nofish Startet 12.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2018 (redigert) Heisann dere. Nå har jeg altså prøvd å sette fisketeina dypt så jeg ikke blander meg inn med hummer og den slags...Har nettopp satt inn en raymarine DSM 300 etter at den forrige tok kvelden. Etter dette bytte blir signalet "borte" når det er dypere enn ca 50 meter.....om jeg får signal så sier det at det er 6 meter dypt eller noe annet tull. Hva i all verden kan dette skyldes? Har innstillinger på auto og ellers prøvd "dyp", "grunn" og de standard variantene som er satt opp. Plotteren er en C120W med siste software (V.2.35) Er det noen av dere smartinger der ute som har noen tips? Redigert 12.Oktober.2018 av nofish (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Hvilken svinger har du og hvordan er den montert? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Alle ekkolodd har en grense for hvor dypt de klarer å måle, og blir det dypere finner den gjerne et eller annet sjikt i vannet, saltkonsentrasjon eller noe, derfor merkelig 6m. Loddet burde kanskje klare mer enn 50m, men opp mot 100m der, sliter de loddene jeg har sett i alle fall.... . Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 Hvis svingeren er montert feil/ feil sted, kan man fort risikere 50m som maks-dybde... Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 nofish skrev for 10 timer siden: Er det noen av dere smartinger der ute som har noen tips? Har ekkoloddet en innstilling for max dybde? Sitér dette innlegget Link to post
Lars og Sirius Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 DSM 300 kan pinge på to frekvenser, 50 og 200 khz. 50 skal være best på større dybder, mens 200 gir mer detaljer på grunnere vann. Slike ting kan stilles inn på kartplotteren i menyen for ekkoloddet. Dessuten kan du sjekke om det er oppdateringer til DSM 300 hos Raymarine. For øvrig har det vært en del moro med det ekkoloddet, du kan sjekke Raymarine Forum og se om det ligger noe oppklarende der. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Selv har jeg en innvendig svinger som er fylt med væske, Garmin 720i er merket på plotter/ekkolodd. Når det blir dypt nok så står dybdetallet og blinker og kommer ikke i orden igjen før jeg restarter Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Krimart skrev for 13 timer siden: opp mot 100m der, sliter de loddene jeg har sett i alle fall.... . Da må du ha sett på svært elendige lodd. Furunoene mine måler 500 m med glans. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Må bare gjette her, etter som du ikke sier noe om hvilken svinger du har, men 50m høres veldig lite ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Mulligan skrev for 3 timer siden: Da må du ha sett på svært elendige lodd. Furunoene mine måler 500 m med glans. Hmm, mitt Furunolodd klarer i underkant av 300 meter på sitt beste. Burde det klart mere? Uansett, det er mye interessant å se med et godt ekkolodd! Sitér dette innlegget Link to post
nofish Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 bellen skrev On 12.10.2018 at 22.09: Hvilken svinger har du og hvordan er den montert? Jeg vet ikke hva slags type det er. Den er montert ute, bak på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 nofish skrev 15 minutter siden: Jeg vet ikke hva slags type det er. Den er montert ute, bak på hekken. Forstår det da slik at du har samme svinger som før du byttet instrumentet/monitoren. Eller er også svingeren ny? Hvilken dybde fikk du på det gamle ekkoloddet? Sitér dette innlegget Link to post
Jtk1 Svart 14.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 Har du valgt rett svinger i innstillingene? Sitér dette innlegget Link to post
nofish Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 Jannmar skrev for 6 timer siden: Forstår det da slik at du har samme svinger som før du byttet instrumentet/monitoren. Eller er også svingeren ny? Hvilken dybde fikk du på det gamle ekkoloddet? Svingeren er den samme som før. Husker ikke eksakt hvor langt den gikk, men det var i hvertfall ikke noe problem på de dybdene jeg ønsket å fiske. Ned mot 150 meter Sitér dette innlegget Link to post
nofish Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 Jtk1 skrev for 1 time siden: Har du valgt rett svinger i innstillingene? ikke endret noe på innstillinger i det hele tatt. Svingeren er den samme som før... Sitér dette innlegget Link to post
nofish Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 M/S AIOLOS skrev On 13.10.2018 at 9.48: Selv har jeg en innvendig svinger som er fylt med væske, Garmin 720i er merket på plotter/ekkolodd. Når det blir dypt nok så står dybdetallet og blinker og kommer ikke i orden igjen før jeg restarter samme her....altså dybdetallet står og blinker...og kanskje kommer det opp et koko signal på 6 meter eller noe....veldig rart. Sitér dette innlegget Link to post
