Jump to content

Rust på splitter ny Askeladden C61

Ravis

Recommended Posts

Ravis skrev for 2 timer siden:

Er det normalt at det skal ruste så fort?

Det du viser på de to første bildene må vel være vanlig svart stål, altså ikke rustfritt?

Rusten under rekka er behandlet i denne tråden:Rust rekkverk Uttern d77

Edit: Ser nå at det er ei gummilist du har på de to første bildene. Første gang jeg så på det, så det ut som om alt var et stykke rustent stål. 

Redigert av Jannmar (see edit history)

Både Askeladden og Windy produserer sine båter i Polen ved samme stedet nå.  Det har nok vært en del inkjøring med å få de polske til å gjøre jobben like grundig som de norske, men materialvalg og kvalitetskontroll er det jo båtbyggerne selv som utfører.  Alt er presset på pris og da får man slike ting. Er jo enkelt å rengjøre, men fremdeles irriterende!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Syrefast (AISI 316) er i seg selv ikke fullstendig passivt mot sjøvann. Gitt visse miljøaspekter så vil det ruste. Vasking med remedier som løser rust, vil ikke hjelpe over tid. Det som hjelper er montasje som hensyntar materialets egenskaper. I dette tilfellet å hindre sjøvann å trekke inn i spalter (crevice corrosin, google for mer info).

Redigert av Hulda (see edit history)
5 hours ago, NBF16 said:

Listen på de to øverste bildene ser ut til å være såkalt "Volvolist". Mye brukt for å beskytte kabler mot skarpe kanter på oljeplattformer i Nordsjøen. De innvendige klemmene er normalt ikke rustfrie.

http://www.hellermanntyton.no/produkter/produktnyheter/volvolist

Disse får man i syrefast (AISI 316) ?

Jeg ville tatt en telefon tilstedet båten ble kjøpt. Dette er for dårlig.. 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Har hatt flere nye båter (Hansvik, Yamarin og Nordkapp) i de senere år, ser at alle mer eller mindre har problemet. På Yamarin måtte jeg bytte en de komponenter. Om det er noe trøst så er problemet verst det første året, deretter avtar problemet, men syrevask er tingen.

På de første bildene så oppfatter jeg at det er benyttet tape med metalltråder i, disse må sikkert byttes ut til noe bedre. Rust rundt pulpit, stiger, rekker hengsler og skruer må syrevaskes så blir det bra. Ingen krise ennå :-)

På min nye Nordkapp så har de pulverlakkert rustfritt stål i sort, jeg var skeptisk til dette, men så langt så ser det meget bra ut og da uten rust. 

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...