Jump to content

Internett i båt for dummies (meg)

PiperBill

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Kjellg skrev 1 minutt siden:

Nei, det har vel heller med tålmodighet å gjøre. Stor forskjell på å dele nett fra en telefon kontra en egen router som støtter siste protokoller som leverandørene benytter. Men er man en tålmodig sjel så er det ikke noe problem. Men jeg synes uansett at det er knot med å dele fra telefon. 

Hmm. Opplever ingen forskjell. Har satt opp wifisona i båten med samme navn og passord som routeren hjemme. Snarvei til å åpne wifisone på telefonen. Ett trykk, alt kobler til som om det er hjemme. 

Pinkvin skrev Just now:

Hmm. Opplever ingen forskjell. Har satt opp wifisona i båten med samme navn og passord som routeren hjemme. Snarvei til å åpne wifisone på telefonen. Ett trykk, alt kobler til som om det er hjemme. 

Ingenting er bedre en det :thumbsup:  Men for de som jobber med dette til daglig så oppgader man fort utfordringer som folk flest ikke ser. :wink:

Guest Avmønstret#
Kjellg skrev 17 minutter siden:

Ingenting er bedre en det :thumbsup:  Men for de som jobber med dette til daglig så oppgader man fort utfordringer som folk flest ikke ser. :wink:

Ah, fikk ikke med meg at vi var over i "nedreterritorium" (for meg er "nerd" ett sterkt positivt ladet ord). Da forstår jeg 100% :-)

Pinkvin skrev 12 minutter siden:

Ah, fikk ikke med meg at vi var over i "nedreterritorium" (for meg er "nerd" ett sterkt positivt ladet ord). Da forstår jeg 100% :-)

Hehe, no problem :) Den største utfordringen er at alle datapakkene må behandles og pakkes på nytt før de sendes videre, begge veiene. Dette er egentlig ikke telefonene designet for og prosessor og minne går i høygir så lenge noen surfer. Litt off topic og litt terminologi som egentlig ikke hørte hjemme her i tråden. :giggle:

Guest Avmønstret#
Kjellg skrev 6 minutter siden:

Hehe, no problem :) Den største utfordringen er at alle datapakkene må behandles og pakkes på nytt før de sendes videre, begge veiene. Dette er egentlig ikke telefonene designet for og prosessor og minne går i høygir så lenge noen surfer. Litt off topic og litt terminologi som egentlig ikke hørte hjemme her i tråden. :giggle:

Ah, det forklarer da kanskje hvorfor en telefon som deler blir relativt varm og sluker batteri?

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Ah, det forklarer da kanskje hvorfor en telefon som deler blir relativt varm og sluker batteri?

Yes, korrekt. Kort fortalt så går datatrafikk i pakker med data. Alle disse pakkene skal leses og stemples med avsender og mottaker adresse før de sendes videre. Når det kommer millioner av pakker både inn og ut hvert eneste sekund, så krever det sitt både av maskinkraft og strøm, så er det ikke rart at både telefon og batteri blir varme. En telefon er ikke det mest optimale til å gjøre denne jobben, så den blir gjerne en flaskehals om man kan si det slik :saint:

Redigert av Kjellg (see edit history)

Spurte ice.net om det er mulig å fryse abn i vintersesongen. Fikk følgende svar.

Hei, William Dette skal jeg hjelpe deg med. Dersom du er utenfor avtaletid, kan du fryse abonnementet ditt i inntil 12 måneder av gangen. Om du ønsker å tegne et abonnement uten avtaletid med en gang du blir kunde, må modemet kjøpes til full pris. Da er det 1699,- for en Smartrouter og 1499,- for en Minirouter. Om du skulle gå for denne løsningen, betaler du veiledende pris for abonnementet ditt. Her har du de ulike abonnmentstypene du kan velge mellom:

7 GB koster 199,- per måned.

15 GB koster 299,- per måned.

30 GB koster 399,- per måned.

50 GB koster 499,- per måned.

100 GB koster 599,- per måned.

200 GB koster 699,- per måned.

300 GB koster 799,- per måned.

Jeg vil også minne deg om at vi for tiden kjører en mobilkampanje til nye kunder. Dette abonnementet heter Bli Kjent, og gir deg 25 GB data i 2 måneder til kun 99,-.

