verste været ...føler jeg har litt mere margin da Tro på det værste og alt som er bedre er bonus ...Jæren er uansett lunefull og ting skjer raskt på strekken Et lite hull på Mandag evt. søndags ettermiddag/kveld/ natt men da må du holde godt klar av land for er mye teiner i vannet nå (hummerfiske) Erfaringsmessig er den beste tiden grytidlig eller sent dvs. den tiden solen ikke påvirker vinden God tur Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Gullfisk Svart 10.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Kommer evt til Stavanger med nattoget ca kl 7. Hvor langt ut må man for å slippe unna teiner da? 60-100 m dybde? Får følge med på været i dagene fremover, så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Det vinduet er usikkert. i dag er vinduet ikke stort. Vel 12 timer i 20 K pluss bunkring. Og legger havet seg så fort som Windy sier. Mandag kl21 Styggen, har kommer tirsdag kl 23 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
LALUNA II Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 (redigert) Dønninger er ikke det største problemet det er vinden så gjelder at den holder seg unna ..og ja mye av sjøen legger seg fort men noe tungsjø henger nok litt igjen. Er nok lite teiner utenfor 60 >100 meter ja .....mest av de i nærheten av tettsteder og havner ;-) JA vinduet er ikke sikkert enda mye kan skje nå på denne årstiden bare å følge med . Fordelen her er at sjøen er bakfra Jeg ser på været mandag 15 bare så vi er enige om det Roger Jo ;-) Ville kanskje sett om jeg hadde kommet frem til båten kvelden i forveien så sparer du et par timer på klargjøring og å gjøre deg kjent ombord sjekke olje filter reimer etc... Redigert 10.Oktober.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 LALUNA II skrev for 1 time siden: Dønninger er ikke det største problemet det er vinden så gjelder at den holder seg unna ..og ja mye av sjøen legger seg fort men noe tungsjø henger nok litt igjen. Jeg ser på været mandag 15 bare så vi er enige om det Roger Jo ;-) Ville kanskje sett om jeg hadde kommet frem til båten kvelden i forveien så sparer du et par timer på klargjøring og å gjøre deg kjent ombord sjekke olje filter reimer etc... Enig om mandag , men tirsdag prognosen kan fort komme før, eller dø ut. er vel ikke før på lørdag/søndag en tør håpe.. Enig i at hvis prognosen ser ut til å holde, så hadde jeg hvert i Stavanger Søndag. vi får kryss det som krysses kan og håpe. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gullfisk Svart 10.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Håper å nå Mandal i det vinduet, om det blir slik. Resten er en del innaskjærsmuligheter og kortere strekk. Ingen som har administrator rettigheter på windy, og kan skyve over et pent høytrykk? Starter med fulle tanker, nye filter, reimer og impeller er med. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Hva fart er det i båten på marsj ? Regner med du har klargjort M-AIS for turen for en kan ikke gå uten at kystens vokterer ser deg og kan gi bistand hvis nødvendig ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
amerelium Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 22 hours ago, Lazyjack said: Mistenker du at de jukser, at de faktisk VET hvordan været blir? ...det virker noen ganger nesten som de har gjort en avtale med noen... som når det begynner å regne på minuttet det er meldt halvannet døgn i forveien Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Jeg synes det værvinduet fra søndag er veldig lite. Mandagen er jo også grei. Men på tirsdag kommer det skikkelig styggevær. Ofte sender slikt vær sjø i forveien. Å med noe gammel sjø fra før kan det bli noe rotesjø. Det vet du egentlig ikke før du er midt utpå der. Det kan bli greit. Men det kan og bli en strevsom tur. Se vær utvikling fremover mot helgen. Bildet blir tydeligere jo nærmere du kommer. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Bjørn Løvjomås skrev 23 minutter siden: Jeg synes det værvinduet fra søndag er veldig lite. Mandagen er jo også grei. Men på tirsdag kommer det skikkelig styggevær. Ofte sender slikt vær sjø i forveien. Det var prognosen for i går det, i dag var det vekk. en får vente å se. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
LALUNA II Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 JA ser været har endret seg på prognosen så ikke godt å beregne noe sikkert flere dager i forveien bare å være klar når det dukker opp igjen ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Gullfisk Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Båten har en rolig marsjfart på 19kn på ca 2700omdr. Viknes 1030 med 369hk Yanmar. Har lastet ned oncourse og begynt å se på det med m-ais, men litt nytt for meg foreløpig. Ser ut som det vinduet er veldig variabelt, blir spennende å se hvordan det utvikler seg. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Jæren og Lista går fort om du kan holde marsjfart. Fra Farsund og østover er det jo lettere med mye innaskjærs. Bølgehøyde er en ting, det er avstanden mellom toppene som er problemet ( og det oppdager du ikke før du er der) Har jo en kortere 880, men kjørte den helt ut av vann i ca 9 knop ved Lindesnes under særdeles grapsete forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 (redigert) Ser ut som vinduet ble lukket foreløpig. Hvertfall på YR. Redigert 11.Oktober.2018 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Været er ustabilt nå. Det er litt dumt med tanke på båtfrakt Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gullfisk Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Har begynt å se litt mot torsdag 18. også jeg nå. Da har vi bedre mulighet til å komme på plass dagen før også. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 (redigert) Var ikke fullmåne et vær tegn? Dette er ruglet, må båten over nu? Redigert 11.Oktober.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gullfisk Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 (redigert) Nei, den må ikke over nå. Vil gjerne ha den hjem, men ikke uansett. Da klarer jeg å vente en stund. Har lyst på en fin tur ? Her på Østlandet er det ofte fine dager når det blir kaldere. Er det sånn i vest også? Redigert 11.Oktober.2018 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.