Zach Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:12.3/centery:66.0/zoom:11 Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 (redigert) Takk Zach Fant den ved Nord Herøy nå Link under her FERD AURORA på marinetraffic Redigert 12.Oktober.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Kapt Skuteløs Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Gøy med en hentetråd igjen og grattis med flott båt Godt driv, er Brønnøysund målet i kveld tru? Takk for link Laluna Sitér dette innlegget Link to post
Hans Vik Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Hei alle! Jeg og dattera koser oss i båten i gjestehavna i Brønnøysund etter en bedre middag med fersk makrell og sei! Vi har hatt en super tur i dag! Fulgte ruta som var foreslått her inne. Etter Vågaholmen dro vi S for Rødøya og W for Gjerdøya. Videre mellom Sundøya og Rangsundøya. Deretter ned til Innerkvarøy hvor vi fikk en tidlig lunsj hos driverne av Polarsalt. De produserer gourmetsalt på gammelmåten der, ved å koke saltvann. Se saltsyderiet.no. Fra Kvarøya gjennom Lurøysundet (?), her hadde vi et vanskelig valg mellom dette og Aldersundet, Helgelands Geiranger i følge saltsyderne, men valgte tilslutt Lurøya pga faren for fallvinder i Aldersundet, og dessuten at vi gjerne ville lure oss vestover S for Onøya. Så bar det N for Tomma og Dønna, en liten pause i Akvikabukta før vi kjørte det fantastiske sundet gjennom Herøy. Derfar var det bare å kruse gjennom skjærgården til vi kom E for Vega. Da hadde vi tid til å fiske middag, før vi kjørte inn til Brønnøysund. Ny og fin gjestehavn der, litt dårlig skilting til servicehuset som er 100 meter S for havna ble ikke noe problem da vi fikk god hjelp i den lokale puben,. Vi har hatt fint vær. Det ble som forventet bra sjø med fralandsvind ut gjennom fjordene ved Nesna. Fra Onøya over til Tomma var det tøffeste med ganske tung sjø til tross for at det var bris. Men det ble ikke noe problem, vi begynner å bli tryggere på Targaen og den bryr seg ikke noe videre. Noe skit med denne marinetraffic-appen. Jeg bruker appen OnCourse for å få mobil AIS. Noen har fått til å følge oss idag, men turene våre avsluttes av og til. Prøver igjen i morra. I morra, ja. Det er vel Folda som man snakker om som bøygen. Og kanskje Buholmråsa. Det er fralandsvind 7 m/s på formiddagen som dreier SW 5 m/s utover dagen i følge windy.com. Ikke mye vind dette, men når den ligger SW så går den jo langs kysten og da kan det vel bygge seg opp litt sjø. Dønninger kan det også være. Vet ikke hvordan vindretningen slår ut, så her er det bare å komme med erfaringer. Og hvor langt skal vi dra? Gidder ikke dra til Trondheim i morra, så mye hjemlengsel har vi ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hans Vik Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Glemte bildene :) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Ønsker dere å unngå selve Folda kan dere gå fra Rørvik og ned til Abelvær. Derfra krysser dere innerste delen av Folda vest av Jøa over til Utvorda i Flatanger. Så går dere innaskjærs gjennom Flatanger til dere må litt utpå igjen et kort stykke forbi Buholmsråsa. Derfra er det innaskjærs langs Hurtigruteleia sørover. Ruteforslag Flatanger nord: Og Flatanger sør: Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hans Vik Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Takk Brigg! Ser fint ut, og har lest litt i Den Norske Los om den ruta. Men jeg ser man må navigere presist NE om Buholmråsa. Om det er litt dønninger så bryter vel sjøen overalt der oppe. Men det ser ut til å være godt merket. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Det er godt merket, bare følg godt ned både i kartet og på staker/lykter. Blir neppe veldig ille forbi der i morgen, men uansett er det ofte dønninger forbi der. Jeg foreslår Kuringvågen i Stoksundet som mål for morgendagen. Restauranten har siste helg med ordinær åpning for sesongen denne helga. Ca 100 nm fra Brønnøysund om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ivar Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Hans Vik skrev 1 time siden: Vi har hatt fint vær. Det ble som forventet bra sjø med fralandsvind ut gjennom fjordene ved Nesna. Fra Onøya over til Tomma var det tøffeste med ganske tung sjø til tross for at det var bris. Men det ble ikke noe problem, vi begynner å bli tryggere på Targaen og den bryr seg ikke noe videre Kan dra seg opp greit med sjø med østavind på Sjona ja - iallefall om man kommer i småbåt. Greit da å gå den ruta dere gikk fra Rødøy og sørover, en del smulere enn hovedleia - og ikke minst artigere å kjøre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Martine29f Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Jeven ta, kjørt nybåten frå Sandnessjøen njåver t Fosen for nån år sea uten nå duppeditta, jekk bra d å. D e bære å peis på. Fin tråd forræsten. Sitér dette innlegget Link to post
slendrian Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Synd jeg er i Barentshavet, hvis ikke skulle jeg vinka fra stuevinduet :P Jeg bor på Rødøya og har utsikt over Rødøyfjorden. Gratulerer med ny båt og lykke til videre sørover =) Sitér dette innlegget Link to post
