PiperBill Startet 12.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2018 Ok jeg er ganske så «dummie» på dette men hvordan få internett /wifi i båten til en rimelig pris eller uten å måtte abonnere i 12 måneder? Bruker båten bare fra april til oktober. Ser mye på NRK nett TV her hjemme så det blir vel mest det det går på også Navionics vil gjerne ha meg online når jeg bruker det. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
MajorAndy Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Du har vel ikke behov for at være online når du bruger Navionics? Min app fungerer i hvert fald helt fint uden at være på. Ellers bruger jeg en 4G router fra Huawei og abonnement fra 3. Det er vel først og fremmest abonnementet, du har behov for råd om? For grundlæggende skal du jo bare bruge en router og et abonnement, men jeg kender ikke den norske jungle af abonnementer, og om der findes nogle, hvor man kun kan betale for sommerperioden. Vi bruger vores meget. Til hverdag står den i bilen, så jeg har wifi der. På længere ture har vi den med i båden og ser TV og Netflix mm via en Cromecast. Fungerer meget fint og ofte bedre end antennemodtagelse. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 4g abb Kan pauses på vinteren. Jeg har litt overvåkning i båten på vinteren så jeg setter ned datakvoten til minimum om vinteren. Kjøp en 12v router så kan du shoppe hvilket mobilt bredbånd du vil og stappe inn sim kort. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
PiperBill Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Når jeg starter Navionics appen på min android nettbrett så får jeg beskjed om at ikke alle funksjoner er tilgjengelig dersom jeg ikke er online. Men den fungerer fint for det. Jo det vel abonnementet og evt tilleggsutstyr (slik som til chromecast) jeg trenger råd til. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kjellg Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 (redigert) Selv har jeg en slik en. Er 5V usb micro i den så den kan kjøres enten på powerbank, medfølgende 220V adapter eller mobillader. Fordelen er at du også kan nruke den andre plasser feks om vinteren. Bruker bare datakort i tilknytting til mobilen min. Setter opp GB om sommeren og ned om vinteren. Tror det er den raskeste LTE router jeg har vært borti. Redigert 12.Oktober.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Kjellg skrev 1 time siden: Selv har jeg en slik en. Er 5V usb micro i den så den kan kjøres enten på powerbank, medfølgende 220V adapter eller mobillader. Fordelen er at du også kan nruke den andre plasser feks om vinteren. Bruker bare datakort i tilknytting til mobilen min. Setter opp GB om sommeren og ned om vinteren. Tror det er den raskeste LTE router jeg har vært borti. Vet du strømforbruket på denne? Brukte selv en sånn først: https://www.marotec.it/en/router-wireless-3g/621-router-4g-huawei-huawei-b890-smart-hub-huawei-b593-router-4g-huawei-huawei-lte-router-router-4g-100-mbps--6901443076147.html men den trakk ca 1A. (blir fort 30A eller 10% av banken min på en helg). Nå bruker jeg denne: https://johnsen.no/produkt/mobiltelefoner/mobiltilbehor/4g-ruter-zte-mf91d som trekker 0.3A. Men hadde vært kjekt med en LAN port også som jeg ikke har på MF91D... _ Så sant du har ett abb uten binding så er det bare å tegne ett abb på våren og si det opp på høsten, litt styr.. Så jeg har bare ett tvillingkort på mitt eksisterende abb så bruker av samme kvote som mobilen. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Talkmore mobilt bredbånd løser dette. Har akkurat det samme selv. Dette setter du på pause via appen (appen fungerer uansett hvilke abb du har på mobilen. Du kobler den opp mot mobilt bredbånd-kontoen). Det kan stå på pause så lenge du vil og koster absolutt ingen ting når det ikke er aktivert. I tillegg kan man kjøpe større datapakker hvis man har behov, typisk i sommerferien, uten å måtte endre abb. Du må da ha en 4g-ruter i tillegg. Du får et helt vanlig sim-kort fra Talkmore og må ha denne for å få et trådløst nettverk i båten. Dette selger Talkmore, men er også flere på Finn. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Hvilken som helst telefon deler wifi, finn en som er pensjonert og bestill datasim. