Kenneth82 Startet 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2018 Uheldigvis blir jeg påminnet at Nelly kryper ned bak horisonten noen minutter tidligere, hver dag, hver kveld. Heldigvis bor jeg på Vestlandet, hvor vi fortsatt kan ha fine helgeturer og har håp om en snøfattig vinter. Med små matroser ombord (4 og 1,5 år) har vi byttet til lithium-batterier for å spandere på oss mer varme på denne årstiden, og skal også innrømme at vi gjerne jakter steder med landstrøm om det er meldt ekstra kaldt. Uansett så merkes det nå mot helgene, når vi planlegger helgeturen, at vi kommer ikke så langt før det er mørkt. Med seilbåt og 5 knop som planleggingsfart, blir det ikke langtur fredag etter jobb før vi finner stoppested. Så, til spørsmålet: Dere som fortsatt bruker båten - seiler dere videre i mørket for å utvide turhorisonten, eller legger dere inn årene ved solnedgang? Hvis dere seiler i mørket, hvordan planlegger dere turen, og hvilke ekstra hensyn tar dere? Jeg vil gjerne høre erfaringer, gode historier eller tips! Åpen for alle innspill. Lengter allerede etter sommeren... Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Nattseilas er litt som magi, for virkeligheten endrer på en måte karakter, den blir litt annerledes. Utrolig vakkert. Dere som fortsatt bruker båten - seiler dere videre i mørket for å utvide turhorisonten, eller legger dere inn årene ved solnedgang? Ja og nei. Har seilt en god del hver vinter, og ser at denne mørkeseilingen i nærområdet har tiltatt seg et lite mønster. En typisk helgeseilas blir gjerne et par timers seiling etter jobb fredag, men slik at jeg ankommer havn/ankring i noenlunde dagslys. En lengre etappe lørdag, men framme før det mørkner. Hjemturen søndag, derimot, avsluttes med mørkeseiling de siste par timene eller så ettersom vi da er i meget kjente strøk. Hvis dere seiler i mørket, hvordan planlegger dere turen, og hvilke ekstra hensyn tar dere? Tror ikke det er noen hokus pokus, men for meg er det viktig å planlegge ruta godt. Jeg går gjennom kartet, identifiserer eventuelle farer, passer på kryssende ferjer og nyttetrafikk. Tenker i det store og hele gjennom seilasen. Sjekker selvsagt at lanternene fungerer, har alltid en ekstra kraftig lommelykt tilgjengelig. Under natt- og mørkeseilas begrenser jeg trafikken til fordekket, og sørger for å bevare nattsynet. Jeg bruker også sikkerhetsline. En annen ting, i mørket har jeg sjelden full seilføring. Alt blir mer krøkkete i mørket, og det er ingen grunn til å utsette båt og mannskap for unødvendig ubehag (seiler man nattregatta blir dette selvsagt annerledes). Etter at jeg kjøpte ny båt, har jeg dessuten som regel på radaren. Mulig at det er litt juks, men veldig ok å få informasjon fra flere ulike kilder slik at du hele tiden kan ta best mulig avgjørelser. Jeg vil gjerne høre erfaringer, gode historier eller tips! Åpen for alle innspill. Siste mørkeseiling var nå på onsdag. God følelse å komme innom moloen for tente lanterner. Det som derimot ikke er hyggelig, er den smule uroen for alle hummerteinene som akkurat nå ligger i sjøen. Har heldigvis ikke vært borti noen så langt, men du skvetter når du ser en blåse passere i lys av akterlanterna. Ellers er det utrolig morsomt å seile på fyrlykter. Husker vi lærte dette i teorien da jeg tok båtførerprøven i 1982, og den fascinasjonen har holdt seg. Særlig når du kommer i overlappende sektor like før du tar ut ny kurs. Spennende. Og ja, jeg lengter også etter sommer, men først noen fine vinterturer. Tror jeg i år kommer til å gjenta en tur fra et par år tilbake da jeg i februar gikk over Hustadvika til Håholmen. Helt alene, helt stille og ubegripelig vakkert. Legger ved et par bilder. Lykke til med herlig vinterseilas, Kenneth82! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Nattseilas er trivelig, og ikke til å ungå hvis du skal ut på Fredag når klokka er stilt om en uke (eller 2?), men i Hummersesongen er det ett sjansespill å gå for motor i svart-natta, så pass på. Er det grunt nok så står det blåser, hjelper ikke om det er trang led, under ei bru, elle innseiling bak en molo, de står over alt. Blir bedre når November er over heldigvis... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Nevermind Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Fine bilder @lasmarquezas Jeg kommer rett fra havna nå. En kveld uten vind, og med behagelig temperatur så nå ble seilene tatt ned og erstattet med vinterseilene som nok fortsatt holder noen sesonger. Mørkeseiling er som du sier noe magisk, og som nordlending er det jo nå først det blir ordentlig mørkt om kveldene. Bare synd det blir så j... kaldt de neste månedene, og til tider fall og skjøter som er frosset. En bøtte eller to med sjøvann pleier hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Ja, når skjøter og fall står stivfrosne, er det ikke vanskelig å drømme seg til Karbia og denslags steder... På den annen side, det er noe eget å ha en dag på sjøen nettopp når istappene legger seg i skjegget og folk flest tenker på helt andre sysler enn seiling. Kjenner at jeg gleder meg til denne delen av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Er enig med deg, Erik. Må passe på disse ukene her. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Som @lasmarquezas skriver: morsomt å seile på fyrleder. Jeg foretrekker papirkart og kompass for dette, med kartplotteren og ipad som «sikring». Planlegg ruta godt, noter Waypoints og kurs, Nm og alle fyrkarakteristikker og sektorer i en kursplan og kopier den så har rormannen en og navigatøren den andre. Tegn ruten inn i papirkartet i tillegg til kartplotteren. Utstyr deg med en lyskaster for å lokalisere staker uten lys - de skal ha refleks. En 6X50 kikkert og et peilekompass kan komme godt med. Når du seiler følger navigatøren med på kartet på kartbordet (rødt lys) og forteller rormannen i god tid hvilke fyr og sektorer han/hun skal følge. Bytt gjerne på rollene. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Fra 1. oktober og ut året opererer jeg ikke etter mørkets frambrudd. Og årsaken er som flere påpeker, hummersesongen. Erfaringsmessig slenges hummerteinene over alt, og mange er såpass dårlig merket at du ikke oppdager dem før det er for sent. Ellers synes jeg det er veldig koselig å være utpå sjøen når mørket faller på. Det er en egen stemning. Jeg kjører jo sakte nok fra før av, men jeg foretrekker likevel å kun kjøre i farvann jeg er kjent i. Jeg har også en kraftig håndholdt lyskaster som jeg kan bruke hvis behov, og står stort sett oppreist slik at jeg har oversikten over farvannet foran meg i tilfelle det skulle dukke opp noen gjenstander der. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Midtpinne Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Morild og nordlys, det er fint det. Her oppe går jo solen snart ned for ikke å komme tilbake før om noen måneder. Bruker båten hele året, men liker ikke å seile i mørket, spesielt ikke dersom jeg ikke er lokalkjent. Blir stort sett motorgange i mørket. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 En annen ting, hvis du ikke er vandt med nattseilas. Start i finvær. Lite vind (så lys og måne reflekterer/speiler i vannet, og ikke regn som hindrer sikt ytterligere, er mye lettere enn nattseilas i ruskete vestlands vær. Spesielt i hummersesongen er det mye lettere hvis du kan bruke månen og evt stjerner , lys fra land etc som speiler i sjøen når du holder utkikk. Men du får ikke seilt så mye i slikt vær, og det er ikke så ofte det er slik her hos oss om høsten heller. Men det gir en myk start på nattseilingen ihvertfall. For navigeringen er det uansett fyrlyktene som gjelder. Jeg husker før GPS/kartrplotter kom ombord, da var det ofte enklere å plotte hvor vi var i kartet om natta enn om dagen. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Gunga Din Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Erik skrev 20 minutter siden: En annen ting, hvis du ikke er vandt med nattseilas. Start i finvær. Lite vind ................... skulle ville legge til, start på forsommeren med lyse kvelder/netter.........gå i fyrsektorer, ikke Nitendonavigasjon Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Unngår å gå i mørke så langt jeg kan, men det skjer jo av og til uansett da. Mørke når jeg er "langt utpå" gjør ikke noe. Men egentlig er det verste når jeg har gått i mørke der hvor jeg er godt kjent og stolt på at jeg har kontroll, for å så oppdage at jeg ikke har det, noe som har skjedd