Jump to content

Hvilken værmelding er best for å planlegge hentetur Stavanger - Moss

Gullfisk

Recommended Posts

Sitter og ser på værmeldinger for ommerådet Jæren til Lista om dagen, for å planlegge hentetur fra Stavanger til Moss. Turen blir tidligst fra mandag 15/10, men været må bestemme. Ser på Yr,  Windy.com og storm. Når det gjelder Windy, så er det tre valgmuligheter, icon, ecmvf og GFS 22km. Meldingene synes å sprike endel mellom disse, feks kan mandagen kanskje se brukbar ut på GFS, men hvilken stemmer best erfaringsmessig??

Har ikke noe erfaring fra strekket, bortsett fra med MTB, så ønsker råd for vær å gå i. Ser for meg at lite vind, gjerne nordvest vil være bra, men det blåser godt om dagen. Har lyst å ta det på rimelig stille vann, i hvertfall vær hvor vi kan ha fart uten å ha det ubehagelig. Ønsker å ta Jæren til Lista i ett strekk. Ønsker råd og erfaringer om både vær og ruter, hvor fort legger sjøen seg, og hvor stort værvindu bør vi ha. Båten er en Viknes 1030.

På Windy ser det ut som det blir en fin NV på mandag, men ser kanskje ikke ut som YR er helt enig. Får ikke time for time oppløsning enda, så litt grovt. Hvordan tolker dere med erfaring fra ommerådet mandagen?  Kan det være noe å satse på for en noenlunde behaglig passering? Det skal vel ikke mye SV til før farten må ned, og turen blir lenger? 

Vet fra hentetråder at du har mye erfaring, Bjørn, så kom gjerne med betraktninger og råd:smiley:

Kikker mye på Windy når jeg tenker på wind og som regel er ecmwf 9km den mest stabile
Derimot når jeg transporterer båter ned Vestlanskysten da ser jeg på den som velger det verste været ...føler jeg har litt mere margin da
Tro på det værste og alt som er bedre er bonus ...Jæren er uansett lunefull og ting skjer raskt på strekken
Et lite hull på Mandag evt. søndags ettermiddag/kveld/ natt men da må du holde godt klar av land for er mye teiner i vannet nå (hummerfiske)
Erfaringsmessig er den beste tiden grytidlig eller sent dvs. den tiden solen ikke påvirker vinden
God tur

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Dønninger er ikke det største problemet det er vinden så gjelder at den holder seg unna ..og ja mye av sjøen legger seg fort men noe tungsjø henger nok litt igjen.
Er nok lite teiner utenfor 60 >100 meter ja .....mest av de i nærheten av tettsteder og havner ;-)

JA vinduet er ikke sikkert enda mye kan skje nå på denne årstiden bare å følge med .
Fordelen her er at sjøen er bakfra
Jeg ser på været mandag 15 bare så vi er  enige om det Roger Jo ;-)

Ville kanskje sett om jeg hadde kommet frem til båten kvelden  i forveien så sparer du et par timer på klargjøring og å gjøre deg kjent ombord sjekke olje filter reimer etc...

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

LALUNA II skrev for 1 time siden:

Dønninger er ikke det største problemet det er vinden så gjelder at den holder seg unna ..og ja mye av sjøen legger seg fort men noe tungsjø henger nok litt igjen.
Jeg ser på været mandag 15 bare så vi er  enige om det Roger Jo ;-)
Ville kanskje sett om jeg hadde kommet frem til båten kvelden  i forveien så sparer du et par timer på klargjøring og å gjøre deg kjent ombord sjekke olje filter reimer etc...

Enig om  mandag , men tirsdag prognosen kan fort komme før, eller dø ut.

er vel ikke før på lørdag/søndag en tør håpe..

Enig i at hvis prognosen ser ut til å  holde,  så hadde jeg hvert i Stavanger Søndag.

vi får kryss det som krysses kan og håpe.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg synes det værvinduet fra søndag er veldig lite. Mandagen er jo også grei. Men på tirsdag kommer det skikkelig styggevær. Ofte sender slikt vær sjø i forveien. Å med noe gammel sjø fra før kan det bli noe rotesjø. Det vet du egentlig ikke før du er midt utpå der. Det kan bli greit. Men det kan og bli en strevsom tur. 

Se vær utvikling fremover mot helgen. Bildet blir tydeligere jo nærmere du kommer.

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...