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Kjellg skrev for 3 timer siden: Selv har jeg en slik en. Er 5V usb micro i den så den kan kjøres enten på powerbank, medfølgende 220V adapter eller mobillader. Fordelen er at du også kan nruke den andre plasser feks om vinteren. Bruker bare datakort i tilknytting til mobilen min. Setter opp GB om sommeren og ned om vinteren. Tror det er den raskeste LTE router jeg har vært borti. Oppgitt til 5V og 1,5A. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 PiperBill skrev for 18 timer siden: Ser mye på NRK nett TV her hjemme så det blir vel mest det det går på Husk å skru ned kvaliteten når du ser på NRK, er ikke noe poeng å kjøre høy oppløsning hvis du ser på TV på brett/mobil eller en liten TV skjer, feks 32". Eneste du oppnår er å spise datakvote så det griner. Det er litt ulike måter å skru ned kvaliteten på, hva bruker du for å se på NRK? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Pinkvin skrev 8 minutter siden: ......Eneste du oppnår er å spise datakvote så det griner. Finnes det noe selskap som har ‘fri surf’ ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Gunga Din skrev Just now: Finnes det noe selskap som har ‘fri surf’ ? Tror ikke det har kommet til Norge enda, men har jo vært "rett rundt hjørnet" i noen år nå :-D Så nei, tror det ikke før jeg ser det, og selv da ville jeg vært skeptisk ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 (redigert) Gunga Din skrev 4 minutter siden: Finnes det noe selskap som har ‘fri surf’ ? Tror ikke det. Telenor har noe som kan ‘nærme’ seg det, men du betaler uansett for hver GB. Telenor Flexi Redigert 13.Oktober.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 11 minutes ago, Gunga Din said: Finnes det noe selskap som har ‘fri surf’ ? Chili Mobil er vel nærmest fri surf. De har et abonnement med 1000 GB/mnd, men det er ikke lov å dele det med flere enheter, det kan kun brukes på den enheten hvor SIM-kortet står. Hvis de oppdager at du setter kortet i en router og bruker flere dingser risikerer du at de stopper abonnementet. Det har skjedd med enkelte brukere, som har «testet» hva de får ut av abonnementet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
PiperBill Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 (redigert) Har en 24 tommers TV og får inn NRK kanalene via Glomax antenna. Jeg ser nå at det hadde holdt med en tvilling data SIM som jeg kan sette i min Lenova nettbrett og så kjøpe mere data i de måneder vi er mye på båten. (Men som nevnt så kan det gå mye data med en slik løsning). Da kan jeg bruker Chromecast mellom nettbrett og TV eller bare ser på nettbrett. Når jeg tenker meg om så har jeg egentlig ikke så mye bruk for selve wifi men mest for å se på nett TV og ikke mye det heller. Ser stort sett på Dagsrevyen (det får jeg inn via Glomax) og så kanskje en time eller så før leggetid. Da hadde det vært fint med nett TV. Prøvde et par ganger å dele wifi fra mobil til nettbrett men den nektet å koble sammen. Nå er det en stund siden og jeg husker ikke helt hvilken feilmelding jeg fikk. Høres ut som et gjerrigknark men det er jeg ikke. Hadde jeg hatt behov nok så hadde jeg gått for det beste som finns men jeg er lei å betale mye for noe jeg ikke bruker så mye. Redigert 13.Oktober.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Ser ut som Talkmore er en bra løsning i og med at en kan fryse abonnementet i vinter sesongen. Det ligger litt høyere i pris en ice.net men der er man bundet til 12 måneder. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
blue moon Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 PiperBill skrev 1 time siden: Ser ut som Talkmore er en bra løsning i og med at en kan fryse abonnementet i vinter sesongen. Det ligger litt høyere i pris en ice.net men der er man bundet til 12 måneder. Vi har Talkmore, frysing er et must. Talkmore har også Telenor dekning, det er bra. Har igrunn bare hørt negativ om ICE, da pga dekning. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Kjellg Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Men trenger man eget abonnement til dette da? Selv så bruker jeg datakort til mitt vanlige mobilabonnement. Koster bare noen kroner i forhold til eget abonnement. Hos telenor i alle fall kan jeg skru opp og ned GB alt etter behov og ønske. Synes det er mye enklere en et eget abonnement. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 PiperBill skrev for 16 timer siden: Ser ut som Talkmore er en bra løsning i og med at en kan fryse abonnementet i vinter sesongen. Det ligger litt høyere i pris en ice.net men der er man bundet til 12 måneder. Jeg kunne tidligere fryse mitt abonnement fra Ice. Det medførte bare økning i bindingstid. Vet ikke om de tilbyr dette lenger, men du kan spørre. Nå som jeg bruker Ice hele året i båten og litt på hytta så endrer jeg på datamengde til det billigste i perioder der jeg bare bruker Ice til overvåkning og fjernstyring som Telldus. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Kjellg skrev for 13 timer siden: Men trenger man eget abonnement til dette da? Selv så bruker jeg datakort til mitt vanlige mobilabonnement. Koster bare noen kroner i forhold til eget abonnement. Hos telenor i alle fall kan jeg skru opp og ned GB alt etter behov og ønske. Synes det er mye enklere en et eget abonnement. Prisen pr. datamengde er nok veldig mye høyere på data i mobilabo. Ett unntak er vel da chilli med sitt fri bruk abo, men da får en ikke lov å dele. Egentlig utrolig irriterende med det konstruerte skillet på såkalt "mobilt bredbånd" og mobildata. Kun for å melke noen kroner ekstra. -- Har aldri brukt noe annet enn mobildata på egen sim eller fra datatvilling. Men har nok ikke vært så storbruker at det har vært behov for noe annet heller. Men samlet sett har jeg, kona og ungene såpass store kvoter på mobilene at det faktisk rekker ganske godt når vi er på tur, og i ferier spanderer jeg gjerne ekstra om de bruker opp kvota. Jeg har 15GB på mobilen, tipper ungene har sånn ca det samme. Sitér dette innlegget Link to post
haig Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Hei Jeg har droppet wifi med egen router i båten. Bruker mobilen/padden og HDMI Lightningkabel til å streame til tv`n I de gjestehavnene der det er gratis wifi blir dette da en billig og enkel /drifsikker løsning. Der det ikke er det blir det vanlig datakostnad i forhold til abonnementet jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Jeg frøys akkurat talkmore mobilt bredbånd, så nå koster det 0kr helt til jeg aktiverer igjen. Har spurt kundeservice, og fikk beskjed om at det kan stå fryst så lenge jeg vil. Jeg var først inne på tanken med Chili Mobil på grunn av deres "fri data" (domstol vedtok for noen mnd siden at 1000GB per mnd kan FORELØPIG regnes som "fri bruk"). Men fikk beskjed om at det kun er laget for 1stk mobil/enhet - altså ikke for å sette i en router. Det var "Mobilt bredbånd" laget for. Etter nøye sammenlingning av forskjellige tilbydere valgte jeg Talkmore og har ikke angret på dette. Se posten min lengre opp i tråden for litt mer info. @Kjellg Er ikke alltid så lett f.eks hvis mob.abb. står på arbeidsgiver. Er ikke alle som har en god løsning for å belaste sånt på arbeidstakers lønning osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 PostIT skrev 12 minutter siden: @Kjellg Er ikke alltid så lett f.eks hvis mob.abb. står på arbeidsgiver. Er ikke alle som har en god løsning for å belaste sånt på arbeidstakers lønning osv. Nei, den ser jeg. Kanskje ikke det ideelle da. Har også brukt å dele ut internett fra telefon og padder, men synes det er så mye knot med det. Mange sier det bare er å skru på deling, men det skal nå gjøres det og. Mye lettere å bare komme i båten og ikke gjøre noe Så får man jo en helt annen hastighet også med egen router. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Kjellg skrev for 7 timer siden: Så får man jo en helt annen hastighet også med egen router. Så da går dagsrevyen på halve tiden ;-) Skjønte ikke den helt. Har aldri opplevd hastighetsproblemer når jeg deler via telefon eller iPad selv om ungene ser mye på Netflix/Youtube osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 (redigert) Pinkvin skrev 13 minutter siden: Så da går dagsrevyen på halve tiden ;-) Skjønte ikke den helt. Har aldri opplevd hastighetsproblemer når jeg deler via telefon eller iPad selv om ungene ser mye på Netflix/Youtube osv. Nei, det har vel heller med tålmodighet å gjøre. Stor forskjell på å dele nett fra en telefon kontra en egen router som støtter siste protokoller som leverandørene benytter. Men er man en tålmodig sjel så er det ikke noe problem. Men jeg synes uansett at det er knot med å dele fra telefon. Inn og aktivere og så kan man heller ikke ta telefonen med seg å stikke avgårde en tur, for da blir det roping og skriking. Redigert 24.Oktober.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.