Hans Vik Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Nå kjører vi fra Brønnøysund. https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:5750021 skal vistnok funke for de som vil følge med på turen vår :) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Set dere akkurat gikk ut fra Rørvik Fulgte med litt nedover fra Brønnøysund og regner med det var tung sjø som satte ned farten i perioder God tur videre Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hans Vik Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 (redigert) Det stemmer Laluna II. Det var ganske tøff sjø imot fra Brønnøysund til Leka. Gikk greit å kjøre marsjfart, men ble litt lei så vi "chillet litt" med å kjøre på halv fart og mykere bevegleser. Redigert 13.Oktober.2018 av Hans Vik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hans Vik Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 (redigert) Der kom vi oss over Folda (fjorden) for å ta fatt på indreruta. Ligger ved Fugløya nå. Det var bra med sjø, for vinden er SW og har bygd opp bølger hele veien fra Frøya. Jeg tenker at vi sparer Buholmråsa til i morra tidlig når det er meldt mindre vind. Så finner vi et hyggelig sted på indreruta for overnatting. Forslag taes imot med takk :) EDIT: Flatangerleia kalles det i Den Norske Los. Vi kjører der hvor Brigg foreslo Redigert 13.Oktober.2018 av Hans Vik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 I SV vind er kanskje Vik i Flatanger beste alternativ. Ligger litt etter starten på Flatanger sør jf ruteforslag. Den mest idylliske plassen er nok Småværet som ligger rett før Buholmsråsa. Bør være greit å komme inni havna samt å ligge der med dagens værforhold. Er en enkel restaurant på stedet, men usikker på om de har åpent nå. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hans Vik Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 (redigert) Småværet blir det. Ikke fristet til å stoppe nå :) EDIT: Nå skjønte jeg, du skrev Vik var starten når du går Flatangerleia fra sør. Ja da er jo den også et alternativ. Takk! Redigert 13.Oktober.2018 av Hans Vik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Godt valg. Anbefalt innseiling til Småværet er å gå rundt og inn mot Bølefjorden for så å gå inn gjennom moloåpningen fra SE. Kanskje mulig å gå inn fra NV også, men jeg har aldri prøvd. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Her er link både til hjemmeside og facebook: https://www.facebook.com/pg/smaveretfiskeferie/about/?ref=page_internal https://smaveret.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Ser at de har rundet Buholmsråsa og ligger ved Vingsand i Osen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hans Vik Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 (redigert) Ja det stemmer! Vi greide å kjøre forbi Buholmråsa ved et uhell (rødme)!! Jeg hadde jo lagt opp waypoints helt til Trondheim, men trodde av en eller annen grunn at de ville stoppe når Flatanger-leia var over. Så begynte det å skumre, og jeg kjørte nå bare på da. Plutselig ble det sånne dønninger at jeg hadde ikke tid til annet enn å konsentrere meg om kjøringen, stakene og lyktene. Så så jeg Buholmråsa fyr til babord! Måtte le :D Da vi kom inn var det begynt å bli mørkt, og Vingsand lå jo der! Redigert 13.Oktober.2018 av Hans Vik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hans Vik Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Det ble en del sjø i dag, men også mye skjærgårdscruise! Fra Brønnøysund sto vinden fra S-SE og det var ganske tung sjø helt til Leka. Men det gikk fint, vi begynner å bli tryggere på båten nå, og det føles veldig kontrollert og stødig. Fra Leka til Rørvik gikk som en lek, men det var ikke mye å fortelle om den etappen. Etter en pause på Rørvik, med etterylling av nesten 2 kr dyrere diesel enn de byr på oppe i Vågahomen, bestemte vi oss for å ta tyren ved hornene og krysse over til Flatanger. Nå var vinden som ventet dreid til SW, og det bygde seg opp ganske tung sjø. Men etter overfarten ventet belønningen. Den Flatanger-leia er jo helt fantastisk! For en morsom tur! Det skulle etter planen bli den avslappende avslutninga på dagen, og så røyk vi altså på Buholmråsa helt uten at vi visste det. Det var ganske voksent i skumringa. Men imponert over båten, den tar det på strak arm. Artige opplevelser i dag også! Nå skal vi lage middag :) Takk for alle gode tips! Tok med et par bilder, blant annet båthavna i Rørvik, som er Hansvik-land! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 He, he. Går fort unna så viktig å følge med i kartet så man vet hvor man er ? Kan bli uforutsigbart vær i morgen. Brå temperaturendring følges ofte av kraftig vind, men som regel ganske kortvarig. Tror kanskje Yr og Windy kan slite med å treffe riktig med spådommene sine. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hans Vik Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 Kunne ikke vært mer enig Brigg. Henger ikke på greip. Vanligvis er jeg veldig fokusert på kart, det kan ungene skrive under på, de påpeker at jeg sitter med nesa i et hvert kart jeg kommer over :D Men i går ble jeg for detaljfokusert. Dette får jeg bare lære av! Angående været, innertier! Det blåste opp en fønvind fra øst for en 30 min siden som er minst frisk bris nå. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 Windy melder OK forhold langs kysten kl 12. Men samtidig er det et kraftig vindfelt litt ute i vest. Spørsmålet er hvordan dette vindfeltet påvirker forholdene inne ved kysten. Til kl 15 skal vinden øke på en del. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.