ttyridal Startet 13.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2018 Hvordan gjør dere egentlig dette med ferskvannskjøring? Jeg har siden vi fikk båten hatt en 10-liters bøtte som jeg setter innsugsslangen i, fyller bøtta og starter motoren (mens slangen fortsatt forsøker fylle bøtta). Men, motoren (VP tamd40) suger mye mer vann enn en vanlig hageslange klarer levere. Bøtta er tom på et par sekunder. Ser de rundt meg i havna med drev har innsug og eksos på ca samme sted, så de bruker et kar og resirkulere vannet. Litt vrient med fast aksling og mange meter mellom eksosutløp og innsuget. Hvordan får dere "nok vann" til å la motoren gå til den blir varm? -T Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Bruke større bøtte.. går fort 50/60 liter og vel så det i minuttet Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 14.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 Større bøtte og lenger innsugslange? Sett nøtt under eksos/utkast av kjølevann så kan du kjøre så lenge du vil. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Scand Baltic Svart 14.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 Kjør vannslangen rett i innsuget i sjøvannsfilteret. Da slipper du at bøtta blir sugd tom og du får vann nok til at impeller ikke går tørr. Trenger ikke kjøre motor varm. Dette er jo kun for å få ut saltvannet føre du konserverer. Hensikten med dette er vel en bedre magefølelse. For de som betaler mye penger for full pakke hos en proff, får vel aldri flushet med ferskvann føre frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 2 hours ago, fjordgrynt said: Er dette et system med varmeveksler, eller går sjøvann rett i motoren ? Varmeveksler ja. 1 hour ago, Scand Baltic said: Kjør vannslangen rett i innsuget i sjøvannsfilteret. Tenkte litt på en eller annen løsning for å få til dette ja. Veldig vanskelig å bli klok på hva som er nok. Erfaring fra jollemotoren er at det kommer ut endel guff når den har fått kjørt seg varm. La merke til det samme hos opplags-naboen (drev) etter at han hadde latt motoren gå en god stund. Synes det er vanskelig å vite hva som er godt nok. Vil anta en proff gjør en beinhard avveiing av tid/kost/nytte (og er ikke så bekymra for å måtte bytte en del eller to etterhvert), mens andre går til innkjøp av viet vann fra Nepal i et forsøk på å pleie motoren best mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 14.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 Neei, gjennomspylinga har vel mest å gjøre med at man får godfølelsen over å ha gjort det. En «proff» gjør neppe noe beinhard avveining. De frostsikrer, ferdig med det. Men hvis du kjører motoren litt hardt føre opptak, har du fått ut det som måtte være «guff». Da er det bare å tre vannslangen ned i sjøvannsfilteret og kjøre ti minutter også konservere. Sjekk frysepunktet på frostvæske som kommer ut eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 (redigert) Jepp gjør det i balticen jeg og, tar ut sjøvannssila og setter slangen godt inn i inntaket nedi bøtta sila sitter i (dritt om slangen hopper ut nedi der) med åpent sjøvannsinntak i båten så overskuddet rennet ut. Så lar jeg den gå et par-tre minutter, stopper, tar ut slangen, lukker så inntaket på båten så bøtta fyller seg opp, så har jeg klar 20 liter ferdigblandet kjølevæske og heller det i sjøvannsfilter-holderen mens motor går. Kan ikke tenke meg det har noe å si at slangen ikke leverer så mye vann motoren vil ha, den holder impeller våt, og den går jo ikke varm på den måten. Redigert 20.Oktober.2018 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.