toholthe Startet 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2018 Har en Webasto 5000 dieselvarmer i båten. Hvis den står mer enn et par dager uten å bli brukt må jeg alltid ha to forsøk for å få den i gang. Virker som diesel har rent tilbake i tanken og at den ikke får frem til brenneren i tide. Noen som vet om det skal være en slags tilbakeslagsventil eller tilsvarende? noen som kjenner løsningen på dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Hvis du ikke har veldig stor høydeforskjell, høres det ut som du har en dieselslange som slipper inn luft. Ville begynt med å kikke på koblingspunkter der slange er satt på stuss, for å se etter oppsprekking i slangen, og evt kappe av noen cm slange for å montere igjen. Regner med at du har gått over og kontrollert at det ikke lekker diesel ut av systemet et sted. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Jeg har ingen erfaring med Webasto, men har erfart med andre typer varmere at slike symtomer kan tyde på at varmeren har behov for stell og vedlikehold. For eksempel pga dårlig glødeplugg, evnt gjenkokset glødesil/-glitter eller sotet brennkammer. Om så er tilfelle blir det ikke bedre med tiden, til slutt vil den ikke starte i det hele tatt. Kanskje lurt å spandere en service i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
toholthe Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Varmeren har akkurat vært på service før jeg kjøpte båten på samme tid i fjor, så tror ikke det er det. Gå over slanger høres fornuftig ut, selv om den ikke lekker. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Hei, Kan også være at dieselen siger tilbake I tanken om det er lekasje eller feil på pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Om det hadde vært en luftlekkasje til dieselsystemet så ville det vel også lekt diesel også og det gjør det ikke. Lekasje igjennom pumpa høres mest fornuftig ut. Må denne stå montert i en spesiell vinkel for at tilbakeslag skal virke? Vil det skade varmer om jeg må starte den to ganger. Fungerer jo fint når den først går. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Jeg må gjøre det samme som deg, gjort dette i flere år. Jeg har også byttet pumpe uten at det hjalp. Varmeren ligger litt høyere en tanken, den fungerer veldig bra så har slått meg med ro at det er sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 (redigert) Det er godt mulig med luftlekkasje i et dieselsystem. Litt forenklet sagt, er diesel "tykkere" enn luft slik at diesel ikke lekker ut, men luft suges inn. Det samme gjelder for vann og luft. Jeg fikk en mikroskopisk utetthet på lokket til impellerpumpen på sjøvannsinntaket uten antydning til vannlekkasje, men pumpen sugde fint luft og null vann slik at det ikke ble kjøling. Redigert 12.Oktober.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ebonita Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Med ett litet läckage före /dvs på sugsidan av/ den doserande bränslepumpen så kommer det ju aldrig att tryckas ut diesel där. Däremot så kommer luft att dras in och bränslet att sjunka tillbaka till tanken och det kommer att behövas flera startförsök innan värmaren får bränsle igen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Godt forklart, og etter at varmeren har startet suges dieselen forbi lekkasjestedet slik at en ikke får noe synlig diesel på utsiden av lekkasjestedet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
toholthe Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Jeg skal prøve å stenge krana nede på tanken neste gang jeg har kjørt varmeren og så la den stå et par dager. Starter den på første forsøk da så vet jeg at det er diesel som renner tilbake dom er problemet. Da kan jeg feilsøke basert på der. Takk for all hjelp så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.