Skrulokk Svart 14.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 Har du stilt inn på automatisk gradering av dybdevisning? På vår Garmin er det standard ved hver oppstart at dybdevisningen justerer seg etter hvor dypt det er , type at skalaen går til f.eks 50m ved dybde på si 38 meter, mens ved 18 meter går skalaen til 25m. Da kan det til tider være systemet ikke henger helt med og plutselig står og blinker på dybde, og om jeg da manuelt kjører skalaen høyere kommer korrekt måling tilbake. Da virker det som om svingeren/loddet ikke har hengt helt med på en plutselig dybdeendring, og reell dybde er utenfor skalaen. Sitér dette innlegget Link to post
Jtk1 Svart 14.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 nofish skrev for 5 timer siden: ikke endret noe på innstillinger i det hele tatt. Svingeren er den samme som før... Maskinen må få vite hvilken svinger det har. Ska være en lappe på enden av ledningen. Feilen ligger garantert der Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 nofish skrev for 13 timer siden: Jeg vet ikke hva slags type det er. Den er montert ute, bak på hekken. Dytt/juster svingeren litt ned i bakkant så ordner det seg. Sitér dette innlegget Link to post
Foe Svart 14.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 Min erfaring med flere ekkolodd er at jo større utgangseffekt svingeren har, jo dypere i vannet når den. Utgangseffektene er fra ca. 60w til 1500w på de dyreste og beste. Et ekkolodd er aldri bedre enn den svingeren du gir loddet. Maksimal dybde får man med høy wattstyrke, 50hz, kobbersvinger og montert uten å gå gjennom skrog. Saltvann om sommeren er det tyngste å trenge gjennom. Når alt dette er sagt anbefaler jeg å kjøpe ny svinger når du skifter maskin. Det er et must å kjenne type svinger. I verste fall passer ikke dette sammen eller funker dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 Mix skrev for 12 timer siden: Dytt/juster svingeren litt ned i bakkant så ordner det seg. Tror jeg også. 99% av problemer med ekkolodd skyldes enten bortfall av spenning eller feilmontering av svinger. Sitér dette innlegget Link to post
nofish Svart 16.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2018 (redigert) Skrulokk skrev On 14.10.2018 at 21.57: Har du stilt inn på automatisk gradering av dybdevisning? På vår Garmin er det standard ved hver oppstart at dybdevisningen justerer seg etter hvor dypt det er , type at skalaen går til f.eks 50m ved dybde på si 38 meter, mens ved 18 meter går skalaen til 25m. Da kan det til tider være systemet ikke henger helt med og plutselig står og blinker på dybde, og om jeg da manuelt kjører skalaen høyere kommer korrekt måling tilbake. Da virker det som om svingeren/loddet ikke har hengt helt med på en plutselig dybdeendring, og reell dybde er utenfor skalaen. Svarte svingende, skrulokk. Jeg tror du er inne på noe. Tok et bilde her om dagen. Sjekket det nå og der går skalaen kun til 50-meter... Redigert 16.Oktober.2018 av nofish (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nofish Svart 16.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2018 Foe skrev On 14.10.2018 at 22.35: Min erfaring med flere ekkolodd er at jo større utgangseffekt svingeren har, jo dypere i vannet når den. Utgangseffektene er fra ca. 60w til 1500w på de dyreste og beste. Et ekkolodd er aldri bedre enn den svingeren du gir loddet. Maksimal dybde får man med høy wattstyrke, 50hz, kobbersvinger og montert uten å gå gjennom skrog. Saltvann om sommeren er det tyngste å trenge gjennom. Når alt dette er sagt anbefaler jeg å kjøpe ny svinger når du skifter maskin. Det er et must å kjenne type svinger. I verste fall passer ikke dette sammen eller funker dårlig. Takk for tips. Mulig det er en enkel korrigering på innstillingene...skal sjekke når jeg er hjemme på Sørlandet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
nofish Svart 16.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2018 Mulligan skrev On 15.10.2018 at 11.08: Tror jeg også. 99% av problemer med ekkolodd skyldes enten bortfall av spenning eller feilmontering av svinger. Eller dårlig bruker ...dessverre tror jeg det var årsaken denne gangen. sjekker til helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2018 Har nå selv en slik Raymarin 12" plotter med 2 frekvens ekkolodd. Hvor dypt jeg kan se på 50 KHz vet jeg ikke for det har aldri vært så dypt at jeg ikke har sett bunnen men vet nå sikkert at jeg ser bunnen på 700m. På 200 Khz mister jeg bunnen på ca 300m. Set av bildet at du har loddet på 50 Khz men de fleste slike jalla svingere for hekkmontasje er vel laget for 200 Khz. Prøv og skift frekvens på loddet og se om det ikke blir bedre. For øvrig bare som en liten digresjon. Svingeren og monteringen betyr 90% når det kommer til ytelsen en vil få av et ekkolodd. Ingen problem å se bunnen med et 300W lodd på 1000m om en har en god svinger og rett frekvens det vil si 20-40 Khz. Blir jo litt som med stereoanlegg nytter ikke med stor og fin forsterker om du har en dårlig høyttaler ellet setter høyttaleren i et annet romm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.