Jump to content

Må starte Webasto 5000 to ganger når den har stått litt

toholthe

Recommended Posts

Har en Webasto 5000 dieselvarmer i båten. Hvis den står mer enn et par dager uten å bli brukt må jeg alltid ha to forsøk for å få den i gang. Virker som diesel har rent tilbake i tanken og at den ikke får frem til brenneren i tide. Noen som vet om det skal være en slags tilbakeslagsventil eller tilsvarende?

noen som kjenner løsningen på dette problemet?

Hvis du ikke har veldig stor høydeforskjell, høres det ut som du har en dieselslange som slipper inn luft. Ville begynt med å kikke på koblingspunkter der slange er satt på stuss, for å se etter oppsprekking i slangen, og evt kappe av noen cm slange for å montere igjen. Regner med at du har gått over og kontrollert at det ikke lekker diesel ut av systemet et sted.

Jeg har ingen erfaring med Webasto, men har erfart med andre typer varmere at slike symtomer kan tyde på at varmeren har behov for stell og vedlikehold. For eksempel pga dårlig glødeplugg, evnt gjenkokset glødesil/-glitter eller sotet brennkammer. Om så er tilfelle blir det ikke bedre med tiden, til slutt vil den ikke starte i det hele tatt. Kanskje lurt å spandere en service i løpet av vinteren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Om det hadde vært en luftlekkasje til dieselsystemet så ville det vel også lekt diesel også og det gjør det ikke. 

Lekasje igjennom pumpa høres mest fornuftig ut. Må denne stå montert i en spesiell vinkel for at tilbakeslag skal virke? 

Vil det skade varmer om jeg må starte den to ganger.  Fungerer jo fint når den først går. 

Det er godt mulig med luftlekkasje i et dieselsystem. Litt forenklet sagt, er diesel "tykkere" enn luft slik at diesel ikke lekker ut, men luft suges inn. Det samme gjelder for vann og luft. Jeg fikk en mikroskopisk utetthet på lokket til impellerpumpen på sjøvannsinntaket uten antydning til vannlekkasje, men pumpen sugde fint luft og null vann slik at det ikke ble kjøling.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Godt forklart, og etter at varmeren har startet suges dieselen forbi lekkasjestedet slik at en ikke får noe synlig diesel på utsiden av lekkasjestedet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...