Anton88 Startet 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2018 Hei Jeg har nettop kjøpt en ny Benetau Antares 7 som skal påmonteres ekstra utstyr løpet av vinteren før den leveres til våren. Vi er en familie på 2 voksne 2 små barn og en tenåring som skal bruke båten, mest de små og de store på weekendturer kan jeg tenke meg. Jeg har valgt å få med en batterilader og 1 ekstra batteri med skillerele mellom forbruk og kjørebehov i prisen, som monteres med kontakt utenpå styrhuset som plugges ledning i, og så lader batteriene. Men etterhvert har jeg begynt å tenke om dette er tilstrekkelig, det blir helt sikkert en del helgeturer hvor kjøleskap og musikkanlegg brukes hele dagen, kanskje en del uten motoren igang, for så å gå i land og koble seg på strøm til kvelden, men fremdeles bruke kjøleskap kanskje lys og litt mobillader og slikt utover kvelden og natten. og så ut igjen på samme bruken resten av dagen uten tilkobling til strøm. Jeg har fått et tilbud på å installere landstrøm, med en mye kraftigere lader, og 3 stikk kontakter ink. inntakssikring fra båtens utsalgssted, noe som høres veldig kjekt ut å ha når man ligger i havn på en helgetur. problemet er at mellomlegget blir 21500 kroner. Så spørsmålet mitt er, er det verdt dette? Vi er ikke erfarne båtfolk, er det noen med erfaring som kan dele den? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 21500 var noe stiv pris for landstrøm ja. Den løsning de allerede har i prisen på båten, er den med jordfeilautomat? ikke lenge siden jeg installerte landstrøm i fiskebåten(Viksund 880) Kostet vel ikke over 1500kr for delene. Da ble jordfeilautomat å boks kjøpt hos elektro firma i byen. Skal installere det samme i den In Lander jeg nettopp kjøpte for noen uker siden. Boks å jordfeilautomat kjøpt på biltema, en boks som felles inn i siden på båten for å koble på landkabel fra Maritim. Så noen veggbokser fra Biltema til innvendig/motorrom. Alt i alt kommer vel dette godt under 1000kr. Så blir det å kjøpe 2 ladere som sikkert kommer på 3000. Så alt i alt ca 4000kr. Kabel har jeg, men er ikke dyrt uansett, å ikke går det mye av det. Å jobben er gjort unna på noen få timer. Men klart har en 10 tommeltotter, så blir det nok ikke så enkelt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Midtpinne Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Min regel er at det aldri blir nok uttak for stikk-kontakter. Jeg har fire dobbeltkontakter i dag, og kommer til å legge opp en ny til kjøkkendelen. Jeg har to 20A ladere, den til forbruksbanken er kanskje for liten da forbruksbanken er 540Ah. Har hørt snakk om at laderne bør kunne levere 10% av bankens kapasitet i timen. Jeg ville nok betalt for dette dersom det var snakk om en ny båt. Stiv pris er det kanskje, jeg vet ikke. Vi snakker om fagfolk som gjør en faglig korrekt jobb som du får garanti på. Det er verdt en del. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Det blir fast installasjon som, for å være i hht norsk lov, må utføres av autorisert elektriker med samsvarserklæring. Er det med skilletrafo, så er det ikke dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Litt skummelt å oppfordre trådstarter til å gjøre noe ulovlig, for slikt srbeid har man ikke selv lov til å gjøre. Deler for får du ikke for 1000kr, du må nok mangedoble det. Der kom Hulda før meg, men få et godkjent firma til å gjøre det, for det er regler for hvordan dette skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Til det bruket du skisserer er nok en større forbruksbank og kraftigere lader tingen. Du har neppe behov for landstrøm utover dette. En "mellomløsning" som dekker behov uten at det blir like dyrt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ibiza24 Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 (redigert) Dette er akkurat samme bruken som jeg nå har hatt med vår Ibiza 24 i snart 4 år. Jeg prioriterte å ha mye Ah i forhold til separat start/forbruk. Ser ikke poenget