Verrie Startet 17.August.2005 Del på Facebook Startet 17.August.2005 I en rekke tråder er der skrevet opp og ned om edelolje, mange lurer på kvaliteten på dette ved behandling av edel-materialer. Jeg har nå brukt edelolje 2 år. Mine erfaringer er at oljen (som danner lakkhinne) holder det den lover. Den sprekker ikke (med unntak av noe oppsprekking på natene). Hvor der er mye tråkk blir den selvsagt slitt. Der er enkelt vedlikehold når man dypper pussepapir i olje, pusser den slitte flekken, vasker av med rødsprit for deretter å olje slik anvisning på boksen er. Ideelt sett bør man olje om våren hovedstrøkene, samt foreta 1-2 gangers oljing på ettersommer. Jeg har i år brukt båten i 7 uker sammenhengende. Har 5 barn, herav 4 av dem mest på tur. Har også hund (nesten valp) som spinner og leker rundt på dekk som da naturligvis skraper opp en del med klørne sine. Etter ferien har jeg 4-5 plasser som jeg må vedlikeholde, før jeg påfører et par strøk for beskyttelse for høsten. Det er ikke galt det ???? Dog skulle jeg ønske at båten holdt seg blankere over tid. Edeloljen er blank, men ikke fullt så mye som eksempelvis Benar eller Epifanes. (Clipper I og II som jeg prøvde for 3 år siden, kommer jeg aldri mer til å bruke da det etter mitt syn holder for dårlig.) Edeloljen har jeg også brukt inne i båten, både på dørker, vegger, pyntedetaljer. Her synes det ikke slitasje enda (selv ikke på dørk ned i cabin.....) Her har heller ikke vært oppsprekking. Er så langt svært godt fornøyd innvendig. Prisene på edelolje kontra andre produkter har jeg ikke sett på, da min mening er at femtilapper ikke skal bestemme over finishen på gjenstandene. Konklusjon (basert ene og alene på min personlige vurdering) : Jeg kommer nok til å bruke edelolje på alt av edelmaterialer på båten all den tid barna er små. Når disse vokser til, kan jeg komme til å bruke eksempelvis epifanes for å lettere ha "blankere" båt gjennom sesongen. Nå er det slik at jeg har truffet ganske mange medlemmer her på forumet i sommer. Kanskje de kan komme med kommentarer på hvordan dekkene ser ut for at man får "uhildet" vurdering? Det er godt mulig jeg allerede til vinteren behandler alt av vegger utvendig med epifanes?? Ble dere klokere av dette ?? Kanskje ikke, men jeg skriver dette da jeg tidligere har lovet en tilbakemelding på mine erfaringer for behandling av båten med dette produkt......... (jeg har i annen tråd skrevet at jeg ville behandle hele båten med Coelan (ca 30 000 i investering, men da vedlikeholdsfritt i ca 10 år, slik at det svarer seg kostnadsmessig). Denne tanke har jeg nå forlatt, da tilfeldighetene gjorde at jeg fikk besiktige 3 båter behandlet med dette produkt .......) Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Har også benyttet edelolje på teakdørk og detaljer. Fornøyd med slitestyrken, men synes gløden var mye bedre med owatrol teak-olje. Om resultatet er at jeg må olje like ofte uansett, vil jeg benytte teak-olje og heller akseptere litt mer slitasje mellom strøkene. Sitér dette innlegget Oso Link to post
troja Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 hei er de noen som vet forskelen på owtrol D1 olje og D2? bruker D1 oljen på noen pynte lister av teak og i sittebrønnen hvirker som det må til mange liter og runder med kosten for teaken drikker som en svamp og blir grå igjen men jeg nekter og gi opp før den blir gylden og fin i gjenn Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 hei er de noen som vet forskelen på owtrol D1 olje og D2? <{POST_SNAPBACK}> D1 skal som du sier, trekke maksimalt inn i treverket, D2 påføres til slutt og skal legge seg utenpå som et blankt toppstrøk. Nesten som lakk, men litt mykere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Havbris Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Ble dere klokere av dette ?? Kanskje ikke, men jeg skriver dette da jeg tidligere har lovet en til bakemelding på mine erfaringer for behandling av båten med dette produkt......... Ja, jeg ble klokere Takk for fin erfaringstilbakemelding. Edelolje virker å være veldig anvendelig. Etter hva jeg leste meg til var edeloljen den eneste som kunne brukes på allerede lakkerte flater, også. Jeg har kjøpt en slik boks med Owatrol Edelolje allerede, men jeg har ikke brukt den der jeg planlegger enda. Saken er at jeg har en skikkelig sol-uttørket "tørst" finerplate rett under vinskjermen som jeg ikke har lakket eller oljet for å unngå solblending. Den ser imidlertid ut til å ha blitt lakket med dårlig resultat for lenge siden. Oppå platen hadde kona satt en liten pynte-sinkbøtte med talglys i. I motsetning til hva en skulle tro i en annen tråd, hadde solen i Rogaland varmet opp denne bøtten slik at talget smeltet, bøtten lakk og smeltet talg trakk ned i den tørste platen, slik at platen fikk en mørkere flekk der. Tenker nå å kjøre på med edelolje på resten av platen slik at den får samme fargen som talg-flekken. Bør jeg først bruke D1 som trekker ned i for å få det likest talg-flekken, og så edelolje, mon tro? Vil D1 gjøre til at den gamle lakken flasser av platen? Hva tror dere som har brukt edelolje om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Er det fornuftig å bruke Owatrol Edelolje på styrhuset? Nå er styrhuset lakket men det sprekker opp. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 17.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2005 Etter hva jeg leste meg til var edeloljen den eneste som kunne brukes på allerede lakkerte flater, også. <{POST_SNAPBACK}> Korrekt. Tenker nå å kjøre på med edelolje på resten av platen slik at den får samme fargen som talg-flekken. Bør jeg først bruke D1 som trekker ned i for å få det likest talg-flekken, og så edelolje, mon tro? Vil D1 gjøre til at den gamle lakken flasser av platen? Hva tror dere som har brukt edelolje om dette? <{POST_SNAPBACK}> Bruk ikke annet enn edelolje. Husk at denne skal påføres vått i vått minimum 3 strøk, helt til den ikke vil "trekke" mer. Andre produkter bør du etter mitt syn ikke blande inn her. Er det fornuftig å bruke Owatrol Edelolje på styrhuset? Nå er styrhuset lakket men det sprekker opp. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har brukt dette på styrhuset, som er av mahogny, både utvendig og innvendig, med etter mitt syn bra resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.