Jump to content

Skifte vaier til rorindikator på DPH-A drev, gjør det selv eller sette bort?

Sjøbliss

Recommended Posts

Hei, jeg ser at min rorindikator vaier er litt slitt akkurat i festet der hvor vaieren skrus fast på hudraulikkrøret:

image.png.3d3541cd1081aa0bee9a771bf72f9164.png

Der denne "klemma" fester har det blitt antydning til hull i vaierkappa. Tipper dette ikke overlever så veldig lenge selv om den foreløpig virker helt greit. Er det veldig vanskelig å bytte vaieren? På marinepartsexpress står det at jeg må handle følgende deler "Replaced by 3593951 and bracket 3594718" så er det vel bare å trekke nytt? Noen som har montert dette? Ting jeg lurer på:

Hvordan kalibreres rorindikatoren?  

Hvordan tettes gjennomføringen i akterspeilet? Er det noen flere deler eller pakninger jeg burde bytte samtidig? Alle hydraulikkslanger og girvaier er allerede byttet ifm VP anbefalinger av forrige eier. 

Link til marineparts: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744790-44-35591.aspx

Takk for eventuelle tips! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

• 4 måneder senere...

Har byttet denne kabelen flere ganger i forbindelse med jobb. Du skru av eksos krøk på motoren. Har prøvd å bytte flere ganger uten å gjøre det, uten hell. Gir vaier har kortere "slaglengde" så den kan byttes uten demontering. Indikator vaier har lengre slaglengde og dermed mindre fleksibel i endene. Må fjerne eksos krøk så du kommer til der strømpe går inn i toppen av skjoldet. Her må strømpe dras ut litt så du får entret vaier ned gjennom skjoldet og ut til drev. 

Indikator justeres ved å justere på vaier. Har lagt ved bilde av klokke montert i motorrommet. Sett drev så rett som mulig. Merk av stilling på klokkens arm. Monter ny vaier og sett drev i så rett stilling som mulig. Juster så armen på klokken til den stillingen du har merket deg.

Kan være du må gjøre en finjustering etter sjøsetting.

fa90530.jpg

Takk for respons! Jeg tror dette kosta meg 6000 men venter enda på regning. Bare vaieren var vel 1500,- så det er ikke gratis uansett. Ingen andre feil eller mangler i år så jeg lever med det. Bare idiotisk av meg å presse vaieren ved montering i fjor. Kosta litt det!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...