PiperBill Svart 2.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 Litt «off topic» men nå kjøpte jeg en Chromecast generation 2 (impuls kjøp) med tanke på å caste fra nettbrett eller tlf til tv på båten. Men er det egentlig noe vits? Kan jo bare bruke en HDMI kable og da har jeg en «dings» mindre måtte styre med. Keep it simple? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.November.2018 Link til dette innlegget Svart 2.November.2018 PiperBill skrev for 3 timer siden: Litt «off topic» men nå kjøpte jeg en Chromecast generation 2 (impuls kjøp) med tanke på å caste fra nettbrett eller tlf til tv på båten. Men er det egentlig noe vits? Kan jo bare bruke en HDMI kable og da har jeg en «dings» mindre måtte styre med. Keep it simple? Må innrømme at jeg syns Chromecast er mye enklere enn kabel... Har brukt chromecast i noen år nå og går ikke tilbake til kabel for å si det sånn. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 3.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 En fordel med Chromecast er at jeg har ofte dårlig dekning ned i salongen der tv’n står. Da kan nettbrettet stå opp i cockpiten der det er bedre 4g/3G dekning. Håper OneCall har rimelig bra dekning rundt hjemtraktene Hvaler/Singlefjord. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Førstefender Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 (redigert) Jeg endret guttongens chiliabo i sommer til 1000gig og delte i båten. Ble stortsett 2 barn som så på youtube filmer etc Har delt også tidligere år med ett utvidet abo. Bruker bare en mobiltlf til "å lage" wifi i båten, fungerer bra for oss. Velger samme løsning til sommer`n, setter opp et abo til 1000gig igjen. 399kr for 1mnd Redigert 8.November.2018 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Bakdelen med Chromcast er at den ikke kan spille lokalt innhold, som du for eksempel har lastet ned på forhånd hjemme der du ikke har begrensninger i data. Den krever streaming. Apple TV kan man derimot spille av lokalt innhold. Vi laster ned en del filmer og serier fra Netflix med mer, lokalt til iPad og spiller av med HDMI kabel. Vi har Chromecast også, for live streaming av nyheter og div. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Dreuf Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Med en plex server så kan du "caste" lokalt innhold. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Captain Chaos skrev for 12 timer siden: Bakdelen med Chromcast er at den ikke kan spille lokalt innhold, som du for eksempel har lastet ned på forhånd hjemme der du ikke har begrensninger i data. Har ikke prøvd selv men... om du kan få lest av det lokale innholdet i en fane i chrome og bruker "cast fane". Aner ikke hvordan en skal få det til da men :-) Er jo mye rart som lar seg åpne i nettleser. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 9.November.2018 Link til dette innlegget Svart 9.November.2018 Det funker det Pinkvin, men det forutsetter en PC/Mac. Det funker ikke fra APPER på mobil og pad som Netflix, Viaplay, men mer. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
PiperBill Svart 10.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2018 Nå oppdaget jeg at jeg ikke kan har simkort i min Lenova nettbrett og min gammel Samsung ikke er i stand til å lage «Hotspot». Da har jeg bestilt en Netgear Aircard 810s.. Liten og nett og kan tas med over alt. Leste bra reviews på den også. Kan koble til ekstern antenne om nødvendig https://www.netgear.com/service-providers/products/mobile/mobile-hotspots/AC810S.aspx Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 10.November.2018 Link til dette innlegget Svart 10.November.2018 Jeg har hatt Netgear Aircard 810s routeren en sesong nå, og er svært godt fornøyd. Der jeg har beukt den, mellom Drøbak og Göteborg har jeg aldri hatt behov for å koble til noen av de antennene jeg har liggende. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 10.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2018 Godt å få kvalitetsstempel fra Lars H. Dette blir bra :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 16.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 (redigert) Funker bra men ekstra simkort på OneCall mobil abonnementet som jeg satt i en Netgear Aircard (lager wifi) og koblet Chromcaster’n på . Spilte av 30 minutter fra en serie på NRK tv . Og brukte 0.5Gb på det. Spørsmålet er om det er innfor eller om det er noen innstilinger et eller annet sted som kan få ned databruk? Spilte av på båt tv'n som er en 22 tommers. Redigert 16.November.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