flere ganger. Men heldigvis i småbåt, dog uten navigasjonshjelpemiddler, er at jeg oppdager at evnen til å vurdere avstand rent visuelt i mørke er helt på bærtur og jeg har vært i ferd med å "gå på land" opp til flere ganger i områder jeg er "lommekjent". Og jeg går "sakte". I det perspektivet er jeg temmelig imponert over hvor gode øyne de må ha alle de som går i planefart i mørket i skjærgården. Etter hva jeg så på sensommeren i år går alle i planefart ++ i mørket nå. Det gjorde en fakta ikke for et par- tre år siden (kun de som var fulle og dumme) så her må evolusjonen ha skutt fart og utstyrt jolle/båtførere med sanser langt utover det vanlige folk har. Litt dumt jeg har gått glipp av akkurat det ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 (redigert) Pinkvin skrev 29 minutter siden: I det perspektivet er jeg temmelig imponert over hvor gode øyne de må ha alle de som går i planefart i mørket i skjærgården. Etter hva jeg så på sensommeren i år går alle i planefart ++ i mørket nå. Det gjorde en fakta ikke for et par- tre år siden (kun de som var fulle og dumme) så her må evolusjonen ha skutt fart og utstyrt jolle/båtførere med sanser langt utover det vanlige folk har. Litt dumt jeg har gått glipp av akkurat det ;-) Nå har jo jeg bare tøffet rundt på sjøen i fem år, men jeg har sett det samme. Små båter i full fart i mørket - og gjerne uten noe navigasjonslys! Selv bruker jeg jo selvsagt kart og fyrlysnavigasjon, samt at jeg sjekker MarineTraffic for å se om det er noen store skip på vei ut og inn av Oslofjorden. Det er greit å vite. Erfaringsmessig er jo MT opptil 20-30 minutter forsinket, men det fungerer likevel som en god pekepinn. Store ferger, cruiseskip, lasteskip og containerskip har jo AIS. Til og med Christian Radich har passert meg i stummende mørke i Drøbaksundet! Noe jeg så på forhånd på MT. Redigert 16.Oktober.2018 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Kenneth82 Svart 16.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Takk for gode innspill og erfaringer - det setter jeg pris på! Og flotte bilder @lasmarquezas Det blir nok noe nattseilas på denne kapteinen også i løpet av høsten og vinteren - får ta til meg rådene om å la "jomfruturen" gå i fint vær, i kjent farvann og være godt planlagt! Det er for mye glede i båtlivet, til å legge det på hylla til våren kommer... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Med litt måne, klarvær og gode kart er nattseilas noe av det triveligste en kan ta seg til med. Om det derimot blåser nordavind fra alle kanter og regnbygene står i kø har jeg fra tid til annen tatt meg selv i å lure på hvorfor jeg ikke fylte kvelden med noe litt mer normalt. Kursplan med fyrkarakteristikker og slikt er fin en teori jeg har lest om, men kan ikke påstå jeg faktisk har bedrevet noe slikt. Har til gjengjeld hatt for vane å være rimelig godt forberedt når vi skal inn i ukjente havner – uavhengig av tid på døgnet, selv om det altså har foregått etter Nintendo-metoden. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Liker nattseilas veldig godt. Er det kaldt så frister det mindre med lange turer, men korte turer i mørket er bare helt topp. I hummersesongen er det dog greit å holde seg dypere enn 40 meter. Har egentlig ikke noen spesielle forberedelser, det er rett og slett rutine. Navigerer med IPad, for å øke sikkerheten setter jeg helst kurser i fyrsektorer. Vil alltid ha visuelle backup til padda. Bruker også kikkert, 7x50, en del. Lommelykt tilgjengelig. Redningsvest utenfor cockpiten, med nødlys. Normalt også sikkerhetssele hvis jeg går på dekk (vakter alene). Litt forskjell på erfaringen på de ombord. Noen gjør alt selv, inkludert sette og ta ned seil, jibbe etc. Andre justerer ikke ett seil, så må vekke noen når det blir skift. Noen navigerer på radar og iPad. Andre bare visuelt. Må innrømme at jeg med enkelte på dekk sover veldig godt, andre veldig lett. Har mange netter på havet, Er ikke en god sommer uten en skikkelig nattseilas (skal ikke lenger enn engelske kanal før det er mørtkt på nettene). Også hyggelig på vei hjem fra hummerfiske, Ofte mørkt innen jeg er hjemme. Ser selvfølgelig godt nok til å kjøre i plan. Godt kjent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.