bredekaede Startet 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2018 Hei har kjøpt meg sliten NW 740 som skal oppgraderes. Motor er en 86 hk volvo penta. Er det noen som vet hvilken utveksling som er på giret, eller hvordan jeg kan finne det ut.Trenger også å vite størrelse og stigning på propell. Dersom andre har samme motor i sin båt så ønsker jeg også å vite hvilken far man får. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikN Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Gratulerer med "ny" båt. Når det gjelder utveksling på gear, er det sikreste å stupe ned i motorrommet og lese av merkeplate. På mitt gear, MS3c (1:2,73), står merkeplaten på flens mellom gear og svinghjulshus. Når det gjelder stigning på propellen skal vel den være inngravert på propellens "flens" mot mutter og underlagsskive. Jeg har ikke funnet ut noen fornuftig måte å måle stigningen. Fartspotensiale er jo veldig ut fra hvem som leser av og deres ønske. Jeg har et nummer større motor og har en gang klart rett over 15knop med fem voksne ombord. Lykke til med oppgraderingen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Gratulerer med en solid båt. Hadde en slik for mange år siden med en Volvo 40 motor på 86HK. Kjørte vel vanligvis me ca 12 kn en fart båten oppførte seg fint i. Han som kjøpte båten av meg skiftet motoren til en TAMD 40 eller noe slikt med 145 HK. Han fikk vel noen knopp mer men ente vel opp med å marsje i 12-13kn da skroget vel ikke kan sies å være noe fartsskrog og trives best i den farten. Det en utrolig solid båt eneste aberet er jo at en sitter nærmest på motoren og støynivået inne er noe høyt. Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 26.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Har nå sjøsatt og brukt båten en del. Får 15 knop på full gass. 3800 rpm. Propellen har mye tæring og må skiftes ut. Finner ikke noen tall som indikerer diameter og stigning. Girutvekslingen er 2,73:1 . Kan noen hjelpe meg med hvilken propell jeg skal ha? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Hei! Det skal stå bak på propellbosset hvis du skrur av mutteren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.