SamH Svart 16.November.2018 Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 NRK vil ikke gi noen muligheter for å redusere båndbreddebruk, avspilleren sjekker båndbredden din underveis og justerer automatisk. Jeg og andre har klaget på dette siden de kom med netttv, men det passer dem ikke å endre på det. Netflix, og sikkert fler andre også, gir deg muligheten til å redusere linjebruken ved å gå ned på kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.November.2018 Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 (redigert) 3 hours ago, SamH said: NRK vil ikke gi noen muligheter for å redusere båndbreddebruk, avspilleren sjekker båndbredden din underveis og justerer automatisk. Jeg og andre har klaget på dette siden de kom med netttv, men det passer dem ikke å endre på det. I NRK-appen på iPhone kan man nå justere kvaliteten (og dermed båndbreddebruken): Jeg har ikke sjekket om denne muligheten også er lagt til på iPad, men det er vel sannsynlig at det kommer der også. Redigert 16.November.2018 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
SamH Svart 16.November.2018 Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 (redigert) https://www.nrk.no/hjelp/hvilken-kvalitet-far-jeg_-1.7916324 Bare lykke, om de tar seg sammen.. Redigert 16.November.2018 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 16.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 Nå fant jeg det og satt det til medium (1 GB = 2 timer). Man må logge på så står det under innstillinger i profilen. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
mbm Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 PostIT skrev On 30.10.2018 at 16.21: Jeg bruker denne: https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/NGAC785HS/netgear-aircard-785-mobil-bredbandsruter?scid=SEM6279&gclid=EAIaIQobChMI5ffntLuu3gIVgjLTCh1ZjAt9EAQYAiABEgJag_D_BwE Og er veldig fornøyd. Den har tilkobling for ekstern antenne. Jeg tror ikke du vil få bedre signal inn til router ved å bruke antenne-utgangene. Mener at ved å montere antenner på denne så vil det kun gi bedre Wifi signaler ut fra router. Signalene inn til router vil være uendret med/uten antenner. Jeg har et spørsmål ang samme router: — Kan den være plugget inn 24/7? Tenker først og fremst på varmgang batteri her. Noen som har erfaringer her? Planen var å bruke router til å styre panelovnene ombord via Wifi styrte stikkontakter. Dette krever konstant Wifi. Jeg tok det dessverre for gitt at routeren ville fungere også uten batteri - kun med strøm. Dengang ei. Når batteriet ikke er på plass så avbrytes oppstarten og går i «loop» når den er kommet til skjermbilde som viser logo. Fant et tips på nettet om å blokkere for de to kontaktene i midten av USB kontakten (data kontaktene) Se: LINK TIL SIDE — Dette funket. Med papirbit som vist på siden det linkes til på plass så starter routeren som den skal uten batteri. Men er dette en sikker måte å jukse det til på? Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 3 hours ago, mbm said: Jeg tror ikke du vil få bedre signal inn til router ved å bruke antenne-utgangene. Mener at ved å montere antenner på denne så vil det kun gi bedre Wifi signaler ut fra router. Signalene inn til router vil være uendret med/uten antenner. Jeg har et spørsmål ang samme router: — Kan den være plugget inn 24/7? Tenker først og fremst på varmgang batteri her. Noen som har erfaringer her? Planen var å bruke router til å styre panelovnene ombord via Wifi styrte stikkontakter. Dette krever konstant Wifi. Jeg tok det dessverre for gitt at routeren ville fungere også uten batteri - kun med strøm. Dengang ei. Når batteriet ikke er på plass så avbrytes oppstarten og går i «loop» når den er kommet til skjermbilde som viser logo. Fant et tips på nettet om å blokkere for de to kontaktene i midten av USB kontakten (data kontaktene) Se: LINK TIL SIDE — Dette funket. Med papirbit som vist på siden det linkes til på plass så starter routeren som den skal uten batteri. Men er dette en sikker måte å jukse det til på? Tror du tar feil, ref: https://kb.netgear.com/23901/External-Antennas-for-AirCard-products «AirCards have antenna connectors to enable customers to improve their cellular network coverage» Min stod på i et par måneder i sommer, uten at det var noe problem. problemet kommer vel i det øyeblikket det skjer noe galt med batteriet. Ville ikke vært redd før det tidspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 24.November.2018 Link til dette innlegget Svart 24.November.2018 PostIT skrev for 11 timer siden: Tror du tar feil, ref: https://kb.netgear.com/23901/External-Antennas-for-AirCard-products «AirCards have antenna connectors to enable customers to improve their cellular network coverage» Mulig jeg tar feil, men jeg leser dette som at nettverksdekning (wifi signal fra router) vil forbedres med antenne. Det står ikke noe om at G3/4 signalene inn til router vil bli bedre med antenne. Sitat fra manual: «Antennas extend signal strength and range indoors or in fringe network areas.» PostIT skrev for 11 timer siden: Min stod på i et par måneder i sommer, uten at det var noe problem. problemet kommer vel i det øyeblikket det skjer noe galt med batteriet. Ville ikke vært redd før det tidspunktet. Sjangsen for at batteriet overoppheter og noe skulle skje er vel heller minimal men det er likevel ikke en sjanse jeg ønsker å ta sånn uten videre. Da virker løsningen med å blokkere for datakontaktene på USB kabel tryggere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.