Jump to content

VP MD22L, Bavaria 42AC, hvor høyt turtall er fornuftig og kjøre på?


Dr.blind

Recommended Posts

Jeg har til nå pleid kjøre på 1800-2000 Rpm når jeg kjører for motor, har egentlig ikke tenkt så mye over hva som er fornuftig rpm før, men opplever at motoren går pent på denne hastigheten

 

Nå googlet jeg litt og kom over dette (bilde/link):

https://forums.sailboatowners.com/index.php?threads/sweet-spot-for-engine-rpm.127601/

 

Da ble jeg litt usikker, jeg vil jo ikke ha en daukjørt motor og jeg vil jo gjerne ha mer fart om det ikke går på bekostning av levetiden til motoren.

Er det kanskje bedre og kjøre på et høyere turtall en jeg har pleid mtp å få blåst ut litt av eksos osv...

Drivstoff kostnadene blir uansett ikke høye så dem tenker jeg ikke så mye på.

 

 

Skjermbilde 2018-10-14 kl. 00.10.35.png

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har selv 49hk Perkins på 39 fots seilbåt og går med 2000- 2500 som marsjfart. Type 2800 som max marsjfart over tid. Den får da høyere arbeidstemperatur, dvs nærmer seg 100 grader. Innimellom, når motoren er god og varm, så kjører jeg den på max det den går i noen minutter for å blåse ren eksosventiler osv. 

 

En ting er motorens spesifikasjoner, en annen ting er hvilken fart du får, støy og vibrasjoner, og ikke minst, forbruk. Om du har en grei kombinasjon av fart, temperatur på motor, støy og forbruk på det turtallet du bruker så er i grunnen alt ok så lenge du "blåser ut" av og til. 

 

Vær forberedt på at at forbruket går "rett i taket" om du prøver å presse ut den siste halvannen knopen av skrogfarten. 

 

Hvor fort går du med nystoffa båt og det turtallet du holder på marsj?

Link to post
Share on other sites

Har en MD22L (som egentlig er en Perkins) på en 41 fots båt, og kjører alltid på ca 2000 rpm. Får den opp i over 3000 rpm på max.

Ligger på et moderat turtall mest for forbruket sin del. Da er det på ca 2,25-2,5 l per time. Om jeg gir på mer, øker forbruket betraktelig uten at farten blir nevneverdig høyere. Ser ut som ca 2000 er «sweet spoten» driftsøkonomisk - i alle fall på vår båt.

 

Motoren har forøvrig gått 4200 timer nå, og går fremdeles som en klokke.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin tror jeg har en 5 knop på marsj 1800rpm uten motvind/strøm og ny stoffet. Skal nok prøve å kjøre litt hardere for opplever ofte at andre kjører fra meg med tilsvarende båter, tror ikke alle har større  motor og ikke er jeg sjeggete under vannlinjen hehe

 

Igår klarte jeg to knop med 11ms rett i baugen, det var vell det som fikk meg til å lure på å ta ut litt mer turtall for å komme fremover hehe

 

 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Har en MD22L (som egentlig er en Perkins) på en 41 fots båt, og kjører alltid på ca 2000 rpm. Får den opp i over 3000 rpm på max.

Ligger på et moderat turtall mest for forbruket sin del. Da er det på ca 2,25-2,5 l per time. Om jeg gir på mer, øker forbruket betraktelig uten at farten blir nevneverdig høyere. Ser ut som ca 2000 er «sweet spoten» driftsøkonomisk - i alle fall på vår båt.

 

Motoren har forøvrig gått 4200 timer nå, og går fremdeles som en klokke.

 

Ja jeg får prøve litt, så.er det godt og vite at jeg har litt mer og hente uten at det er problematisk for motoren og til og med kanskje bare sunt å dra den litt hardere en gang i mellom...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Dr.blind skrev 1 time siden:

Pinkvin tror jeg har en 5 knop på marsj 1800rpm uten motvind/strøm og ny stoffet. Skal nok prøve å kjøre litt hardere for opplever ofte at andre kjører fra meg med tilsvarende båter, tror ikke alle har større  motor og ikke er jeg sjeggete under vannlinjen hehe

 

Igår klarte jeg to knop med 11ms rett i baugen, det var vell det som fikk meg til å lure på å ta ut litt mer turtall for å komme fremover hehe

 

 

Guff på, men følg med på temperaturen på motoren. Prøv å se hvor langt du kan gå opp i turtall før temperaturen begynner å stige, og hvor den evt stabiliserer seg. Det tar gjerne litt tid. 

 

Jeg ville prøvd opp mot 2500 hvis det gir et ok støy/fart forhold. Men igjen, følg med på temperaturen. Legger den seg stabilt på en temperatur, og da noe under 100 grader, så er det antagelig ok. 