------------------------------------------------------------------------------------

Til sammenligning koster 20GB Kr349,- hos Talkmore med data rollover og ingen bindingstid. Også kan det pauses/fryses når det passer meg. Pussig at Talkmore ikke nevner mobilt bredbånd til båt på hjemmesiden demmes mens Ice.net gjør et stort poeng av det. Hvem har best dekning mon tror?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Gunga Din skrev On 13.10.2018 at 10.50:

Finnes det noe selskap som har ‘fri surf’ ?

NET 1 Sverige  og Danmark   , men skal en bruke det i Norge må en sette det ned til 100 GB. har ICE bestemt.

Nå tilbud 199 kr

https://www.net1.se/privat/net1-uppkoppling/steg-1-kampanj-obegransad-data/

Fritid, ubegrenset 100 GB i Norge

https://www.net1.se/privat/steg-1-fritid/

• 1 dygn, 79 kr
  • 2 dygn, 99 kr
  • 7 dygn, 199 kr
  • 30 dygn, 499 kr
Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#
Roger jo skrev 7 minutter siden:

NET 1Sverige    , men skal en bruke det i Norge må en sette det ned til 100 GB. har ICE bestemt.

Nå tilbud 199 kr

https://www.net1.se/privat/net1-uppkoppling/steg-1-kampanj-obegransad-data/

Fritid, ubegrenset 100 GB i Norge

https://www.net1.se/privat/steg-1-fritid/

Synd de ikke viser dekning inn i Norge. Har både hytta og båten på svenskegrensa så dette kunne vært noe. Men får vel neppe dette vha poste restante... må en ikke ha adresse i Sverige?

Pinkvin skrev 27 minutter siden:

Synd de ikke viser dekning inn i Norge. Har både hytta og båten på svenskegrensa så dette kunne vært noe. Men får vel neppe dette vha poste restante... må en ikke ha adresse i Sverige?

Kjøpte mitt på Elgiganten Nordbyen.

Problemet med ICE er at de selger og og selger,  Net 1 må en stå på venteliste til de får bygd ut nok kapasitet.

Byttet ruter vha poste restante.

Dekning i Norge er

https://www.ice.no/dekning/

https://www.net1.se/privat/tackningskarta/

https://www.net1.dk/daekningskort/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

2 hours ago, Cpt. Stubing said:

Spennende tråd! Jeg har bestilt 4G datasim og skal kjøpe router. Kan noen anbefale en til rundt 1000 kr med inngang fra ekstern antenne slik at jeg har mulighet til å koble på det?

Denne for eksempel:

https://www.komplett.no/product/872754/mobil/mobil-konferanse/mobilt-bredbaand/tp-link-tl-mr6400-4g-lte-11n-router#

Jeg bruker denne:

https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/NGAC785HS/netgear-aircard-785-mobil-bredbandsruter?scid=SEM6279&gclid=EAIaIQobChMI5ffntLuu3gIVgjLTCh1ZjAt9EAQYAiABEgJag_D_BwE

Og er veldig fornøyd. Den har tilkobling for ekstern antenne.

Nå etter en del vurdering så har jeg kommet fram til en enklere løsning i iallfall i en sesong. Jeg har en lenova nettbrett som jeg bruker som plotter. Setter inn en tvilling simkort på den og kjøper ekstra mobildata via Onecall sin app etter behov. Kan bruke den til å streame film, netTV o.l. og være online dersom Navionics eller evt andre apper krever det. Jeg regner med også å kunne caster til TV på båten med Chromecast dersom vi ønsker det. Da slipper jeg abonnementet, ruter og en del installasjon og en slik løsning dekker vårt behov foreløpig.

