Hans Vik Startet 11.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2018 Har kjøpt en Targa 31 (1999) i Bodø, og nå skal den hjem til Trondheim. Jeg og datra mi startet litt utpå ettermiddagen fra Bodø. Vi hadde egentlig tenkt å starte i morra, men så var været så fint. Kjørte over Saltfjorden, inn i Fugløyfjorden, ut rundt Kunna og inn til Bolga. Da var klokka blitt nesten 18 og det passet fint å legge seg i gjestehavna der. Fin ny gjestehavn, og gratis inkludert strøm første døgenet! Det var litt sjø over Saltfjorden og ut mot Kunna, men ingen problemer :) Ikke så kjent med Targaen enda, så vi trenger ikke så mye Targa-vær, men satser på bris og indreleia :) Nå lurer vi på hvor vi skal kjøre i morra. Bør rekke minst Sandnessjøen. Tar gjerne i mot tips om ting vi bør få med oss, ruter og gjestehavner :) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Jeg finnes ikke kjent på de trakter men dette gleder jeg meg til å følge???! Kanskje @Tom Rør har noen tips? Sjekk ferieturen hans fra tre år tilbake! Håper lokalkjente gir deg gode råd!!!!??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kenneth82 Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 (redigert) Lenge siden vi har hatt hentetråd! Gratulerer med ny båt - nyt turen! Redigert 11.Oktober.2018 av Kenneth82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Gratulerer med ny båt. Det er vel nabobåten i båthavna der jeg ligger du har kjøpt. Får håpe på bra vær da er det flott nedover helgelandskysten. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 (redigert) Hvis du tenker å gå til Sandnessjøen ville jeg vurdert Tjøtta (bare litt lenger). Vi likte oss i alle fall godt der. Er butikk der men den stenger tidlig. Ellers vann, strøm, diesel, dusj osv. EDIT: http://tjotta.net/b-tforeninga/tj-tta-gjestehavn.html Redigert 11.Oktober.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hans Vik Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Tjøtta kan absolutt bli aktuelt ja, takk for tipset Arne_ Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 (redigert) Sandnessjøen er jo ikke veldig ambisiøst med din fart, du går jo lett hjem i morra om du vil men om du vil se noe nedover bør du legge kursen som følger: Bøy av ved Rødøya og passer vest for Gjerdøy. Videre sørover forbi Selsøyvik, passer mellom indre og ytre Kvarøya og legg kursen direkte gjennom Lurøysundet. Her er det et fantastisk fint farvann å seile i. Evt. kan du også passere vest av Lurøya og passere Onøya på din ferd, her er det nydelige hytter helt i sjøkanten. Ut av Lurøysundet følger du leia rett ned til Sandnessjøen. Dette tar det ikke mer enn et par timer så da har du jo god tid til å surre vekk resten av dagen Sandnessjøen.:-) Nå er du for sent ute til å rekke gjestehavnene men de er det flust av på ferden nedover. Hele Helgelandskysten er i prinsippet fulle av gjestehavner. Edit: Forresten bør du begynne med en stopp i Vågaholmen for kystens billigste diesel samt en tur på butikken for bakervarer. Kjempefin flytebrygge og gjestehavn, legg deg nærmest landgangen om du skal bunkre pga. slangelengden. Redigert 11.Oktober.2018 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Gratulerer med ny båt! Chiefen har kommet med gode råd allerede. I tillegg: Om du har behov for å fylle diesel er Vågaholmen som ligger litt sør for Bolga et godt sted. I følge dem selv har de den billigste dieselen langs denne kyststrekningen. Pumpene er tydelig merket med EN590 og MGO så du kan fylle det du ønsker. Der er også dagligvarer og båtutstyr å få. Dere kan bruke flere uker på turen til Trondheim uten at dere trenger å kjede dere. Men så lang tid har dere kanskje ikke. Når er planen å være i Trondheim? Og hvilken fart holder dere? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ask Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Hei Det beste tipset er vel å ikkje svinga inn til Trondheim, men fortsetja sørover? Med den båten bør du rekka å kryssa Biscaya denne månaden? Uansett. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Ingen grunn til å stresse ned til Biscaya når alternativet er Helgelandskysten ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bårdp Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 En tur til toppen av Hestmona når du nå går forbi vil du komme til og huske en stund. Fantastisk utsikt og god havn. Sitér dette innlegget Link to post