med eget startbatteri på båten din med din bruk. Det er etter min mening bare å drasse på eksta vekt som du egentlig aldri har behov for. Jeg har i min båt satt inn 2 stk. AGM batterier som er koplet i parallell og som gir meg en 200Ah batteribank for både start og forbruk. Da slipper jeg skillerele og har dobbel kapasistet når det gjelder Ah i forhold til et oppsett med separat start/forbruk. Jeg har i tillegg innstallert en batterimonitor slik at jeg til enhver tid har kontroll på hvor mange % med Ah som er igjen på "tanken". Denne har også alarm hvor du kan spesifisere en nedre grense på antall prosent med Ah igjen på "tanken". Jeg har aldri gått under 60% kapasitet selv etter 2 netter med køleskap, lading av iPader, stereo, etc. Du trenger ikke noen stor lader for dette. Jeg har en Defa 7A lader som er mer en stor nok til akkurat denne bruken. Landstrøm hadde jeg ikke engang vurdert om jeg var deg så sant du ikke skal bruke båten til å bo i lengre perioder og ligge mye i gjestehavner. Redigert 12.Oktober.2018 av Ibiza24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Om du kjøper en av landstrømspakkene til maritim har du lov å installere 230v selv. https://www.maritim.no/defa-batpakke-3#.W8BH8oU8yaM Dette er ett plugg and play system som man ikke trenger verktøy for å skru til lederne. Hilsen elektriker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Det er ikke hel korrekt hva jeg skriver over. Det finnes typegodkjente plug and play systemer, blant annet DEFA. Kostbart, og er vel egentlig et avansert skjøteledningsprinsipp. Ellers så levde Hulda i mange år med skjøteledning og batterilader, fungerte helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Alle disse plug and play løsninger er svin dyre, når en ser hva en får, samt om en vil ha uttak i hele båten. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Ibiza24 skrev for 3 timer siden: Ser ikke poenget med eget startbatteri på båten din med din bruk. Det er etter min mening bare å drasse på eksta vekt som du egentlig aldri har behov for. Jeg ville så absolutt hatt et separate startbatteri. Det å ligge I uthavn uten å få start på motor på grunn av litt overdrevet strømforbruk unner jeg ikke noen. Startbatereiet trenger vanligvis ikke være så stort, men bør være fulladet til enhver tid. Så kan heller forbruk leve sitt eget liv... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ibiza24 Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 (redigert) 26 minutes ago, index said: Jeg ville så absolutt hatt et separate startbatteri. Det å ligge I uthavn uten å få start på motor på grunn av litt overdrevet strømforbruk unner jeg ikke noen. Startbatereiet trenger vanligvis ikke være så stort, men bør være fulladet til enhver tid. Så kan heller forbruk leve sitt eget liv... Jeg ser absolutt poenget ditt og er man usikker på strømforbruket og har begrenset med strøm i båten så for all del. Dette betyr at med et oppsett med 2 batterier så har man altså bare 1 batteri til forbruk og da har man en klar begrensning for hvor mye strøm man kan bruke, altså trådstarter sin bekymring innledningsvis. Dersom man har mulighet til å sette inn 3 batterier så case closed, da går man for 1 start og 2 forbruk. Det er jeg helt enig i. Dersom man ønsker å begrense seg til 2 batterier p.g.a. plass og vekt så må man velge. Min erfaring er følgende: 1. Min utenbordsmotor trenger så og si ingen Ah for å starte men må ha nok CCA. 2 batt i parallell gir dobbel CCA så da er dette sikret. 2. Med 200Ah i forhold til 100Ah vil jeg aldri lade ut batteriene til under 50% med mitt bruk som gir bedre levetid på batteriene. De har ikke godt av å bli utladet lenger ned enn 30-50%. 3. Når jeg har en batterimonitor installert (Victron 700) så eksisterer ikke lenger argumentet for min del om utladet batteri p.g.a. overdrevent strømforbruk. Jeg får alarm når batterikapasiteten faller under f.eks. 60% og kan tilpasse forbruket. Det er ikke sikkert at dette er like lett for alle å forholde seg til ettersom jeg nok er litt over snittet opptatt av dette med strøm så jeg forstår om noen ikke helt kjøper dette. 