Jump to content

Hvordan ferskvannskjøre inboard for vinteren? bøtte blir tom på sekunder


ttyridal

Recommended Posts

Hvordan gjør dere egentlig dette med ferskvannskjøring?

Jeg har siden vi fikk båten hatt en 10-liters bøtte som jeg setter innsugsslangen i, fyller bøtta og starter motoren (mens slangen fortsatt forsøker fylle bøtta).

Men, motoren (VP tamd40) suger mye mer vann enn en vanlig hageslange klarer levere. Bøtta er tom på et par sekunder.

 

Ser de rundt meg i havna med drev har innsug og eksos på ca samme sted, så de bruker et kar og resirkulere vannet. Litt vrient med fast aksling og mange meter mellom eksosutløp og innsuget.

 

Hvordan får dere "nok vann" til å la motoren gå til den blir varm?

 

-T

Link to post

Kjør vannslangen rett i innsuget i sjøvannsfilteret. 

Da slipper du at bøtta blir sugd tom og du får vann nok til at impeller ikke går tørr. 

Trenger ikke kjøre motor varm. 

Dette er jo kun for å få ut saltvannet føre du konserverer. 

Hensikten med dette er vel en bedre magefølelse. 

For de som betaler mye penger for full pakke hos en proff, får vel aldri flushet med ferskvann føre frostvæske. 

Link to post
2 hours ago, fjordgrynt said:

Er dette et system med varmeveksler, eller går sjøvann rett i motoren ?

Varmeveksler ja.

 

 

1 hour ago, Scand Baltic said:

Kjør vannslangen rett i innsuget i sjøvannsfilteret. 

Tenkte litt på en eller annen løsning for å få til dette ja.

 

Veldig vanskelig å bli klok på hva som er nok. Erfaring fra jollemotoren er at det kommer ut endel guff når den har fått kjørt seg varm. La merke til det samme hos opplags-naboen (drev) etter at han hadde latt motoren gå en god stund.

 

Synes det er vanskelig å vite hva som er godt nok. Vil anta en proff gjør en beinhard avveiing av tid/kost/nytte (og er ikke så bekymra for å måtte bytte en del eller to etterhvert), mens andre går til innkjøp av viet vann fra Nepal i et forsøk på å pleie motoren best mulig.

Link to post

Neei, gjennomspylinga har vel mest å gjøre med at man får godfølelsen over å ha gjort det. 

En «proff» gjør neppe noe beinhard avveining. De frostsikrer, ferdig med det. 

Men hvis du kjører motoren litt hardt føre opptak, har du fått ut det som måtte være «guff». 

Da er det bare å tre vannslangen ned i sjøvannsfilteret og kjøre ti minutter også konservere. 

Sjekk frysepunktet på frostvæske som kommer ut eksosen. 

Link to post

Jepp gjør det i balticen jeg og, tar ut sjøvannssila og setter slangen godt inn i  inntaket nedi bøtta sila sitter i (dritt om slangen hopper ut nedi der) med åpent sjøvannsinntak i båten så overskuddet rennet ut. Så lar jeg den gå et par-tre minutter, stopper, tar ut slangen, lukker så inntaket på båten så bøtta fyller seg opp, så har jeg klar 20 liter  ferdigblandet kjølevæske og heller det i sjøvannsfilter-holderen mens motor går.

 

Kan ikke tenke meg det har noe å si at slangen ikke leverer så mye vann motoren vil ha, den holder impeller våt, og den går jo ikke varm på den måten.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...