Fearline cornice Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Helt enig flott kyst på helgeland,bør oppleves. .lagt inn ett grovt rute forslag for deg i full fart,ville tatt turen ned mot rødøy løyva,gjennom selsøyvik,passer vikingen(polarsirkelen),mellom indre og ytre kvarøy,lurøysundet,utsiden av tomma,kurs mot sørøyvågen på Dønna.følg Dønna landet mot Herøy,gå gjennom herøysundet,følg skålvær leia,Ylvingen,ende punkt Brønnøysund,flott tur utenom leia med litt navigering og mye å se og oppleve...om du bruker litt tid på plotteren har du en flott og fin tur utenom leia. Sitér dette innlegget Link to post
Hans Vik Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Tusen takk for mange gode tips, Chiefengineer! Det ser supert ut å lure seg gjennom Lurøya og andre trange sund. Og diesel + bakevarer på Vågaholmen skal vi få med oss! Brigg, vi planlegger å være i Trondheim i løpet av søndag. Vi kjører nok ikke helt så fort som folk tror her, marsjfart er 22-24 knop. Vi vil absolutt ha med oss en fin tur også! Har noen kjentfolk på Innerkvarøy som kanskje er hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Hans Vik Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 @Fearline cornice ser helt supert ut - takk skal du ha! Ruta di overlapper det Chiefengineer har foreslått, men du tar den jo videre. Skal definitivt legge den inn på plotteren, så får vi se Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 På Innerkvarøy er det flott molohavn på østsiden av øya. @Fearline cornice skisserte samme ruta som jeg satt og tegnet opp. Eneste forskjellen er at jeg tegnet en rute vest for Lurøya nedover mot Dønna. Men dette blir smak og behag, begge alternativene gir flotte opplevelser. Jeg har kikket litt på værmeldingene. Det blir OK vindforhold i morgen, men økende i nord utover dagen og på lørdag. Jeg ville derfor satset på å komme et stykke sørover i løpet av morgendagen. Minst Brønnøysund (røfflig 90 nm, kanskje Rørvik (135 nm). Lørdagen ser OK ut nedover Trøndelag, Kuringen kan kanskje være et passende mål. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ronnyed Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Yttersiden av Dønna, gjennom Vandve og Herøysundet. Så overnatter du i Brønnøysund. Er ikke mange timene det. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Og om dere ønsker et skikkelig skjærgårdscruise kan dere legge ruta gjennom Sleneset. Ser trangt ut på kartet, men er godt merket og virkelig en opplevelse. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hans Vik Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Nå finnes vi på marinetraffic."Ferd Aurora" :) Fylte diesel på Vågåholmen, den var billig, 11,50. Bunnpris var ikke åpnet , så vi fikk ikke testet baksten. Kjører ruta til Chief nå :) Nydelig vær. Sitér dette innlegget Link to post
lucius Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Litt misunnelig her jeg sitter med ExCeL arket mitt... skulle jo vært der nå? Sitér dette innlegget Link to post
lucius Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Finner dere ikke på Marine Traffic Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Der er dere i Kvarøya ja.:-) Ha en fin tur nedover kysten. Været ser generelt fint ut gjennom helga selv om det kan bli litt nedbør så dette kan bli en flott tur. Tror jeg ville lagt meg inne i byen i Sandnessjøen (kommunale småbåthavna) og ikke sør i den private småbåthavna siden det er god plass på denne tida av året. Da har dere kort vei opp i gågata i tilfelle nedbør etc. Det er litt lengre å gå fra sentrum til småbåthavna selv om også det bare er en fin liten spasertur når været er bra. Trenger du noe til båten får du det på Nothuset bare et par minutters spasertur fra båthavna. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Navnet kommer ikke opp hos Marinetraffic, kun et nummer. De ligger nå på Indre Kvarøy. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ivar Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 . og om jeg ikke husker feil så er butikken der åpen til kl 12 idag så den rekker dere akkurat Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ask Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Brigg skrev for 14 timer siden: Ingen grunn til å stresse ned til Biscaya når alternativet er Helgelandskysten ? Det er eg svært einig i. Poenget er å unngå Trondheim...? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Finner ikke båten med nummer eller navn noen som legger ut linken fra marinetrafikk ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.