Kjedahls Startet 10.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2018 Hei Jeg kjøpte min første båt denne sesongen med en 2008 Mercury Optimax 115HK. Nå er båten på land og jeg har brukt tiden til å gå over og utføre vedlikehold i henhold til anbefalingene hos Mercury (alt av filter, gearolje,impeller, luftfilter, plugger osv). Motoren ser ut til være i god stand foruten tæring/korrosjon på trim motor og det jeg kaller «styrestag» i mangel på korrekt uttrykk. Trim motoren skal jeg nok få til å bytte selv, men dette styrestaget ser jeg meg ikke helt råd for. Ihht vedlagte tegning mener jeg det er detalj nr 9 - Swivel Pin Assembly. Se også bilde fra motor. Spørsmålet er om det er noen som har en formening om ca pris på bytte av dette i nærheten av Oslo/Asker. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Hvorfor vil du bytte den? Bare fordi den er litt rusten? Det er en temmelig stor jobb å skifte denne, siden hele motorblokka må løftes av. Om du ikkje gjør jobben selv og lar et verksted gjøre jobben, så tipper jeg at prisen vil komme opp mot det motoren er verdt. Mitt råd er at du bare pusser bort rusten du kommer til og smører på noe som stopper utviklingen av rust. Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Hei! Min 150 hk Optimax er ganske så strøken ifh til rust bortsett fra det nevnte "styrestaget" som på din motor samt den delen som er merket med nr 15 på tegningen. Disse 2 delene er mye utsatt for rust. Det var imidlertid mest overflaterust på min motor. Jeg fikk beskjed av båtverksted at det ikke var nødvendig å bytte delene, men heller skrape av overflaterusten og så pensle delene med en Owatrol penetrerende olje: https://www.watski.no/Owatrol-Olje-115Cq Har gitt delene et par strøk med dette hver vår og høst nå over noen år nå og korrosjonen har ikke forverret seg. Det sies at stål utvider seg 8 ganger når det ruster, så det kan ofte se mye verre ut en det egentlig er.. Ta en sjekk på din om det bare er overflaterust. Hvis det er mer alvorlig med større groptæringer etc så hadde jeg sjekket pris for å bytte ut delen hos Ravns Garage i Båstad. De er meget dyktige, har vettuge priser og yter topp service. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Kjedahls Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Takk for svar! bellen skrev for 2 timer siden: Hvorfor vil du bytte den? Bare fordi den er litt rusten? Det er en temmelig stor jobb å skifte denne, siden hele motorblokka må løftes av. Om du ikkje gjør jobben selv og lar et verksted gjøre jobben, så tipper jeg at prisen vil komme opp mot det motoren er verdt. Mitt råd er at du bare pusser bort rusten du kommer til og smører på noe som stopper utviklingen av rust. Ja, jeg tenkte det var greit å få byttet den før det blir værre. Den blir jo ikke bra igjen.. Men det er kanskje best å bare følge ditt råd med å stoppe videre utvikling. morgull skrev for 2 timer siden: Hei! Min 150 hk Optimax er ganske så strøken ifh til rust bortsett fra det nevnte "styrestaget" som på din motor samt den delen som er merket med nr 15 på tegningen. Disse 2 delene er mye utsatt for rust. Det var imidlertid mest overflaterust på min motor. Jeg fikk beskjed av båtverksted at det ikke var nødvendig å bytte delene, men heller skrape av overflaterusten og så pensle delene med en Owatrol penetrerende olje: https://www.watski.no/Owatrol-Olje-115Cq Har gitt delene et par strøk med dette hver vår og høst nå over noen år nå og korrosjonen har ikke forverret seg. Det sies at stål utvider seg 8 ganger når det ruster, så det kan ofte se mye verre ut en det egentlig er.. Ta en sjekk på din om det bare er overflaterust. Hvis det er mer alvorlig med større groptæringer etc så hadde jeg sjekket pris for å bytte ut delen hos Ravns Garage i Båstad. De er meget dyktige, har vettuge priser og yter topp service. Jeg googlet litt for å finne priser og skjønte fort at dette er et kjent problem på Optimax-motorer. Min har også begynt å få det ved nr 15 ja. Enkelte steder på staget er det tydelig at det kun er helt i overflaten, men andre ser det litt mer alvorlig ut. Takk for tips, jeg tror jeg går til innkjøp av Owatrol Olje og ser an situasjonen. Kanskje jeg får nok selvsikkerhet til å gå på jobben etterhvert selv :) Jeg er eks-flytekniker, men jomfru på båtmotorer... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.