4. Skulle jeg mot formodning lade batteribanken helt ned til f.eks. 30% slik at jeg ikke får start på motoren så er nok ikke dette helt krise likevel. Min bruk er normalt på sommeren og helst på relativt fine sommerdager. Jeg har liggende ekstra lange startkabler i båten og sannsynligheten for at det finnes noen i nærheten som kan hjelpe med strøm er relativt stor. Men som sagt, dette er for min del mer en hypotetisk problemstilling enn noe annet. Kort oppsummert, med min båt og mitt bruk anser jeg dette som et optimalt oppsett for min del. Trådstarter må selv vurdere hva som er best for han og sine selvfølgelig Redigert 12.Oktober.2018 av Ibiza24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Ibiza24 skrev 1 minutt siden: Kort oppsummert, med min båt og mitt bruk anser jeg dette som et optimalt oppsett for min del. Trådstarter må selv vurdere hva som er best for han og sine selvfølgelig Klart det! Jeg har gammel dieselmotor, lettstartet som bare det med full spenning på startbatteriet. Men bortimot umulig å få liv I om spenningen bare er litt for lav. En påhenger starter vel mye lettere og krever på langt nær så mange CCA. Ser du holder til I Oslofjorden, da er du vel skjelden alene i uthavn ja. Men for meg på vestlandet og trådstarter I nord er situasjonen litt annerledes. Ikke bare å banke på vinduet til naboen da. Vil man være sikker, så sikrer man seg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Båten er vel ikke så liten, at ikke det går å få plass til eget startbatteri, å så 2x forbruk. Som tidligere nevnt, så trenger jo ikke start batteri å være så veldig stort. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Godt poeng, en båt på 2 tonn pluss tåler 20 kg ekstra batteri;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ibiza24 Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 2 hours ago, index said: Klart det! Jeg har gammel dieselmotor, lettstartet som bare det med full spenning på startbatteriet. Men bortimot umulig å få liv I om spenningen bare er litt for lav. En påhenger starter vel mye lettere og krever på langt nær så mange CCA. Ser du holder til I Oslofjorden, da er du vel skjelden alene i uthavn ja. Men for meg på vestlandet og trådstarter I nord er situasjonen litt annerledes. Ikke bare å banke på vinduet til naboen da. Vil man være sikker, så sikrer man seg. Helt klart et godt argument og god grunn til å velge maksimal sikkerhet. Jeg holder som du har forstått til i Oslofjorden og da er det jo alltid en masse båten i nærheten som kan kontaktes om ulykka skulle være et faktum. Absolutt avgjørende for mitt valg av løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Jeg ville ikke gjort meg avhengig av strømhjelp fra andre båter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ibiza24 Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 8 minutes ago, Lars H. said: Jeg ville ikke gjort meg avhengig av strømhjelp fra andre båter. Hehe....dette kunne vi nok debattert en stund ja, Lars. Min påstand er at mitt oppsett gir mindre rom for feiltilstander enn et oppsett med skillediode og slik sett er jeg mindre avhengig av hjelp fra andre båter så sant man ikke selv har tilstrekkelig kunnskap til å reparere dette selv til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Vil ikke en byggesentral være en sikker og god løsning?: Brukervennlig og sikker med effektbryter for utgående grupper og jordfeilbryter på 30 mA av type A for personsikkerheten. Glødetrådtest: 850 °C. Kapslingsklasse: IP44. I henhold til internasjonal standard IEC60439-4 og RoHS-direktivet. Jordfeilbryter: 4-pols 40 A / 0,03 A. Effektbryter: 2 stk. 2-pols C16 A. Uttak Schuko: 4 stk. 16 A 250 V. Inntak: Blå 4-pols 3P+E, CEE 16 A 230 V. Uttak CEE: 2 stk. blå 4-pols 3P+E, 16 A 230 V. https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/cee/byggsentraler/byggsentral-402391/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Ja, det blir klassifisert som provisorisk anlegg. Altså det samme som en skjøteledning med jordforbindelse til landjord. Skulle du, hypotetisk, ha lyst på motorvarmer, VV-bereder som har el. link til motoren, vil du få DC potensialforskjell mellom sjø- og landjord. Ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Anton88 Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Takk for mange gode svar. Jeg forstår det slik samlet at det er behov for mere strøm enn jeg har lagt opp til i utgangspunktet ivertfall. Og kraftigere lader enn jeg har lagt opp til. Jeg ser det heller ikke som mulighet å begynne å fikle med hull og greier selv i en helt ny båt(minuset med å kjøpe nytt). index skrev for 8 timer siden: Til det bruket du skisserer er nok en større forbruksbank og kraftigere lader tingen. Du har neppe behov for landstrøm utover dette. En "mellomløsning" som dekker behov uten at det blir like dyrt. Denne løsningen må jeg nok sjekke ut, et til batteri og en kraftigere lader. Midtpinne skrev for 9 timer siden: Min regel er at det aldri blir nok uttak for stikk-kontakter. Jeg har fire dobbeltkontakter i dag, og kommer til å legge opp en ny til kjøkkendelen. Jeg har to 20A ladere, den til forbruksbanken er kanskje for liten da forbruksbanken er 540Ah. Har hørt snakk om at laderne bør kunne levere 10% av bankens kapasitet i timen. Jeg ville nok betalt for dette dersom det var snakk om en ny båt. Stiv pris er det kanskje, jeg vet ikke. Vi snakker om fagfolk som gjør en faglig korrekt jobb som du får garanti på. Det er verdt en del. Okei Fagfolk er veldig fint å benytte seg av i de fleste sammenhenger, spesielt når det er snakk om elektrisitet. Jeg er ingen erfaren båtsmann, men på land ville vel en liknende løsning komme på godt under halve prisen vil jeg tro. Prisen jeg oppgir er jo også et mellomlegg, original pris er rundt 25000 index skrev for 4 timer siden: Jeg ville så absolutt hatt et separate startbatteri. Det å ligge I uthavn uten å få start på motor på grunn av litt overdrevet strømforbruk unner jeg ikke noen. Startbatereiet trenger vanligvis ikke være så stort, men bør være fulladet til enhver tid. Så kan heller forbruk leve sitt eget liv... Dette rådet skal jeg følge, må vel være kjedelig å ligge å passe på dette hele tiden også, greit å bare kose seg til det eventuelt blir stille i radioen og så kjøre i havn:) Ibiza24 skrev for 8 timer siden: Dette er akkurat samme bruken som jeg nå har hatt med vår Ibiza 24 i snart 4 år. Jeg prioriterte å ha mye Ah i forhold til separat start/forbruk. Ser ikke poenget med eget startbatteri på båten din med din bruk. Det er etter min mening bare å drasse på eksta vekt som du egentlig aldri har behov for. Jeg har i min båt satt inn 2 stk. AGM batterier som er koplet i parallell og som gir meg en 200Ah batteribank for både start og forbruk. Da slipper jeg skillerele og har dobbel kapasistet når det gjelder Ah i forhold til et oppsett med separat start/forbruk. Jeg har i tillegg innstallert en batterimonitor slik at jeg til enhver tid har kontroll på hvor mange % med Ah som er igjen på "tanken". Denne har også alarm hvor du kan spesifisere en nedre grense på antall prosent med Ah igjen på "tanken". Jeg har aldri gått under 60% kapasitet selv etter 2 netter med køleskap, lading av iPader, stereo, etc. Du trenger ikke noen stor lader for dette. Jeg har en Defa 7A lader som er mer en stor nok til akkurat denne bruken. Landstrøm hadde jeg ikke engang vurdert om jeg var deg så sant du ikke skal bruke båten til å bo i lengre perioder og ligge mye i gjestehavner. En slik kapasitets måler med alarm på hadde vært kjekt å ha, hvilken type er å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Med en så flott og stor båt du har kjøpt, kommer du til å ville nyte skjærgården til det fulle. Da hadde jeg absolutt gått for en goood kapasitet på forbruksbatteri. Hos deg vil vel kjøleboks og varmer være to store forbrukere - godt å ha kald drikke, og varme seg selv og ungene både tidlig og sent. Jeg hadde en 23 fot daycruiser - med kjøl og varmer. Ødela forbruksbatterier første sesong før jeg fikk forbruksmonitor og mer kontroll. Men det gikk en del strøm ja ... Sitér dette innlegget Link to post
