Jump to content

Bedre TV dekning ved Riks TV abonnement?

KSE

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Nrk sender ikke analogt lengre så det er digitale signaler du får ned. Du vil ikke få bedre dekning med abonnement dessverre. Tvert i mot så ligger betalingskanalene i andre frekvenser og jeg opplever heller at de betalte kanalen er vanskeligere å få inn enn Nrk kanalene, virker nesten som de er prioritert i frekvenser som fungerer bedre. 

Ang. dekning så syns jeg bakknettet er litt vrient. Om du er i områder med dårlig dekning må en så og si skyte blink med retningsbestemt antenne. Og du må søke opp kanalene på nytt hvis du flytter deg og går inn i ett område hvor en annen sender har bedre dekning. 

Det jeg ville gjort var å få tak i en retningsbestemt antenne, studert dekningskartet nøye for å finne ut hvilken sender som er nærest når du er på plass x og plass xx osv og vri antennen mot nærmeste sender og så søke opp kanalene. Om tven/mottakeren spør hvilken region du vil bruke så må du da vite hvilken region senderen tilhører så den ikke prøver å få inn signaler fra en sender lengre vekk/i feil retning. 

Er helt i grenseland på hytta men får perfekte signal. Men om jeg vrir antenna 2-3 cm ene veien så er det over og ut (ulempen med digital løsning....). Og det går greit med litt snø på antenna, men er det "litt for mye" så er det null signal. Om en er så i grenseland med båt så blir det vanskelig å "treffe blink", særig om båten beveger seg litt. 

Guest Avmønstret#

Tror det meste av antenner til båt/camping er "rundstrålere", ville nok fått tak i en retningsbestemt antenne om jeg lå mye på en plass med dårlig dekning. En skal ha ganske god dekning for at sånne "rundstrålere" skal fungere godt. 

Og "dessverre" så er det dess større og flere elementer som gjelder også med digitale signal. Men jeg tror selv en liten retningsbestemt vil kunne gjøre vesentlig bedre jobb enn en sånn "rundstråler" om den blir satt i riktig retning. 

Helt enig. Min erfaring er at billige 5-elements retningsantenner for et par hundrelapper fra BT eller CO er MYE bedre en rundtmottakende antenner til nesten 10x prisen fra både Triax eller Glomax når det er vanskelige forhold. Så jeg har begge deler.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev for 1 time siden:

Helt enig. Min erfaring er at billige 5-elements retningsantenner for et par hundrelapper fra BT eller CO er MYE bedre en rundtmottakende antenner til nesten 10x prisen fra både Triax eller Glomax når det er vanskelige forhold. Så jeg har begge deler.

Om jeg ikke husker feil fra montering av siste antenne så er vel i praksis noen av de retningsbestemte så og si sammenleggbare. Mener den siste jeg kjøpte til hytta, på Jula, kunne monteres uten verktøy..... På den andre siden, plastgreier laga i Kina som klikkes på plass har jo en tendens til å være laget for engangsbruk ;-) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...