Jump to content

Automatisk tømming av septik under fart


sjøkriger

Recommended Posts

Hvordan virker egentlig systemet «automatisk tømming av septik under fart»? Jeg har aldri pumpet ut septik selv, den tømmes automatisk under fart. Ca 10 knop har jeg hørt. Er det sug fra sjøen som åpner en klaff i utløpet helt nede ved kjølen, eller?

 

Da båt ble tatt på land med gaffeltruck nå sist, tømte septik seg selv, det har den aldri gjort før. Tar gjerne tips fra medlemmer hvor jeg bør starte feilsøking. Håper å unngå å løsne skroggjennomføring?

Link to post
Share on other sites

Hvilken båt er dette? Er det bare auto tømming eller kan du «over ride» det og tømme når du selv ønsker? Tror jeg ville finne ut hva som er feil og så slå av auto tømming. Tror det er best å ha litt koll på hvor og når septikken tømmes så slipper men slik uhell.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jer har en NB hvor jeg har det som kalles for Ejector Tømming. Er en standard gjennomføring med en «tunell» utenfor. Når jeg går over en viss fart, tror det er 9-10 kn, så gjør «tunellen» det slik at vannet strømmer raskere utenfor ventilen og det dannes undertrykk. Innholdet i tanken blir da sugd ut. I min håndbok står det at ventilen skal stå åpen kun når jeg skal tømme og skal lukkes etterpå. Fungerer utmerket på min båt. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en mørejet30. Det er en standard kuleventil i kjølrommet, og manuell pumpe mellom septiktank og ventil. Ventilen har jeg aldri rørt. Kun en gang har tanken vært så full at den måtte tømmes manuelt, og det nå ganske nylig faktisk. Kanskje en sammenheng?

Link to post
Share on other sites

Fikk lagd metalldekselet i tråden som det er henvist i over.

Lempet ut en illeluktende membranpumpe og diverse 90 graders bend, la slange

rett fra bunnen av tanken til utløp og kuleventil i Trudesign.

Tanken tømmer seg raskt fra 5 knop og oppover. Dekselet gir ingen merkbar

bremseeffekt (27 fot halvplaner).

Deilig å ikke behøve å pumpe ut en 150 liters tank lenger.

Link to post
Share on other sites

jaja Var i allefall ikke noe automatisk tømming på båten min. Tømming via en manuel lensepumpe.

Noe som tydeligvis ikke har fungert så veldig bra. Skal bytte hele septik systemet samt dassen.

Så tok ut tanken å meste av slangene idag. 35 år gammel dritt det lukter kan en trygt si. Sjøl måkene flyktet når jeg tømte tanken i sjøen etter å fått den på brygga hehe Å Bilen stinker sikkert ennå i mårå etter å hatt den bak i 3min.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Men selv om man har automatisk tømming slik mange ha beskrevet her så må man fortsatt åpne en ventil før tømming.. Eller? Hvis ikke så synes jeg ikke noe om denne måten å tømme på. Kan lett tømme driten i nærheten av land eller folk som bader og i Sverige  er det jo ikke lov å tømme i sjøen. Driter folk i det?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 43 minutter siden:

Men selv om man har automatisk tømming slik mange ha beskrevet her så må man fortsatt åpne en ventil før tømming.. Eller? Hvis ikke så synes jeg ikke noe om denne måten å tømme på. Kan lett tømme driten i nærheten av land eller folk som bader og i Sverige  er det jo ikke lov å tømme i sjøen. Driter folk i det?

 

Yes. Min manual fra NB sier den skal åpnes, tanken tømmes og straks lukkes igjen. 

 

Link to post
Share on other sites

Har ejektortømming på HAIK og ventilen står alltid åpen. Kan sannsynligvis få vann inn ved slangebrudd, men det blir likt som med de andre slangene i bunn av båten som også står åpen.

Fungerer hvertfall helt flott.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...