Anton88 Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2018 fjordgrynt skrev for 8 timer siden: Gratulerer med en fantastisk båt - den ser ut til å tåle litt sjø også ? Det er akkurat noe slikt jeg drømmer om, men det får bli med drømmen foreløpig. Så til saken: Slik jeg forstår innlegget ditt, så er den opprinnelige planen en ombord lader (nei, dette er ikke orddeling sfeil, det er slik det skrives) med et fast uttak på båten, for tilkobling til landstrøm for å lade batteriene - er det rett forstått ? Og alternativet, til 21000, med 3 230 volt uttak i båten - den er jeg litt usikker på. Hvis prisen KUN er for å lade litt raskere, og kunne bruke 230 volt landstrøm i båten når tilkoblet landstrøm, så vil jeg si det var en drøy pris. Hvis dette tilbudet i tillegg inkluderer en inverter, som gjør at du kan bruke 230 volt fra stikkene også uten landstrøm tilkoblet - da er prisen ikke uventet. Det er uansett veldig fornuftig å ha eget forbruksbatteri med skillerele - og den første løsningen høres veldig fornuftig ut som utgangspunkt. Og det kan jo være en ide å prøve ut en sesong med den billigste løsningen - og hvis forhandler da sier - "jamenn, det blir jo mye dyrere å ettermontere senere" - bullshit. Det er nok av båtelektriske verksteder man kan hente inn anbud fra på slike jobber. Det er kanskje beste rådet - prøve først, kartlegge det reelle behovet, og så ev. ettermontere før neste sesong. Lykke til med en knall båt ! PS: Jeg bygget opp Fjordgrynt selv helt fra grunnen av, men den samme konfigurasjonen du har valgt, med eget forbruksbatteri. Jeg hadde litt problemer med å holde ladingen på forbruksbatteriet med mange kortere turer, for skillereleet favoriserer startbatteriet. Så jeg monterte et 50W solcellepanel for konstant lading av forbruksbatteriet, og det var veldig vellykket. Så det kan være et tips til senere, hvis det behovet melder seg. PS2: Jeg glemte poenget med skilletrafo. Skal du legge opp landstrøm i båten, så MÅ du ha skilletrafo. Det kravet må du stå fast på - og trafoer er dyre - mye jern og kobber - så hvis den prisen på 21000 inkluderer skilletrafo - så blir det litt mer fornuftig prising. Men for all det insister på en ekte skilletrafo uansett hvis du skal ha landstrøm inn i båten - både av hensyn til personsikkerhet og galvanisk tæring på båten. Det finnes kvasiløsninger som koster 20 kroner for forhandler og som blir solgt inn til kundene for 2000 kroner som "like bra" for galvanisk tæring. Og det kan det være - men det har null betydning for berøringssikkerheten ombord. Takker for det, jeg har også fått inntrykk at det nye skråget skal tåle sjø ganske greit, men har ikke fått prøvekjørt båten enda. Du har forstått dette med opprinnelig plan rette ja. Jeg venter på en avklaring fra forhandler på hva som i virkeligheten er med i dette tilbudet, håper dette kommer over helgen. Og med disse rådene vet jeg hva jeg bør forvente er med i pakken, takk for tilbakemelding:) Kenneth82 skrev On 12.10.2018 at 17.45: Med en så flott og stor båt du har kjøpt, kommer du til å ville nyte skjærgården til det fulle. Da hadde jeg absolutt gått for en goood kapasitet på forbruksbatteri. Hos deg vil vel kjøleboks og varmer være to store forbrukere - godt å ha kald drikke, og varme seg selv og ungene både tidlig og sent. Jeg hadde en 23 fot daycruiser - med kjøl og varmer. Ødela forbruksbatterier første sesong før jeg fikk forbruksmonitor og mer kontroll. Men det gikk en del strøm ja ... Takk for svar, jeg skjønner det bør være et instrument som overvåker kapasitet ombord Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.