Høres ikke det greit ut?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Guest Avmønstret#
PiperBill skrev 21 minutter siden:

Nå etter en del vurdering så har jeg kommet fram til en enklere løsning i iallfall i en sesong. Jeg har en lenova nettbrett som jeg bruker som plotter. Setter inn en tvilling simkort på den og kjøper ekstra mobildata via Onecall sin app etter behov. Kan bruke den til å streame film, netTV o.l. og være online dersom Navionics eller evt andre apper krever det. Jeg regner med også å kunne caster til TV på båten med Chromecast dersom vi ønsker det. Da slipper jeg abonnementet, ruter og en del installasjon og en slik løsning dekker vårt behov foreløpig.

Høres ikke det greit ut?

Jo det høres greit ut. Men er ikke sikker på om du kan caste og dele wifi samtidig. Det har jo ikke noe stor praktisk betydning iom at du kan starte casting fra telefon i stedet, eller ha wifisona fra telefon og caste fra brettet, du velger i grunnen selv. 

Tror det går an å bruke Chromecast uten wifi men hvis ikke så er det like enkelt å bruke en HDMI kabel. Men i denne Youtube video så brukes mobilen som mobil hotspot.. Det er jo wifi på en måte.

Redigert av PiperBill (see edit history)

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Er dere helt sikker på dette? Jeg trodde det ikke var mulig å bruke et simkort for en mobiltelefon i en router og omvendt.

Jeg for min del er 100% sikker på dette. Jeg har datakort men to år tilbake så hadde jeg tvilling som jeg brukte både i telefon, ipad og i router. Kortet stod egentlig i en telefon, men måtte plutselig ha internett i router. Og det virket som bare det. Husker ikke hvorfor jeg konverterte til data, men det hadde noe å gjøre med hvordan det ringte alt etter om telefon var skrudd på eller av, dekning osv. Jeg har Telenor, om det virker hos andre vet jeg ikke eller jeg har ikke testet det ennå. 

Det er mulig jeg ikke henger helt med i svingene her. Her i huset har Trude og jeg hver vår smarttelefon. Og så har jeg to miniroutere, en NetGear med et data simkort, og en Huawei minirouter. I Huawey'n har jeg et data tvillingkort, tvilling til det i Netgear routeren.

Nå har jeg ikke tenkt å rote med telefonene, men jeg har en fullt fungerende eldre Nokia mobiltelefon uten simkort liggende. Da hadde det vært artig å sette data tvillingkortet inn i denne mobilen. men det blir vel bare tull? Data simkortet har jo et 12-sifret nummer.

Jeg har abonnementene hos Telia.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har ikke prøvd å «snakke» i et datakort, men det som faller meg umiddelbart inn er pris. Hva koster det å bruke et datakort til å snakke med. Men 12 sifrete nummer er i utgangspunktet ikke problemer med, verken å ringe inn til eller ut fra. Har et M2M kort i båten som også er 12 sifret, og det ringer som bare det om jeg prøver å ringe til det. Har skrudd ned til bare 2 ring før det trigger et rele, men ringelyden den er der. Sender også sms til det kortet for å styre utvidede funksjoner.  

21 hours ago, Lars H. said:

Er dere helt sikker på dette? Jeg trodde det ikke var mulig å bruke et simkort for en mobiltelefon i en router og omvendt.

Jeg har et helt vanlig tvilling-SIM i min router, ja. Routeren får naturlig nok kun brukt data-delen, men det fungerer helt fint. :thumbsup:

Har også et rent SMS-kort for bruk i en SMS-gateway, men det er ikke båtrelatert.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Endelig har NKOM slått fast at Chillis begrensning til kun en mobiltelefon  for abonnementet strider mot regelverket for nettnøytralitet. Det er lov å si at abonementet er personlig, men ikke å begrense det til en enhet. Det skal være lov å streeme / dele eget abonnement med egne enheter.

Blir interessant å se om Chilli følger opp dette med endring i vilkårene.

Det vil fortsatt være lov å ha i vilkårene at abonnementet ikke skal deles med andre personer.

https://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/nkom-varsler-at-chili-mobil-må-endre-i-fri-data

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...