Ravis Startet 10.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2018 Er det normalt at det skal ruste så fort? Rekka: Dette bildet er tatt 2mnd etter sjøsetting Under listen: Tatt 2mnd etter sjøsetting Mulig jeg er pertentlig, men jeg forventer ikke sånt som dette så snart. Er for kravstor? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 (redigert) Ravis skrev for 2 timer siden: Er det normalt at det skal ruste så fort? Det du viser på de to første bildene må vel være vanlig svart stål, altså ikke rustfritt? Rusten under rekka er behandlet i denne tråden:Rust rekkverk Uttern d77 Edit: Ser nå at det er ei gummilist du har på de to første bildene. Første gang jeg så på det, så det ut som om alt var et stykke rustent stål. Redigert 10.Oktober.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 10.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 (redigert) Takk for svar! Ja, under lista der er det stifter(sikkert vanlig svartstål). Er det virkelig OK i marint miljø?? Jeg er også forundret over at det ikke er pakning eller annen beskyttelse mellom rekka og skroget. Det som den Utterntråden diskuterer burde være velkjent? Redigert 10.Oktober.2018 av Ravis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 Det som skjer hos deg er ingen bombe. Slik rust er også velkjent. Dårlig håndtverk fra produsenten. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 Nå er jo Askeladden produsert i Polen.. ikke i Norge så da har jeg mine tanker om kvaliteten. For og holde kostnadene nede måtte de jo flytte produksjonen til Polen, dette gjelder også mange andre norske merker som engang var kjent for kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 Både Askeladden og Windy produserer sine båter i Polen ved samme stedet nå. Det har nok vært en del inkjøring med å få de polske til å gjøre jobben like grundig som de norske, men materialvalg og kvalitetskontroll er det jo båtbyggerne selv som utfører. Alt er presset på pris og da får man slike ting. Er jo enkelt å rengjøre, men fremdeles irriterende! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sørlandet2 Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 Det ser vel ut som flere produsenter plages med rust på syrefast. Ser Nordkapp omtaler det i denne filmen. Deres anbefalinger er vask med syre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 (redigert) Syrefast (AISI 316) er i seg selv ikke fullstendig passivt mot sjøvann. Gitt visse miljøaspekter så vil det ruste. Vasking med remedier som løser rust, vil ikke hjelpe over tid. Det som hjelper er montasje som hensyntar materialets egenskaper. I dette tilfellet å hindre sjøvann å trekke inn i spalter (crevice corrosin, google for mer info). Redigert 10.Oktober.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 Er jo en smule "dumt" å måtte syrevaske en spett ny båt regelmessig. Men om en gjør det i forkant av poleringsrunder så en får en slags syklus på det så kan en vel kanskje leve med det. Forøvrig enig i at det er en uakseptabel løsning/materialvalg. Sitér dette innlegget Link to post
NBF16 Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 Listen på de to øverste bildene ser ut til å være såkalt "Volvolist". Mye brukt for å beskytte kabler mot skarpe kanter på oljeplattformer i Nordsjøen. De innvendige klemmene er normalt ikke rustfrie. http://www.hellermanntyton.no/produkter/produktnyheter/volvolist Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 Bare å reklamere; dette virker ikke til å være egnet for ment bruk - både med tanke på levetid og med tanke på kosmetisk vedlikehold (en bil ruster jo ikke hull i på ett år heller, men estetikk er en del av det man kjøper tross alt). Sitér dette innlegget Link to post
NBF16 Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 Om du ser på bilder på tilsvarende båter på Finn.no, ser det ut til at de ikke har denne lista montert. Den er sikkert tiltenkt å beskytte motoren når denne er tiltet opp og luka foran motoren er åpen. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 (redigert) 5 hours ago, NBF16 said: Listen på de to øverste bildene ser ut til å være såkalt "Volvolist". Mye brukt for å beskytte kabler mot skarpe kanter på oljeplattformer i Nordsjøen. De innvendige klemmene er normalt ikke rustfrie. http://www.hellermanntyton.no/produkter/produktnyheter/volvolist Disse får man i syrefast (AISI 316) ? Jeg ville tatt en telefon tilstedet båten ble kjøpt. Dette er for dårlig.. Redigert 10.Oktober.2018 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 Jeg har hatt samme greiene på min C76. Antydning til rust på rekken foran. Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Har maila dem tipset om volvolist i syrefast stål og de takket så mye og erklærte at dette var meget interessant. De har visstnok lett lenge og vel uten å finne noe som dette. Da er det bare å vente å se da Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 (redigert) Har hatt flere nye båter (Hansvik, Yamarin og Nordkapp) i de senere år, ser at alle mer eller mindre har problemet. På Yamarin måtte jeg bytte en de komponenter. Om det er noe trøst så er problemet verst det første året, deretter avtar problemet, men syrevask er tingen. På de første bildene så oppfatter jeg at det er benyttet tape med metalltråder i, disse må sikkert byttes ut til noe bedre. Rust rundt pulpit, stiger, rekker hengsler og skruer må syrevaskes så blir det bra. Ingen krise ennå :-) På min nye Nordkapp så har de pulverlakkert rustfritt stål i sort, jeg var skeptisk til dette, men så langt så ser det meget bra ut og da uten rust. Redigert 11.Oktober.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 9 hours ago, Ravis said: Har maila dem tipset om volvolist i syrefast stål og de takket så mye og erklærte at dette var meget interessant. De har visstnok lett lenge og vel uten å finne noe som dette. Da er det bare å vente å se da Merkelig at det ikke er tenkt på? Koster 39kr/m +mva via jobb.. Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 9 hours ago, TrikkerN Lønning said: Merkelig at det ikke er tenkt på? Koster 39kr/m +mva via jobb.. Det ble meldt at de har lett høyt og lavt etter dette, men ikke funnet det. De tar tak i det nå og jeg forventer at listen byttes ut Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.