 

Om den har stabil temperatur på feks 2500 eller noe deromkring så kan jo det fungere som et max marsjturtall over tid, og særlig når det blir "gjestehavnrace" :-) Men kan jo godt hende fart/støy/forbruk er bedre på 2200-2300, prøv ut og se hvordan det fungerer. 

---

En ting er å måle temperatur og turtall, men ville også brukt øret og lyttet. Selv syns jeg i hvertfall at jeg kan høre/kjenne om en dieselmotor går på et "trivselturtall", men det kan være ren og skjær innbilning også :-) Men altså et turtall hvor den ikke går "hardt", hvor den går "mykt og fint". 

---

Med 39 fot, 49 hester, strak aksling og treblads fast propell har jeg sett 7,5 som max når den er helt nysmurt. Det er da et turtall jeg ikke kan holde over tid uten at motoren går varm. Jeg marsjer da sånn ca på 6-6,5 med rundt 2300-2500 i turtall og da holder temperaturen seg på rundt 80. 

 

Men i likhet med S/Y Emma så ligger jeg nok i praksis heller ned mot 2000 i turtall enn opp mot 2500 på vanlig tur. Da går motoren jevnt og fint og fart/forbruk forholdet er fint. 

----

Aner ikke hvor mange timer motoren har fått, har ikke oppdaget noen timeteller foreløpig, men den er 32 år gammel og går som ei klokke igjen etter jeg fikk overhalt høytrykkspumpa. Før det var den mer et skramlete urverk, men stoppet aldri og startet alltid :-)

 

Har tro på at en har motor i båtens levetid om en har en av de eldre Perkins/perkinsvolvo og de får det vedlikeholdet de skal ha og de blir behandlet litt skånsomt på sine eldre dager ;-) Kjøre rolig opp på turtall, rolig ned av turtall og ikke presse de for hardt for lenge av gangen. 

Link to post
Share on other sites

Stort sett ikke problemer å kjøre dieselmotorer relativt hardt. 200-300 omdr. under max oppnådd turtall så lenge kjølingen er ok. Om du ikke kan gå 200-300 omdr under max turtall uten at temperaturen stiger over arbeidstemperatur tør jeg påstå at kjølingen behøver en rens/gjennomgang. Med de lave vanntemperaturene vi har i norden bør det være plenty med kjøling så lenge alt fungerer som det skal. 

Link to post
Share on other sites

Har B 44 Vision med >VP 55 D2: "2000 omdr ca 5,5 -6 knop litt variabler. Prøver og gasse opp litt jeg også innimellom. Tenker også om jeg dau kjører denne motoren. Syntes den koser seg på denne omdr og det gjør jo jeg også, fin lys, bra forbruk osv. Var ute en tur i helge og da dro jeg opp til 2300. 

Link to post
Share on other sites

Basert på dreiemomentkurven du viser til, så har den Max tilgjengelig dreiemoment på ca 2200 rpm. Jeg ville ligget i det området på normal marsj. Motoren vil da jobbe lettest. Vil å tro den sveiver lett og pent i dette turtallsområdet, med lite vibrasjoner. 

 

Hvis du er opptatt av å være «snill» med din motor, så tror jeg ikke du oppnår det med å ligge på 1800 rpm. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøvde litt igår hjemover i går, 1800-2000 Rpm gir pen gange ca 5knop, 2300 gir endel mer vibrasjoner og mer støy ca 6knop, nærmere 2800-3000Rpm ga mye hvit røyk og 7,5knop, så det ble kun kort tid jeg testet det . Hvit røyk betyr vell dårlig kjøling? Må muligens rense eksosbendet, har nylig renset varmeveksleren.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lazyjack skrev for 1 time siden:

Er det mulig å daukjøre en diesel av denne typen så lenge den får gå litt på maks innimellom?

 

Er det ikke eksosventilene som "gror igjen" om en ikke "blåser ut" av og til da? Så svaret er vel nei, om en kjører den god og varm og så på maks i noen minutter (med belastning) av og til så heter det vel seg at man får blåst/brent rent eksosventilene. 

 

Kan ikke si at jeg har merket noen forskjell ene eller andre veien, er jo ikke så godt å si når en alltid har hatt samme motoren. Hvor mange hester som har rømt stallen på 32 år aner jeg ikke, men det er sikkert noe her og noe der som ikke lengre er optimalt, så noen er det vel. 

---

En gang så kjøpte jeg bil fra en 80+ åring. Han hadde hatt bilen siden den var ny. Ikke dieselmotor men boxer bensinmotor. Jeg begynte med å presse den mer og mer på turtall (når den var god og varm), helt til sperra. Etter et par uker så tør jeg påstå at ganske så mange hester var tilbake på stallen. Den gikk fra treg og uvillig til kvikk og veldig villig. Noe er selvsagt innbilning, men det var så tydelig at jeg tror på det selv i det minste ;-)  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...